Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

  • 1
Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení loučení s víceválcovými velkoobjemovými motory. Zajímavé modely představuje Aston Martin, Bentley, Bugatti nebo Hennessey.
Dvoudveřový grand tourer s označením v ceně téměř 50 mil. Kč potěší jen 18 šťastlivců.

Na spalovací motory zatím nedají dopustit ani u Porsche. Model 911 GT3 RS s atmosféricky plněným plochým šestiválcem s výkonem 525 koní je v podstatě závoďákem, se kterým můžete na silnice. To u Dodge již přemýšlejí, kam se budou vyvíjet tradiční americké muscle cars. V Číně se v případě svých nových modelů nechali inspirovat Audi A7, ale i Chryslerem PT Cruiser, a u Geely se zase chlubili přelomovým motorem s nezvykle vysokou tepelnou účinností.

Nejvýkonnější Bentley je rozlučkou s W12

Po modelu Bentley Bacalar, který vznikl jen ve 12 exemplářích, zakázková divize Mulliner představila další malokusovou sérii pro nejváženější zákazníky. Dvoudveřový grand tourer s označením Batur (jméno sopky a jezera na Bali) potěší jen 18 šťastlivců, kteří se o něm včas dozvěděli, a nemají problém zaplatit dva miliony eur (téměř 50 mil. korun).

Pod pro Bentley zcela nově pojatým zevnějškem se ukrývá technický základ z modelu Continental GT s přepracovaným šestilitrovým motorem W12, který je spojený s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Disponuje výkonem (544 kW) 740 koní a točivým momentem 1 000 Nm, jde v podstatě o rozlučku s tuctem válců pod kapotou. Titanový výfukový systém má z tohoto materiálu vyrobené i koncovky, které vznikly pomocí 3D tisku.

Dvoudveřový grand tourer s označením v ceně téměř 50 mil. Kč potěší jen 18 šťastlivců.

Na palubní desce modelu Batur je grafické zobrazení zvukové stopy motoru 6.0 W12.

Zrychlení na 100 km/h trvá Bentley Batur méně než 3,5 sekundy a nejvyšší rychlost přesahuje 355 km/h. Pečlivě vyladěný podvozek má elektronický diferenciál s omezenou svorností a aktivní stabilizátor. Vůz krotí obrovské brzdy s karbon-keramickými kotouči.

Každý z vyrobených kusů bude naprosto jedinečný. Za tímto účelem budou zákazníci spolupracovat s designéry Mulliner na definování všech detailů pomocí vizualizačního softwaru navrženého speciálně pro Batur. Podle Bentley lze v procesu trvajícím několik hodin každou část vozu individuálně navrhnout z hlediska barvy a povrchové úpravy, limitem je pouze fantazie zákazníka. K dispozici je i 3D tisk některých detailů z 18karátového zlata.

Dvakrát dvanáct válců pod širákem

Aston Martin se v půlce loňského roku blýskl hned dvěma zajímavými auty. Prvním je koncept DBR22 na počest desetiletého výročí individualizační divize Q, který má vzniknout jen v deseti kusech jakožto sběratelský model v ceně přes 40 milionů korun. Inspirací pro tento dvoumístný speedster s jen naznačeným čelním sklem byly někdejší úspěšné závodní modely DB3S a DBR1. Pod dlouhou přední kapotou dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 5,2 litru s výkonem 715 koní ho vystřelí na stovku za 3,4 s a maximálku má ve 319 km/h.

Druhý model Aston Martin V12 Vantage Roadster je „masovější“ záležitostí – vznikne v omezené sérii 249 kusů, a doplní tak 333 kupé V12 Vantage. Stejně jako ty má větší rozchod kol a rozšířené blatníky, větší masku chladiče, tvarované boční prahy a zadní difuzor, ale i specifická 21“ kola z lehké slitiny (volitelně v kované verzi).

Vantage Roadster pohání dvojitě přeplňovaný motor 5,2 l V12 z větších modelů DB11 a DBS Superleggera.

Aston Martin V12 Vantage Roadster vznikne v omezené sérii 249 kusů a doplní tak 333 kupé V12 Vantage.

DBR22 má vzniknout v deseti kusech jakožto sběratelský model v ceně přes 40 milionů.

Koncept Aston Martin DBR22 vznikl na počest desátého výročí individualizační divize Q.

Namísto čtyřlitrového bi-turbo osmiválce z běžného kabrioletu Vantage dostal Roadster dvojitě přeplňovaný motor 5,2 l V12 z větších modelů DB11 a DBS Superleggera, který generuje výkon 700 k a točivý moment 753 Nm. Ty posílá na zadní kola přes speciálně kalibrovaný osmistupňový automat ZF a mechanický samosvorný diferenciál.

Vyšší hmotnost motoru trochu kompenzuje rozsáhlé využití karbonu pro díly karoserie, výfukový systém vyrobený 1 mm tlusté nerezové oceli, karbon-keramické brzdy a případně též karbonová sedadla. Přes všechnu tuto dietu má Roadster hmotnost 1 855 kg. Ve srovnání s kupé je dynamika jen o trochu horší: stovku zvládne za 3,6 s a maximální rychlost je 322 km/h.

Velkolepé finále pro motor W16

Rozlučka Bugatti s ikonickým osmilitrovým šestnáctiválcem proběhne ve velkém stylu prostřednictvím roadsteru Mistral (silný a chladný vítr vanoucí na jihu Francie) za 5 milionů dolarů (cca 125 mil. Kč). Vznikne v počtu 99 kusů a uzavře jednu éru. Po něm a na okruhy vyhrazeném modelu Bolide tento motor definitivně zmizí z nabídky Bugatti a nahradí ho hybridní ústrojí.

Roadster Mistral vznikne v počtu 99 kusů a uzavře éru ikonického osmilitrového šestnáctiválce.

Mistral byl prý inspirován modelem Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid z roku 1934.

Otevřená verze má dosahovat maximální rychlosti 420 km/h.

Mistral se po stránce vnějšího vzhledu výrazněji odlišuje od všech verzí Chironu a byl prý inspirován modelem Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid z roku 1934. Jeho osmilitrový motor W16 s výkonem 1 600 koní a točivým momentem 1 600 Nm vychází z modelu Super Sport a rekordního Super Sport 300+, který v roce 2019 dokázal jet rychlostí 490,5 km/h (průměr z jízdy oběma směry). Podle plánů Bugatti by měl tento rozlučkový model dosáhnout maximální rychlostí 420 km/h. Překoná tak model Grand Sport Vitesse, který v roce 2013 dosáhl rychlosti 409 km/h.

Americké tornádo

O titul nejrychlejšího auta s odnímatelnou střechou se však ještě svede bitva. Bude o něj totiž usilovat i americká automobilka Hennessey Special Vehicles. Její model Venom GT Spyder v roce 2016 jel rychlostí 413 km/h a s novým Venomem F5 Spyder (zkratka F5 znamená nejvyšší kategorii na stupnici tornád), který se představil stejně jako Bugatti Mistral v Monterey, dokonce plánuje dosáhnout rychlosti 483 km/h. V minulosti však pokusy o rychlostní rekord Hennessey provázely pochybnosti, pokud jde o dodržení regulí.

Výroba Hennessey Venom F5 Spyder je omezena na 30 vozů, každý v přepočtu za téměř asi 75 milionů korun.

Hennessey s novým Venomem F5 Spyder plánuje dosáhnout rychlosti 483 km/h.

Venom F5 Roadster pohání stejný motor jako u uzavřené verze, tedy 6,6litrový agregát V8 twin-turbo s přezdívkou „Fury“, který poskytuje výkon 1 842 koní a točivý moment 1 617 Nm.

Výroba Hennessey Venom F5 Spyder je omezena na 30 vozů, vznikne jich tedy o 6 více než kupé. Je však o téměř třetinu dražší, neboť přijde v přepočtu na téměř asi 75 milionů korun.

Stuttgartský extrémista

Porsche postavilo dosud nejextrémnější sériově vyráběný model 911. Model 911 GT3 RS s atmosféricky plněným plochým šestiválcem s výkonem 525 koní je v podstatě závoďákem, se kterým můžete do běžného silničního provozu. Nejviditelnějším prvkem verze RS je obří zadní křídlo, jehož horní část lze elektricky regulovat pro zvýšení či snížení přítlaku pomocí tlačítka na volantu. Aerodynamika vozu je schopná generovat při rychlosti 200 km/h přítlak 409 kg a v rychlosti 285 km/h dokonce 860 kg.

Jen 1 450 kg vážící vůz vystřelí na stovku za 3,2 s a maximálku má oproti výchozí verzi GT3 kvůli aerodynamickému paketu sníženou z 319 km/h na 296 km/h. Na rozdíl od něj RS nemůže mít šestistupňový manuál, ale jen sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovku PDK se zkráceným stálým převodem.

Dvojice skořepinových karbonových sedadel doplňuje bezpečnostní klec, která je součástí standardního paketu Club Sport.

Nejviditelnějším prvkem verze RS je obří zadní křídlo, jehož horní část lze elektricky regulovat pomocí tlačítka na volantu.

Porsche 911 GT3 RS je v podstatě závoďákem, se kterým můžete do běžného silničního provozu.

Aerodynamika vozu je schopná generovat při rychlosti 200 km/h přítlak 409 kg.

Verze RS v základu za 5,6 milionu korun dostala kompletně přepracovaný podvozek, širší kola (20“ vpředu, 21“ vzadu) a výkonnější brzdy. Součástí úprav jsou dveře z uhlíkových vláken, dvojice karbonových skořepinových sedadel a ocelová bezpečnostní klec, která je součástí standardního paketu Club Sport.

K dispozici je i příplatkový paket Weissach s kapotou a střechou z uhlíkových vláken a bezpečnostní klecí z téhož materiálu, kovanými hořčíkovými koly a ostřejším řazením. Samozřejmě chybí zadní sedadla a prostor pro zavazadla v přední části nahradil velký centrální chladič. Cestovat lze tedy jen nalehko s obligátní kreditkou v kapse. Jde o „zážitkový“ model, který spíše než na parkovišti před samoobsluhou potkáte na závodních okruzích.

Dodge chystá e-muscle car

Obří americké vidlicové osmiválce se postupně stěhují do muzea a leckoho možná napadá, jak to bude s nástupci muscle-carů divize SRT americké části koncernu Stellantis. Na to dává odpověď nový elektrický koncept Dodge Charger Daytona, jehož nová pohonná jednotka „Banshee“ s 800voltovou architekturou má svými parametry dokonce zastínit současný kompresorový osmiválec Hemi 6,2 l verzí Hellcat (728 koní) a Redeye (809 koní).

Koncept disponuje pohonem všech kol. Přesné parametry zatím nejsou známy, ale charakter produkčního Chargeru bude opět hodně „rebelský“. Dvoudveřový koncept naznačuje, že sériový model, který se pravděpodobně objeví v roce 2024, bude svým designem odkazovat na ikonické provedení Dodge Chargeru z roku 1968.

Středová konzola obsahuje kryt inspirovaný stíhačkou, který po vyklopení odkryje startovací tlačítko, a také páku voliče ve tvaru rukojeti pistole.

Diodové osvětlení má ve svém středu podsvícené logo.

Úzké LED pásy na přídi i zádi mají ve svém středu podsvícené logo. Součástí přídě je i velké křídlo, které směruje vzduch nad vůz a zároveň má prý vzdát poctu původnímu Dodge Charger Daytona, který byl typický mohutným křídlem, byť na zádi.

Designéři konceptu si pohráli s detaily. Středová konzola obsahuje kryt inspirovaný stíhačkou, který po vyklopení odkryje startovací tlačítko, a také páku voliče ve tvaru rukojeti pistole inspirovanou minulostí.

Nostalgii starých časů má u tohoto elektromobilu evokovat elektromechanický obvod, který simuluje jednotlivé stupně řazení a související rázy. Koncept Dodge Charger Daytona navíc dostal v zadní části umístěný zesilovač a rezonanční těleso, které evokují zvuk motoru. V nejhlasitějším z uložených zvukových profilů prý elektromobil „řve“ až 126 decibely. Tak to už si v Kalifornii, kde chystají hlukové radary na 95 decibelů, určitě pohlídají…

Elektrický koncept Dodge Charger Daytona ukazuje budoucnost muscle cars.

Šikmooké Audi A7

Původní britská značka MG, která je nyní součástí čínské skupiny SAIC Group, a loni začala své v Čině vyráběné modely prodávat i v České republice, představila svůj zatím největší model MG7.

Ten vizuálně hodně připomíná Audi A7, ale je o něco menší. Sportovně vyhlížející fastback má bezrámová okna dveří a do zadního víka integrovaný vyklápěcí spoiler. Vpředu jsou štíhlé LED světlomety a vizuální atraktivitu jakési „kačeří zádě“ podtrhují koncová světla v celé šířce vozu a čtveřice efektních kruhových koncovek výfuku.

Sportovně vyhlížející fastback má bezrámová okna dveří a do zadního víka integrovaný vyklápěcí spoiler.

Model MG7 vizuálně hodně připomíná Audi A7, je však o něco menší.

První model nové exkluzivnější řady Black Label totiž není na rozdíl od očekávání elektromobilem, ale pohání ho spalovací motory, a to zatím dokonce bez elektrické asistence. Přední kola verze 405 VTGI Trophy pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 257 koní, a to ve spojení s devítistupňovou samočinnou převodovkou od ZF.

Slabší verzi 300 VTGI představuje 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 185 koní z menšího modelu MG6, který je spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Během letošního roku by měly následovat i plug-in hybridní verze. Ty by se možná mohly objevit i na zahraničních trzích, a třeba i u nás.

Čínské retro orgie

Značka Wey ze „stáje“ čínského koncernu Great Wall Motors představila zajímavý retromodel Yuanmeng ve stylu 50. let na bázi sesterského retro vozu Ora Punk Cat, který imituje zejména Volkswagen Brouk. Rovněž má pět dveří, ale oba modely se výrazně liší. Yuanmeng rozhodně působí zdařileji. Je trochu podobný Chrysleru PT Cruiser, ale lze v něm vysledovat i leccos z celé řady klasických aut.

Rozdíl je především v provedení přední části, kde dominuje velký gril s chromovanými lamelami uspořádanými horizontálně. Zatímco většina výrobců si myslí, že chrom je nemoderní, u Wey Yuanmeng s ním rozhodně nešetří.

Retromodel Wey Yuanmeng ve stylu 50. let vznikl na bázi sesterského retro vozu Ora Punk Cat.

Zajímavý design pokračuje zboku širokými předními a zadními blatníky, chromovanými koly, masivními klikami dveří, zatímco vzadu jsou oválná zadní světla, vystouplý kryt zavazadelníku a chromovaný nárazník. Interiér je ovšem až příliš pouťový a palubní deska kopíruje mercedesy.

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím, které kombinuje 1,5litrový přeplňovaný zážehový agregát a elektromotor, které dohromady poskytují výkon 238 koní. Jde o hybridní systém DHT z modelu Latte s devítistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Elektrický dojezd je údajně plných 195 kilometrů.

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

Přelomový motor Geely

Nová vlajková loď čínské značky Geely s označením Xingyue L Hi-X má pod kapotou přelomový motor. Konstruktéři tvrdí, že svou tepelnou účinností překonává i motory Mazdy či Toyoty. Hybridní agregát 1,5 DHE15 má údajně tepelnou účinnost 43,32 %, zatímco moderní spalovací motory dosahují na 40% hranici a hybridní soustava Toyoty Dynamic Force se chlubí 41 %.

Samotný zážehový motor má výkon 150 koní, je opatřen kompresorem a má zkrácenou fázi komprese, tedy jakýsi opak Millerova cyklu. To znamená menší odpor při stlačování směsi. Motor spolupracuje s třístupňovou převodovkou s integrovanou dvojicí elektromotorů.

Hybridní agregát 1,5 DHE15 má údajně tepelnou účinnost 43,32 %.

Systémový výkon celé soustavy je pak 245 koní a točivý moment 540 Nm. Geely uvádí 40% úsporu paliva ve srovnání s klasickým spalovacím motorem. Spotřeba paliva se tak pohybuje na úrovni 4,3 l/100 km. Dojezd je údajně 1 300 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 trvá 7,9 sekundy. Teď jestli se to vše v praxi opravdu potvrdí…

Nový motor se objevuje pod kapotou vlajková loď čínské značky Geely s označením Xingyue L Hi-X.

Koncept Lincoln Model L100

Tradiční severoamerická značka Lincoln loni slavila rovných 100 let ve vlastnictví Fordu a jejím jakýmsi narozeninovým dortem se stal koncept Model L100, který je inspirován Modelem L z roku 1922.

Místo klasických světlometů má koncept vpředu souvislý světelný pás, který na bocích zasahuje do blatníků. Jakmile se řidič přiblíží k vozu, přivítá ho světelnou symfonií. Studie ovšem zaujme především speciální koncepcí dveří, které se otevírají dozadu současně se střechou.

Dveře konceptu Lincoln Model L100 se otevírají dozadu současně se střechou.

Jelikož se jedná o autonomní koncept, lze uspořádání interiéru měnit. Přední řada sedadel nemusí nutně směřovat dopředu, ale cestující mohou sedět čelem k pasažérům na zadním sedadle připomínajícím pohovku.

Středová konzola, která odděluje přední sedadla, je navržena jako interaktivní šachovnice a je v ní také umístěn ovladač inspirovaný drahokamy, který se používá k ovládání Lincolnu, když zrovna nevyužívá autonomní řízení. Pohon studie nebyl blíže specifikován, mluví se jen o použití bateriových článků nové generace s vyšší hustotou energie.

Jelikož jde o autonomní koncept, lze uspořádání interiéru měnit podle potřeby.


Elektromobil