Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zkusili jsme displej s tlačítky. Opravdu se dá ovládat poslepu

  12:05
Jedním z exponátů, na který se na veletrhu CES v Las Vegas stály fronty, byl displej. Na první pohled vlastně nic moc, malý panel pro automobily neměl ani zářivé AMOLED barvy nebo zahnutou konstrukci. Jenže tento displej od Bosche umožňuje ovládání prvků auta „tlačítky“, a to díky hmatové odezvě.
Displej Bosch s hmatovou odezvou

Displej Bosch s hmatovou odezvou | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Bosch zveřejnil informace o svém dotykovém displeji, na němž lze nahmatat tlačítka, těsně před začátkem veletrhu CES v Las Vegas (článek zde). Na samotném výstavišti, které je tradičním dějištěm největšího veletrhu spotřební elektroniky na světě, jsme si pak mohli novinku poprvé vyzkoušet. Vlastně dost nenápadný exponát se poznal podle toho, že byl neustále v obležení zvědavců, kteří si chtěli vyzkoušet, jaké to je dotknout se „jakoby skutečných“ tlačítek na klasickém dotykovém displeji.

Tuto technologii jsme již několikrát mohli okusit na různých elektronických veletrzích, zatím ale nepůsobila příliš přesvědčivě a jako připravená pro výrobu, to Bosch by měl být se svou novinkou dál. Firma sice nezveřejnila, kdy a kdo její dotykový displej využije, ale je v podstatě jasné, že to dlouho trvat nebude. Bosch typicky vyvíjí technické novinky ve spolupráci s velkými výrobci automobilů, kteří se pak chlubí jejich prvním nasazením. A jestliže se firma chlubí svým displejem na veřejnosti, jistě není doba k jeho první aplikaci příliš daleko.

Opravdu to funguje

Nutno podotknout, že vzhledem k předchozím zkušenostem jsme byli trochu skeptičtí. První displeje s hmatovou odezvou prostě jen vibrovaly, teprve nedávné koncepty prezentované především v mobilních telefonech nebo tabletech už opravdu připomínaly trochu uspořádání s tlačítky. Ale určitě nešlo o nic, co bychom byli schopni ovládat poslepu.

Bosch ale hmatovou odezvu displeje vypiloval a má v současnosti určitě nejpokročilejší řešení této kategorie, jaké jsme zatím mohli ozkoušet.

Opravdu si dovedeme představit, že tohle může v autě fungovat, byť rovněž chápeme určitou nedůvěru, kterou může takové řešení vzbuzovat. Klasická tlačítka to nejsou a ovládání přes displej s hmatovou odezvou bude vyžadovat určitý zvyk a cvik, ale určitě je to lepší než současná situace.

Na displeji Bosch totiž opravdu může uživatel hmatově odlišit jednotlivá tlačítka, displej simuluje dokonce i jejich povrchovou úpravu. Cítit je například směr vroubkování, displej umí simulovat hladký povrch nebo hrubou úpravu. Pravda, rozdíly jsou docela jemné, ale v některých případech dostatečné – třeba směr vroubkování poznat určitě je. Nutno podotknout, že zvolené řešení nemusí vyhovovat všem, i mezi přítomnými, kteří si řešení vyzkoušeli, byli tací, kdo příliš necítili rozdíl v odezvě a vnímali jen prosté vibrace.

Displej Bosch s hmatovou odezvou

Displej dociluje odezvy pomocí speciální vrstvy, která vysílá ke konečkům prstů vibrace. Rozdíl mezi jednotlivými tlačítky je opravdu cítit, navíc při ovládání pomáhá i fakt, že displej jako takový rozezná i sílu doteku a odezvou na ni dovede reagovat. Tlačítka tak navíc mohou klást různý odpor, což uživateli může napovědět, jakou funkci zrovna zastávají. Navíc existuje možnost, že by si uživatel mohl odezvu displeje a sílu nutnou pro stisk tlačítek nastavit, alespoň to vystavený prototyp předváděl.

Autonomní standardy

Bosch na výstavišti v Las Vegas prezentoval i další technické novinky, například koncept automobilu, ve kterém je celá palubní deska v podstatě jeden obří displej a ve kterém se vše ovládá dotykem a gesty. Stačí třeba mávnout rukou směrem ke dveřím spolujezdce a ty se automaticky otevřou. Auto se může přizpůsobit svému uživateli, každá část palubní desky může sloužit trochu k něčemu jinému, nastavit si to může řidič i spolujezdec zvlášť. Podbarvením celého prostředí navíc auto dává najevo, v jakém režimu jízdy a používání se momentálně nachází.

Bosch totiž cítí, že pro budoucnost autonomní mobility bude důležité mimo jiné i to, jak ostatní řidiči poznají, zda daný vůz řídí člověk, nebo se auto řídí samo. Koncept Bosche to dává okolí i své posádce najevo právě barvami. Modrá na displeji i na světelných panelech, které pokrývají zadní část auta, značí, že vůz řídí řidič, zelená pak autonomní režim. Bosch samozřejmě netvrdí, že musí vizuální upozornění vypadat právě takhle, ale spíš chce konceptem nastartovat debatu o vhodném řešení.

Bosch také ukázal řešení pro zabezpečení komunikace auta se svým okolím. To je určeno jak pro komunikaci vozu s takzvaným Internetem věcí, tak i pro servisní zásahy. Řešení vyvíjí dceřinná společnost Escrypt a má zajistit, že na moderních automobilech si hackeři vylámou zuby. Tak trochu ale cítíme, že tohle bude těžký a nekonečný souboj.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...