Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Konec s výjimečností, nové BMW 1 otáčí motor

Je to známá historie. Automobilka BMW na přelomu dekády zjistila, že většina majitelů modelu řady 1 považuje svůj vůz za stroj s pohonem předních kol. Právě unikátní architekturu, na kterou mnozí majitelé přísahají, teď BMW u nové generace jedničky opouští. Přelomový moment vystihuje pohled pod kapotu.
Nové BMW řady 1

Nové BMW řady 1 | foto: BMW

Pohon předních kol mají už mnichovská MPV Active Tourer a Grand Tourer patřící do řady 2, pak také crossover X2. Motor napříč má ovšem od nynějška jednička jako jediné BMW z těch klasicky tvarovaných modelů značky, předchozí dvě generace měly tradiční BMW architekturu.

A jedničku si mnozí kupovali právě pro to jedinečné chování vozu s poháněnou zadní nápravou. Klasické řešení bylo kdysi víceméně standardem, od sedmdesátých let ho ovšem z nižších automobilových kategorií vytlačila levnější a kompaktnější architektura s motorem vpředu napříč u poháněné nápravy. Puristé ovšem chodili právě pro jedničku, která se v zatáčkách řídí také plynem.

A tak se motor pod kapotou jedničky pootočil o devadesát stupňů a pohání přední kola. Ordinérnější řešení samozřejmě umí motoráři a podvozkáři vyšlechtit k dokonalosti, ovšem punc jedinečnosti mizí. Je to symbolické, potvrzuje to, že většina klientely značky stejně jako u ostatních (třeba taky prémiových značek) dá na výbavu a moderní technologie víc, než na mechanický grunt.

BMW řady 1 předchozí generace (F52)
BMW řady 1 předchozí generace (F52)

Předchozí generace BMW řady 1

Pozná se to i na designu. Předchozí dvě generace jedniček (první se představila v roce 2004, druhá v roce 2011) jednoznačně svou siluetou ukazovaly, která náprava je poháněná - dlouhý čumák s předním kolem úplně vpředu a kabina posazená pevně na zadní nápravě. Nová „jednička“ má postoj obyčejnější, charakteristický pro předokolkové hatchbacky.

„Příjezd zcela nového BMW řady 1 předznamenává úsvit nové éry,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Ta také zdůrazňuje výrazný nárůst vnitřního prostoru - to je kromě zjednodušení mechaniky jeden z dalších benefitů architektury „vše vpředu“.

Nové BMW řady 1
Nové BMW řady 1

Pět let trvající vývoj pohonu předních kol u jiných modelů vyvrcholil u BMW právě v nové řadě 1. „Výsledkem je dynamická ostrost, která nemá u vozů s poháněnou přední nápravou obdoby a s níž nové BMW řady 1 stanovuje ve třídě prémiových kompaktních vozů zcela nové standardy,“ naparuje se BMW. „Nová architektura s pohonem předních kol navíc umožňuje, aby řada 1 třetí generace nabídla podstatně více vnitřního prostoru, zejména pro cestující na zadních sedadlech a rovněž v zavazadlovém prostoru.“

Nové jedničkové BMW samozřejmě dostane také provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou budou tří a čtyřválce. Benzinová patnáctistovka se 140 koňmi a 306koňový dvoulitr. Turbodiesely mají stejné objemy a 116, 150 a 190 koní.

Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25. až 27. června  v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si odbude v září na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září.

Nové BMW řady 1

Evropská hvězda

Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě odsud.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...