Máte pocit, že už jste viděli ve světě automobilů úplně všechno? Oranžovo-modrého hummera na 30ti palcových kolech, barokní supersport Russo-Balt či luxusní dvanáctiválcové kupé, postavené ze staré Volhy "carevny"? A co takhle tuning obrněného transportéru?
DALŠÍ FOTKY ZDE...
Zatímco mnozí úpravci a upravovatelé se snaží svůj druhdy civilní a často luxusní automobil nánosy khaki barvy, ochranných rámů, mříží, navijáků a polních lopatek změnit v malý tank, jistý ruský podnikatel na to šel jednoduše z druhé strany.
Koupil vyřazený ruský obrněný obojživelný průzkumný transportér BRDM-2, který důvěrně znají záložáci nejen z bývalého Československa, vážící pouhých sedm tun - na poměry vojenské obrněné techniky i ruské velkorysosti de facto minivůz. Ovšem to byl teprve začátek - na důkaz, že v Rusku zítra již znamená včera, ukázal všem ladičům světa, jak se dělá opravdový tuning.
Ač proti skutečnému pásovému tanku je BRDM-2 pouhý potěr na kolech, i tak disponuje solidním pancéřováním a dvojicí kulometů ráže 14,5 mm a 7,62 mm.
Ty sice po tuningu zmizely, zato ale zůstala řada originálních celků pro těžký terén. Obě tuhé nápravy mají samosvorné diferenciály, čtyřstupňová převodovka se zpětným chodem disponuje redukcí a největší překvapení se skrývá pod vozem - čtveřice hydraulicky výsuvných pomocných kol, poháněných řetězem, díky kterým se pancéřák dostane i přes opravdu široký příkop. Tzv. překročivost činí 1,7 m; tohle neumí ani Hummer.
To samo by mnoha zeleným mozkům stačilo ke štěstí, ovšem úpravce šel dál - ve jménu totální extravagance změnil interiér s pomocí mnoha metrů šedé kůže, dřevěných doplňků, chromovaných madel a kvalitního koberce v luxusní prostor, který svými rozměry i dispozicemi připomíná spíš jachtu.
Každá páka dostala kvalitní pochromování, řidič nyní sedí v anatomické sedačce za sportovním tříramenným volantem a zcela novou palubní deskou, na níž se skví původní ruské budíky s popiskami v azbuce a s podsvětlením.
Nechybí nejmodernější palubní elektronika - výkonné Hi-Fi, televize s DVD a GPS navigace. Protože se jedná o obojživelný vůz, nechybí sonar a také původní periskop, ovšemže náležitě zkrášlený. Každé okno je možné - stejně jako u originálu - neprodyšně zakrýt pancéřovou okenicí.
Vnější vzhled už je od přírody extravagantní dost, proto na něm nebylo nutné příliš měnit. Zatímco masivní ochranný rám z terénního lexusu na sedmitunovém obrněném voze zřejmě plní roli měkké deformační zóny, přídavné světlomety a další doplňky jsou nejen funkčním, ale i nezbytným doplňkem.
Vůz je totiž v Rusku schválený k běžnému silničnímu provozu a je více než pravděpodobné, že jeho autor se chystá jej komerčně využít.
Technika se víceméně nezměnila, zůstalo tedy relativně obratné vozidlo, schopné pohybu po silnici, středně těžkém terénu i vodě. Náhrady se dočkal pouze krajně nehospodárný původní benzínový osmiválec GAZ o výkonu 140 koní, s nímž sice BRDM-2 uháněl až 95kilometrovou rychlostí, ovšem s průměrnou spotřebou 40 - 60 litrů benzínu. Novým zdrojem síly je vznětový osmiválec 5,5 litru, odvádějící lepší výkony s třetinovou spotřebou.
***
Do ulic ruských měst se možná zanedlouho vrátí tanky - byť uvnitř nebudou sedět vojáci, ale Noví Rusové, kterým jistě vnější pancéřování občas přijde vhod. Navrch ocelové pláty, uvnitř vybraný luxus - to by mohla být nová móda. A proč by nemohl být příštím tuningem rovnou tank T-96 či třeba bitevní loď? Vždyť v Rusku je možné všechno...