Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

aktualizováno 
Nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a superdrahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2. Neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz). Nejlépe brzdící škodovkou je superb, nejhorší fabia combi. Italský automagazín Auto měřil brzdné dráhy tří stovek modelů, které je možné v Evropě koupit.

Ilustrační foto | foto: Bugatti

KOMPLETNÍ TABULKY VÝSLEDKŮ ZDE

Ze stokilometrové rychlosti zabrzdíte na suchém asfaltu podle tabulek přibližně na 40 metrech. Na zastavení ze stovky vám ale může stačit i 33,5 metru, to když pojedete v Maserati Quattroporte nebo Porsche Carrera GT chlubícím se keramickými brzdami. V takovém Hummeru H2 SUT vám ale nemusí stačit ani 47 metrů.

Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ale závisí mimo jiné na tom, jak dokáže brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crashtestů, občas je ale poučné se podívat i na to, jak auto brzdí.

Brzdná dráha auta závisí na mnoha parametrech: kondici pneumatik, stavu vozovky apod.

Italský automagazín Auto změřil brzdnou dráhu tří stovek aut. Některé výsledky jsou vcelku překvapivé.

To, že budou potřebovat k zastavení velkou vzdálenost mastodonti typu Hummer a těžká SUVčka se vcelku očekávalo, že má ale čtvrtou nejdelší brzdnou dráhu ani ne tunový Chevrolet Matiz (Spark) je na pováženou - ze stovky na nulu zastavuje více než 45 metrů.

Zajímavá situace nastávala u některých aut, kde se měřila brzdná dráha různým motorizacím, nebo karosářským variantám stejného modelu. Saab 9-3 sedan má tak o víc než pět a půl metru kratší brzdnou dráhu než kabriolet.

V testu bylo také osm různých golfů. Nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI. Mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru. Stojí za zmínku, že v testu byly dva Golfy GTI, jeden zabrzdil na 38,6 metru, druhý potřeboval 35,2 metru.

Šest různých verzí mini a rozdíl víc než pět metrů. Nejlépe brzdil Cooper S, naopak speciální verze JCW GP Kit byla druhá nejhorší. To třeba smarty brzdí všechny stejně - něco přes 38 metrů, mezi třemi modely automobilky na miniauta je rozdíl šedesát centimetrů.

Zajímavé je také porovnání různých aut vycházejících ze stejného základu. Hyundai Tucson a Kia Sportage s dvoulitrovými turbodiesely potřebují 40,7, respektive 40 metrů.

Příbuzná malá auta Fiat Grande Punto a Opel Corsa mají naopak výsledky velmi nevyrovnané. Jedna corsa zabrzdila na 37 metrech, druhá na 42. Fiaty se trefily dvakrát ke čtyřiceti metrům.

Příbuzní z koncernu VW Seat Ibiza a Škoda Fabia si vedli podobně, polo zabrzdilo na 42,8, ale také 37,4 metru, dvaačtyřicet metrů potřebovala na zabrzdění i fabia combi.

Že se do čela seřadí speciály oplývající výkonem, tachometry s třístovkovými hodnotami a nejmodernějšími technologiemi, je vcelku logické. I zde se ale objevily paradoxy. Ze stovky potřebuje na zastavení skoro 37 metrů corvette stejně jako nový Fiat Bravo, takový Range Rover potřebuje o metr míň. Lamborghini Murciélago na zabrzdění potřebuje nijak ohromujících 39 metrů, stejně jako Peugeot 1007, Lexus IS 250 nebo Lancia Ypsilon.

A jak si vedly škodovky? Nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance. Druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi, následuje roomster, nejhůře brzdí fabia combi. Všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely.

Mezi nejdelší a nejkratší brzdnou drahou ze stokilometrové rychlosti v testu italského časopisu byl rozdíl téměř 14 metrů (13,7 m).

"Testy se prováděly za normálních pomínek, auta měla nové pneumatiky a řídili je profesionální řidiči," ubezpečuje deník La Repubblica.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Škoda představila Scalu na zemní plyn, chystá se další škodovka na CNG

Škoda Scala G-TEC

Škoda představuje nový model Scala v provedení na zemní plyn. Ten je pro uživatele zajímavou alternativou k...

Ministr dopravy slíbil, že dálniční známka nezdraží před koncem oprav D1

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Cena roční dálniční známky by se z nynějších 1 500 korun neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Vyplývá to z vyjádření...

Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Mikrospánek nepřemůžete, zastavte

Ilustrační snímek

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z...

Najdete na iDNES.cz