Bezpečnost autobusů: Chybí jim deformační zóny

  11:07aktualizováno  11:07
Někteří cestující z autobusu, který v neděli havaroval v Rakousku, nebyli připoutaní. Jaké další faktory se podepisují na smrti lidí v dálkových autobusech?

Ilustrační foto | foto: Setra

Právníci tvrdí, že řidiči mají povinnost oznámit cestujícím v autobuse, aby si zapnuli bezpečnostní pásy. Názory na jejich používání se však různí.

Hasiči tvrdí, že je z autobusu jednodušší dostat člověka, když je připoutaný, i když autobus leží na střeše.

"V moderním autobuse nesmí pásy chybět, aspoň dvoubodové,“ míní expert na autobusy Radek Vopička.

V autobuse má cestující podvědomý pocit bezpečí, ovšem ten je relativní. "Zmuchlat“ se při havárii může mnohatunový kolos stejně jako osobní auto.

"Autobus nemá žádné deformační zóny. Jeho osmnáct tisíc kilogramů si prorazí cestu i domem bez výrazných problémů. Úlohu deformačních zón přebírají sedadla. Jsou konstruována tak, aby se příslušně deformovala, když do nich cestující narazí zezadu,“ říká Jan Vodstrčil z oddělení homologace výrobce autobusů Karosa.

Výroba autobusů podléhá zhruba šestnácti bezpečnostním směrnicím a předpisům včetně takového, který určuje zachování minimálního prostoru pro přežití cestujících při převrácení autobusu. Tuto normu však nesplňují dvoupatrové autobusy.

Zranění i lidské životy si každoročně vyžádá porušování předpisů ze strany řidičů. Ne v každém dálkovém autobuse mohou například cestující stát za jízdy.

"Kolik lidí může při jízdě stát v uličce a zda vůbec, je dáno zápisem v technickém průkazu, tedy homogolací vozidla. Záleží na typu autobusu,“ říká dopravní expert Stanislav Huml.

Problémy autobusů netkví jen v technických otázkách. Nedodržování předepsaných přestávek, minimální požadavky pro práci řidiče, nepozornost a bezohledné chování ostatních řidičů. To jsou hlavní nešvary, které trápí autobusovou dopravu.

Expert: "Karosy u nás výrazně
překračují svou životnost“

Vedoucí oddělení homologace výrobce autobusů Karosa Jan Vodstrčil říká, že z hlediska pasivní bezpečnosti jsou autobusy na úrovni osobáků.

Které nejčastější závady u autobusů se v minulosti stávaly?
Z hlediska bezpečnosti je v České republice asi největší problém s překračováním plánované životnosti autobusů. Vozy, které byly podle socialistických norem konstruovány na osm let života, jezdí na našich silnicích i dvacet let. Překročením životnosti dochází pochopitelně i ke korozi nosné konstrukce.

Používají autobusy nějaký systém proti převrácení?
Jedna směrnice předepisuje zkoušku stability, při které je nové vozidlo s cestujícími, tedy pochopitelně figurínami, naklápěno na obě strany pod úhlem 28°.
Systémy omezování náklonu jsou stejné jako u osobáků, pérování, tlumiče, stabilizátory.

Autobusy nemají deformační zóny, proč se u nich nevyrábí?
Návrh zavedení deformačních zón už v mezinárodním fóru padl, ale experti OSN zatím sbírají materiál pro přípravu bezpečnostních standardů.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz