Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezpečně telefonovat? Prý nemožné!

- Pokud se automobilisté domnívají, že rizika řízení vozu s telefonem u ucha sníží tím, že si pořídí tzv. handsfree sadu za pár tisíc korun, tak se mýlí. Z praktického testu německého spotřebitelského časopisu Stiftung Warentest plyne, že řidiče za jízdy ruší každé volání. Za jedinou vhodnou variantu magazín označil montáž handsfree sady s hlasovým vytáčením volaného čísla. Taková technika však na tuzemském trhu stojí dohromady s telefonem zhruba 35 tisíc korun.
K testu nakoupil Stiftung Warentes dvanáct handsfree sad - od nejjednodušších a nejlevnějších až po nejdražší. Hlavně lacinější výrobky označil za nebezpečné, neboť špatná kvalita přenášeného hovoru někdy šoféra stresuje více než telefonování s přístrojem u ucha. Chování řidiče během testu ve voze sledovaly dvě kamery. Natočené šoty potvrdily, že vyťukání nebo vyhledání čísla na telefonu řidiči trvá až 15 vteřin. To znamená, že při stokilometrové rychlosti auto nekontrolovaně ujede přes čtyři stovky metrů. Při použití levnější sady handsfree je navíc nutné ztlumit rádio, což řidičovu nepozornost prodlužuje o dalších pět sekund. Nebezpečnou volbu čísla může zastoupit pouze zařízení s hlasitým voláním, které funguje tak, že řidič vysloví jméno volaného a číslo se automaticky vytočí. Ta je ale v Česku k mání jen k drahým telefonům - v sadě s nimi za už zmíněných zhruba 35 000 korun. Odborníci měřili testovaným řidičům i krevní puls. Ten se zvýší s každým voláním, ale nejvíce s telefonem u ucha (o 16 procent), o něco méně se sadou handsfree a nejméně se systémem hlasité volby čísla. Schopnost soustředit se na jízdu pak zaznamenává stejné změny jako výkyvy srdeční frekvence. Záznamy z kamery ukázaly, že řidič rozrušený telefonem u ucha nedal v městském provozu třikrát z dvanácti průjezdů křižovatkami přednost v jízdě a jednou značku opomenul i řidič se sadou handsfree. O pravděpodobně jediné bezpečné sady s hlasitým voláním je v tuzemsku malý zájem. "Co si pamatuji, dělali jsme poslední dobou jen jednu," potvrzuje Petr Fouček z říčanského servisu, kde se montáži sad do aut věnují. "Zákazníci mají zájem hlavně o lehké přenosné sady a o pevné instalační sady," konstatuje Alexandr Winkler, zástupce ředitele společnosti Eurotel. Obě zmíněné sady mají však k bezpečnosti daleko. "Připouštím, že nejlepším řešením je hlasové vytáčení. Ale dokud bude tato technika drahá, nezbývá než apelovat na zdravý rozum řidičů. Nelze opomenout, že většina handsfree telefonování v autě usnadní," doplňuje Winkler. "Vývoj telefonů jde rychle kupředu a za dva nebo tři roky už nebudou klávesy na přístroji nutné." Česká republika je jednou z posledních evropských zemí, kde telefonování v autě není řidičům zakázáno. "To by se mělo změnit od ledna roku 2001," tvrdí Jiří Konečný z ministerstva dopravy. Otázkou zůstává, které druhy handsfree sad nakonec zákon umožní používat, a které ne. Zatím je jisté, že rozdíly mezi jednotlivými technikami jsou značné, a k tomu se ukazuje, že i telefonování se sebelepším zařízením řidiče ruší.



Mikrofony, sluchátka i reproduktory hadsfree sad jsou ve skutečnosti mnohem menší, ale ani s nejlepší technikou není telefonování za jízdy bezpečné.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...