Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Bude třicet pod nulou: shánějte arktickou naftu a startovací kabely

  12:03
Mrazivé noci dají autu zabrat, jak ho tedy připravit na třicet pod nulou, abyste ráno nemuseli pěšky? Namazat těsnění, na okno karton a připravit startovací kabely. Naftové auto dotankujte. Shánějte speciální nabíječku, která zachrání baterii. A nezatahujte ruční brzdu, pokud to není nutné, jinak vám přimrzne obložení a neodjedete.
Musíte si přivstat. Počítejte s tím, že na vyproštění auta zpod sněhové přikrývky a jeho odmražení budete potřebovat dost času.

Musíte si přivstat. Počítejte s tím, že na vyproštění auta zpod sněhové přikrývky a jeho odmražení budete potřebovat dost času. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Mrazivé noci, které zima naplánovala na tento týden, prověří hlavně stav akumulátoru.  Baterii umí mráz zničit už po týdnu stání. Pokud je auto stále v provozu, nemělo by se nic stát, dobře nabitá baterie by měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. Zbystřit by měli ale třeba ti, kdo jezdí jen krátké jízdy po městě, při kterých se akumulátor nestačí pořádně dobíjet. Baterie slábne, pokud slaběji svítí světla nebo startér ráno hůř točí.

Zadek v teple

Některé vychytávky proti zimě dostávají auta už z výroby, jindy pomůže dobrý nápad. Chybí vám například vyhřívané sedačky? V tom případě vyzkoušejte vyhřívaný potah. Jednoduše se zapojí do zásuvky po zapalovači a příjemně vám bude ohřívat záda. Dá se použít na všechna sedadla, ceny se pohybují přibližně od tří set korun do tisícovky.

Pro ty, kdo parkují na dosah zásuvce může být účinným řešením takzvaná udržovací nabíječka. Dá se pořídit za ceny od nějakých pěti set korun. Už z názvu je jasné, že se jedná o udržovací dobíječ a ne o klasickou nabíječku. Umí dobít úbytek kapacity při častých startech a krátkých cestách. Nabít prázdnou baterku ale nedokáže. Některé mají i speciální konektor do zapalovačové zásuvky, přes kterou udržují napětí, takže nemusíte pod kapotu k baterce. Ale pozor, některá auta přívod zásuvky po vytažení klíčku ze zapalování odpojují.

I tak si ale připravte startovací kabely. Pokud se vám vybije baterie, nastartujte auto s jejich pomocí, rozhodně vůz neroztlačujte. Mohl by se zničit katalyzátor. Jak startovat pomocí kabelů čtěte zde

Jestli chcete zabránit tomu, aby přední sklo přes noc namrzlo, pořiďte si plachtu, kterou zachytíte pod stěrače a přivřete do dveří. V nouzi lze použít i karton, noviny, nebo třeba kus igelitu. A když už vám okno namrzne, v žádném případě se nepokoušejte led odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. Ledová krusta často odolává i klasické škrabce, proto je dobré vzít si na pomoc sprej proti námraze, který led rozpustí.

Ilustrační snímek

Znali je už dědové Tyto speciální přípravky na zimu používali motoristé už před lety – některé značky přežívají dodnes.

Nepouštějte stěrače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka, často se poškodí i koncovky přívodních kabelů nebo pohonné motorky.

Abyste zabránili přimrznutí dveří a poškození těsnění, ošetřete gumu vhodným prostředkem. V autopotřebách vám nabídnou tyčinku podobnou pomádě na rty, kterou gumová těsnění jednoduše potřete. V nouzi najděte nějaký krém, který neobsahuje vodu. Třeba ten na ruce.

Zahřívejte klidnou jízdou

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se téměř nezahřeje. Je lepší ho zahřát plynulou jízdou, šetříte tak motor i palivo. Motor prvních několik minut/kilometrů nevytáčejte do vysokých otáček. U aut, která nemají klasický budík teploměru, ale jen kontrolku značící studený motor, rozehřívejte ještě nějaký ten kilometr po jejím zhasnutí.
 
Při jízdě šetřte elektrickou energií. I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů, obrovským žroutem jsou hlavně vyhřívaná sedadla. Nezapomínejte je vypínat, úplně nejhorší je, když topí naprázdno. Po několika kilometrech vypínejte i vyhřívání zpětných zrcátek a zadního okna.

Problematické jsou kapaliny, které jsou v autě. "O chladicí kapalinu v chladiči se bát nemusíte, je v ní dostatečné množství alkoholu, které by mělo potížím zabránit," radí David Kurtz, vedoucí servisu Volva Auto Kurtz. "Pokud je v chladiči aspoň trochu chladicí kapaliny, je to dobré, ve velkých mrazech pak kapalina gelovatí, ale nemrzne," souhlasí Petr Petřík, soukromý automechanik, který mimo jiné opravuje auta pražským taxikářům.

Pokud víte, že máte v chladiči jen vodu, má Petřík jediné řešení: odpojit hadici a kapalinu vypustit, jinak můžete přijít o chladič nebo i o celý motor.

Kapalinu v ostřikovačích máte mít zimní, modrou. Když čekáte velkou zimu, neřeďte ji. Pokud už zmrzne, budete muset počkat až "povolí". Bude to ale trvat, než se v motorovém prostoru zahřeje. Žádné škody by napáchat neměla.

I olej je kapalina, je tedy třeba být opatrnější při prvním nastartování a vůbec, než se motor zahřeje. Olej je po mrazivé noci na parkovišti ztuhlejší, a proto hodně namáhá olejové čerpadlo. Navíc se studený později dostane na místa, kde má vytvořit mazací film.

Pneumatiky mrznou v minus 65

S pneumatikami problém nebude, jen si dejte pozor na tlak, který ve velkých mrazech lehce poklesne. "Tlak v pneumatikách by měl být upraven, měl by být o 0,2 baru vyšší než normální," radí Zdeněk Vacl z Pirelli. "Pokud není pneumatika narušená, neměl by být žádný problém," ubezpečuje. "Moderní zimní pneumatiky pro střední Evropu jsou navrženy pro práci v optimálním rozmezí od minus 20 °C do 7 °C. Kritickým bodem pro zimní pneumatiky je teplota nižší než minus 65 °C, tam se dostanete k bodu skelného přechodu, kdy pneumatiky mohou prasknout jako sklo."

"Stabilita a výkon normální zimní pneumatiky je samozřejmě v pořádku i při minus 30 °C, ale uvědomte si, že výkon nemusí být zcela srovnatelný jako při vyšších teplotách," dodává Vacl. "Pro dobrý výkon při nižší teplotě jako například minus 55 °C jsou potřeba speciálně navržené pneumatiky," uzavírá mluvčí českého zastoupení výrobce pneumatik Pirelli.

Saab 9-3X

Klimatizaci radí Petr Petřík obecně na zimu nevypínat. Doporučuje nastavit si na podzim teplotu, která vám vyhovuje a nastavit automatický režim. "Pokud ji na celou zimu vypnete, můžete mít na jaře problémy," varuje Petřik.

Naftové auto může mít problém

Zima umí potrápit hlavně řidiče dieselových aut, kvůli zamrzající naftě. Všechny zimní nafty by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až dvaatřicetistupňovým mrazům.

5. listopadu 2010

Na zamrzlou naftu nabízejí výrobci speciální aditiva. "V zásadě jsou dva druhy aditiv do nafty. Jeden čistí a vylepšují kvalitu nafty a další právě zvyšuje odolnost proti mrazu," vysvětluje David Kurtz ze servisu Volva. Existují i aditiva, která umí obojí, ale podle Kurtze raději shánějte to proti mrazu. Servisman Petr Petřík ale varuje, že aditiva rozhodně nejsou všemocná. "Můžete to zkusit, výsledek je ale nejistý." Aditiva je třeba přidat do nádrže dřív, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.

"Například lahvička přídavku Castrol TDA stojí okolo 180 Kč, vystačí pro 250 litrů paliva a slibuje zajištění hladké filtrovatelnosti nafty do minus 26 stupňů Celsia," říká Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. Podobné ceny má Vif super diesel aditiv zimní.

Aditiv Stanadyne Performance Formula 1000 slibuje snížení bodu tuhnutí paliva o 22 stupňů, Ekolube Diesel Aditiv udává zvýšení odolnosti proti mrazu o osm až deset stupňů

Škola smyku

Jak jezdit na ledu se naučte zde

Určitě můžete riziko zamrznutí nafty snížit dotankováním plné nádrže. Častým problémem je totiž voda, která kondenzuje v palivovém systému. Nejčastěji se tam dostává v podobě vzdušné vlhkosti při otevření víčka nádrže. V zimě tedy obecně tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo co nejvíce nafty a co nejméně vzduchu a aby se otvírala co nejméně.

Když už nafta zmrzla, jediným bezpečným řešením je najít vytápěnou garáž. Majitelé starých nafťáků mohou zkusit přidat "panáka" benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Rozhodně to ale nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

"Nafta často zamrzne v palivovém vedení, které je zespodu auta," popisuje Kurtz. "Zrovna včera jsme takový problém řešili u pána v Krkonoších, kde mu takto zmrzla nafta už v patnácti pod nulou."

Fígly bez záruky

Co také lidé s auty v zimě vyvádějí

  • do auta zaparkovaného u domu postavit lampičku se silnou žárovkou a auto tak lehce temperovat
  • u starých naftových aut nafta zamrzá v palivovém filtru, kdo ví jak na to, zapálí pod motorem noviny

Máte další tipy? Pište do diskuse pod článkem.

Problém podle Davida Kurtze bývá v tom, že když se pak zmrzlou naftu snažíte rozehřát, pod autem proudí vzduch a stále ochlazuje podvozek. Protože vytopená garáž nebyla po ruce, museli si poradit jinak. Nehybnému volvu udělali ze dvou prostěradel, která zavřeli do dveří, jakousi sukýnku a dvěma fukary hnali teplý vzduch pod auto, zamrzlé trubky pak povolily.

Zkušení dieselaři radí před rozjezdem nafťák vícekrát nažhavit před tím, než začnete startovat. Podle Petra Petříka, který se na diesely specializuje, to není na škodu. "Třeba dvakrát můžete nažhavit, pak ale už žhavicí svíčky dosáhnou maximální teploty a výš už nepovolí elektronika," upřesňuje Petřík.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...