Bridgestone Tyre Damage Monitoring System má řidiče varovat před poškozením...

Bridgestone Tyre Damage Monitoring System má řidiče varovat před poškozením pneumatiky | foto: Bridgestone

Senzory hlídající pneumatiky budou tvořit mapu výmolů

  • 19
Pneumatikářská společnost Bridgestone vyvinula ve spolupráci s Microsoftem nové řešení, které má řidiče varovat před možností zásadního poškození pneumatiky. Využívá stávající senzory vozu a inteligentní software od Microsoftu, díky němuž lze rozpoznat události, které mohou vést k fatálnímu poškození pneumatiky.

Řešení Bridgestone Tyre Damage Monitoring System (TDMS) si klade za cíl snížit riziko havárií, které se stanou v důsledku výrazného poškození pneumatiky. Bridgestone tvrdí, že právě dramatické selhání pneumatiky bez předchozího úniku tlaku bývá velmi častou příčinou nehod způsobených defektem techniky. Na tomto typu nehod se selhání pneumatiky podílí až 30 %.

Nové řešení by mělo řidiče na možnost takového selhání upozornit. Jde o případy, kdy například vůz projede extrémním výmolem, nebo najede na cizí předmět, který může povrch pneumatiky nebo její kostru poškodit, aniž by došlo k úniku tlaku. Ten následně detekuje systém monitoringu TPMS (ten je dnes v EU u aut povinný). Strukturální poškození pneumatiky totiž může později vést k poškození pláště.

V případě, že se řidič dostane do situace, kdy by mohlo k takovému defektu dojít, nový systém od Bridgestone a Microsoftu ho upozorní, že pneumatika dostala „zásah“ a je potřeba ji důkladně zkontrolovat.

Pro své fungování využívá nový bezpečnostní systém řešení Microsoft Connected Vehicle Platform – jde o kombinaci cloudových a lokálních softwarových nástrojů pro automobily a jejich vzdálenou správu. Na základě dat ze senzorů auta vyhodnotí řešení TDMS právě za pomoci chytré platformy Microsoftu aktuální riziko poškození pneumatiky a rozhodne o vydání varování.

Bridgstone se chlubí také tím, že nové řešení nemusí být výhodné jen pro samotné řidiče, kteří dostanou varování o možném poškození pneumatiky. Systém totiž díky údajům kromě samotné kolize pneumatiky také rozpozná, kdy a kde se událost stala, což znamená, že vlastně vytváří jakousi mapu nebezpečných míst. Data z této mapy by mohla být dostupná pro místní autority a správce komunikací, což by znamenalo automatické upozornění například na vznik nebezpečných výmolů. Kromě bezpečnostního varování tak může TDMS sloužit i jako systém pro detekci kvality vozovek.

Výhodně by pak tohoto řešení mohla využít i samořiditelná auta – díky datům z TDMS by se mohla nebezpečným výmolům na silnici automaticky vyhýbat.

O komerčním nasazení Bridgestone zatím neinformoval, firma ovšem uvádí, že půjde využít u automobilů, které nějakým způsobem využívají řešení Microsoft Connected Vehicle Platform. Na něm jsou založena řešení například u koncernu Volkswagen nebo aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, takže je možné, že varování TDMS by mohla jako první využít budoucí auta právě těchto koncernů.