BMW jako malířské plátno: Warhol se bájnou M1 pomalovat ostýchal

  • 1
Mnohé z nich jsou uměleckým dílem už samy o sobě, ale BMW se rozhodlo některé své okruhové speciály posunout ze závodních tratí ještě o kousek blíž ke skutečným uměleckým galeriím.

BMW Art Cars v muzeu v Mnichově: Auto pomaloval Alexander Calder

Všechno začalo 15. června 1975, kdy francouzský automobilový závodník a obchodník s uměním Hervé Poulain usedl za volant BMW 3.0 CSL, které si na slavný závod 24h Le Mans nechal pomalovat od svého kamaráda, známého malíře Alexandera Caldera.

Auto s číslem 93 sice obkroužilo jen pár kol, než musel Poulain se svým vozem kvůli závadě odstoupit. I to ale stačilo, aby se díky originálnímu zbarvení karoserie nesmazatelně zapsalo do pamětí diváků a vznikla tak tradice mnichovských BMW Art Cars.

Sbírka dnes čítá už devatenáct kousků reprezentujících různé druhy uměleckých přístupů, počínaje africkými motivy Esther Mahlangu a konče ultramoderním multimediálním uměním Číňanky Cao Fei. Tvůrce art cars vždy vybírá nezávislá porota tvořená řediteli mezinárodních muzeí a galerií a pokud byste chtěli některý z nich vidět na vlastní oči, zamiřte do BMW Muzea v Mnichově.

No. 1 Alexander Calder, BMW 3.0 CSL, 1975

„When everything is perfect, there is no fulfilment.“

První mnichovský art car se stal zároveň posledním dílem Alexandera Caldera. Šestiválcovému BMW 3.0 CSL s nezvyklými aerodynamickými křidýlky na přední kapotě a tehdy velmi moderními tenkými střešními sloupky se přezdívá Batmobil.

Ani výkon 480 koní a maximální rychlost 291 kilometrů v hodině ale nestačily na to, aby v Le Mans zabodoval. Šance na úspěch v jediném závodě, kterého se tento art car s číslem 93 zúčastnil, zhatila porucha na kardanové hřídeli. Mnohem slavnější okamžiky na tento vůz ale čekaly až mimo závodní trať.

BMW Art Cars: první mnichovský art car se stal zároveň posledním dílem Alexandera Caldera.

Setkání s legendami Andy Warhol, BMW M1, 1979

„I love that car. It has turned out better than the artwork.“

Traduje se, že když Andy Warhol uviděl BMW M1 poprvé, nechtěl na něj vůbec malovat. Uvědomoval si, že je dílem jednoho z největších autodesignérů všech dob Giorgetta Giugiara.

I díky tomu se Warholovi zdálo samo o sobě dokonalé. Kdo ho nakonec přesvědčil, aby vzal do ruky štětec, se už nejspíš nedozvíme, ale na tom vůbec nezáleží.

Warholovy živelné tahy na karoserii jsou při pohledu zblízka dodnes jasně patrné. Máte tak velmi intezivní pocit, že jste právě potkali rovnou dvě legendy najednou – motorsportí M1 a warholovskou. V roce 1979 toto BMW M1 získalo ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans celkově šesté místo a ve své třídě dojelo dokonce druhé.

BMW Art Cars: Warholovy živelné tahy na karoserii jsou při pohledu z blízka dodnes jasně patrné.

Business art Jeff Koons, BMW M3GT2, 2010

Dokonale padnoucí oblek, bílá košile s kravatou a místo barev a štětců počítač a samolepící folie. To je Jeff Koons a jeho art car BMW M3GT2, které se poprvé veřejnosti představilo v roce 2010 na opulentním večírku v pařížském Centre Pompidou. „Tyto zavodní automobily jsou jako život. Stejně silné a se spoustou energie,” říká Koons, jehož díla jsou součástí sbírek věhlasných galerií po celém světě a prodávají se za desítky milionů dolarů.

Dynamiku určitě nelze upřít ani Koonsovu ztvárnění vozu. Pestrá směsice výrazných linií působí dynamicky, i když auto stojí. V Le Mans vůz bohužel nezabodoval. Po pěti hodinách na trati odstoupil kvůli technické závadě. Startovní číslo 79 symbolicky odkazuje na rok vzniku Warholova BMW M1.

BMW Art Cars: místo barev a štětců, počítač a samolepící folie. To je Jeff Koons a jeho art car BMW M3GT2.

Paralelní světy Cao Fei, BMW M6 GT3, 2017

Zatím nejmladší z Art Cars je dílem čínské umělkyně Cao Fei. Na první pohled se vám jeho matně černý karbonový povrch může zdát až skoro nudný, jenže v tom je právě vtip vozu, který celou sérii přenesl do 21. století. Kouzla rozšířené reality může každý sledovat na obrazovce mobilního telefonu nebo tabletu.

BMW M6 GT3 od Cao Fei
BMW M6 GT3 od Cao Fei
BMW M6 GT3 od Cao Fei

Světelné linky a dynamické tahy, které v aplikaci vidíte v prostoru okolo vozu, opisují pohyby dávných asijských mistrů. Jako u většiny asijského umění zde nechybí hluboká filozofie, duchovní stránka a komplikovanost. To ale nemění nic na tom, že se jedná o velké vizuální divadlo, které brutální krásu závodního BMW dokonale propojilo s křehkým světem umění.

BMW Art Cars: Paralelní světy čínské umělkyně Cao Fei

Po česku BMW i8 Roadster 4 Elements

Pestrobarevné BMW i8 Roadster 4 Elements od česko-německého malíře Milana Kunce vzniklo jako svébytný art car z iniciativy lokálního zastoupení značky. Po únorové premiéře, která se odehrála v galerii Mánes, míří toto neobvyklé „umělecké plátno“ na další výstavy a mimo jiné bude k vidění po dva měsíce i v mnichovském Muzeu BMW.

Svou misi unikátní automobil zakončí dobročinnou aukcí, jejíž výtěžek bude věnován neziskové organizaci zabývající se čištěním oceánů od plastů. Ochrana životního prostředí je ostatně pojítkem celého projektu. Milan Kunc ve svých dílech často kritizuje konvenční automobily a jejich vliv na životní prostředí. V plug-in hybridním BMW i8 roadster tak ztvárnil motiv čtyř živlů,  země, vody, vzduchu a ohně. Každá část vozu tvoří samostatný příběh každého z nich. Divák je malířem cíleně provokován s poukazem na aktuální stav naší planety. Malba budí otázky o směřování dalšího vývoje lidstva a naší planety Země.

„Motýl a vegetace reprezentují element vzduchu a energetické transformace přírodních sil. Zvolil jsem motýla jako symbol této zázračné metamorfózy,“ komentuje pohyblivé plátno Kunc. BMW i8 4 elements by Milan Kunc bude v mnichovském BMW muzeu vystaveno od konce března. Pro české návštěvníky si automobilka připravila speciální dárek, volný vstup o víkendu 29. až 31. března.

BMW i8 Roadster 4 elements od Milana Kunce