Bude Londýn vzorem Praze?

Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek.
Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek. Jmenuje se Livingstone, stejně jako odvážný badatel, který v 60. a 70. letech 19. století pátral ve východní Africe po prameni Nilu. Pokud bude starostův návrh schválen, už za necelého půldruhého roku každý, kdo ve všední den překročí hranice města mezi sedmou hodinou ranní a večerní, zaplatí mýtné pět liber (zhruba 275 korun). Přistižené neplatiče čeká pokuta 80 liber (asi 4400 korun). O kontrolu placení poplatků by se měly starat všudypřítomné kamery. Zaplatit bude řidič moci předem prostřednictvím pošt, internetu, telefonu, ale i obchodů za podmínky, že poskytne registrační značku svého vozu. Právě značky budou na ulicích snímány kamerami, a příslušná zařízení následně zjistí, zda je majitel konkrétního vozu v databázi těch, kteří přispěli mýtným do městského rozpočtu. Při vybírání mýtného by měly existovat výjimky. Ty se týkají v prvé řadě tělesně postižených a těch, kteří v centru metropole trvale bydlí. Pro ty primátor navrhuje devadesátiprocentní slevu. Do města ale budou mít vjezd zdarma motocykly, které nezabírají tolik místa jako auta. A také vozy na alternativní pohon, které jsou sice stejně velké jako běžné automobily, ale zato mnohem méně zatěžují životní prostředí. Týká se to elektromobilů, hybridů i aut přestavěných na plynový pohon. Nápad starosty Kena Livingstona se setkal i s nepochopením. Jeho odpůrci například tvrdí, že se dopravní zácpy jen přesunou z centra na okraj města, kde budou řidiči bojovat o poslední volné místečko před zónou placení. Jiní tvrdí, že takový plán je předčasný a že významných změn v dopravě se Londýn nedočká dříve než v roce 2008. Příznivci navrhované revoluce ale vítají, že peníze utržené od motoristů by měly obohatit rozpočet městské hromadné dopravy. Jakmile by se začalo s vybíráním mýtného, měla by například cena jízdenky na autobus klesnout o třicet procent - z jedné libry na 70 pencí, což přiláká další cestující. Systém - pokud bude zaveden a osvědčí se - by měl být vzorem pro podobné odlehčení v centrech ostatních měst Spojeného království. A podle slov pražského primátora Jana Kasla by mohl být předobrazem pro podobný systém právě v Praze.

Témata: Elektromobil