Pátek 3. prosince 2021, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. prosince 2021 Svatoslav

VIDEO: Zkusili jsme robotické auto přímo v provozu, Jack uspěl

Přiznávám, jsem „konzerva“ a k autonomním autům přistupuji s nedůvěrou. Jack ovšem mé přesvědčení, že roboti za volant ještě dlouho neusednou, nahlodal.

Chytrá dálnice A9 u mnichovského letiště prošpikovaná moderními technologiemi je velmi frekventovaná. Automobilky mohou některé její úseky využívat k testování svých aut bez řidiče, mají to povoleno přímo německým ministerstvem dopravy. Speciální prototyp postavený na základech Audi A7 Sportback přejmenovaný na Jacka tam teď vozí zájemce z řad veřejnosti. Jack totiž umí řídit úplně sám.

Zatím potřebuje přece jen trochu speciální zacházení a na zasněžené okresce bez čar bude ztracený, takže předá velení šoférovi, ale v běžném hustém dálničním provozu si počíná suverénně.

Samořiditelné Audi A7

Navenek je to obyčejné benzinové Audi A7, sem tam nějaké čidlo navíc, uvnitř pár nových tlačítek a displej, kufr je ovšem nacpaný počítači, které zpracovávají informace ze senzorů a vytvářejí z nich model okolí, který Jack využívá pro orientaci v provozu. Jen speciální aparatura je za půl milionu eur, k tomu připočtěte vývoj a ladění softwaru a testování.



Postavili ho v roce 2013 a od té doby najezdil bez nehody přes 110 tisíc kilometrů. Já jsem s ním najel dalších asi pětačtyřicet. Zajímavé je, že i přes relativně nízký nájezd a skutečnost, že toto auto řidiče vlastně nepotřebuje, má volant nečekaně hodně oleštěný kožený potah. Že by za něj ty neviditelné robotické ruce přece jen občas vzaly?

Rande s Jackem jsem měl zrovna v průtrži mračen, takže jsem se tak trochu těšil, jak bude bezradný. Jenže on v těch provazech vody svištěl suverénně, bez zaváhání, hezky plynule.

Jedeme, řídí robot

Ze speciálně vyhrazeného parkovacího místa na mnichovském letišti ho musím dovést na dálnici já. On by to tedy podle všeho zvládl sám, ale přísné bezpečnostní předpisy pro provoz prototypu to tak chtějí.

Když jedeme v hustém provozu a ještě hustším dešti po dálnici, Jack se ozve, že je připravený převzít pilotáž. Stačí zmáčknout oběma rukama dvě velká tlačítka na spodních ramenech volantu, pod čelním sklem se rozsvítí zelený diodový pruh a můžu začít lelkovat. Volant se odsune k přístrojovce, sundám pravou nohu z pedálů. Mávám oběma rukama na kolemjedoucí blondýnu na místě spolujezdce, chechtá se, Jack zatím pustil směrovku a řadí se do pravého pruhu.

Samořiditelné Audi A7
Samořiditelné Audi A7
Samořiditelné Audi A7

On je totiž slušňák, naučili ho striktně dodržovat předpisy, takže přesně drží rychlosti a je opatrný. Nechává si velký odstup od ostatních. Radary, lidar, kamery a další senzory pracují naplno. Jack si měří odstup od předjedoucího auta a změří i jeho rychlost. Svědomitě dává směrovky, hlídá si jízdní pruhy kolem, zařadí se do pravého pruhu mezi ostatní auta, když je třeba, nepřekáží, hlídá si rychlosti.

Potřebuje vidět bílé značení na silnici, aby vedl auto v pruhu. Oblouk na dálnici vykrouží čistě, ale jet konstantně rovně se mu občas moc nechce. Protože se řídí podle bílých vodorovných čar, chvílemi jako by mezi nimi šněroval zleva doprava. Když se soustředíte, vidíte časté jemné korekce volantu.

Ovládání je jednoduché a maximálně intuitivní. Jack si se mnou dokonce povídá, to kdybych se třeba začetl. Ohlásí, že zas budu muset přebrat řízení, to když dojedeme k situaci, ve které by si nebyl jistý. Na převzetí řízení - stačí vzít za volant nebo šlápnout na pedál - mám 15 sekund, které auto zřetelně odpočítává. Pokud bych řízení nepřevzal, Jack sjede do odstavného pruhu a zastaví.

Samořiditelné Audi A7

Asi pětačtyřicetikilometrovou trasu projede Jack za slabou půlhodinku, bez zaváhání. Ti, kdo autonomním autům fandí, se prý těší na to, že ze silnic s roboty za volanty zmizí stres. Já to měl při první zkušenosti spíš opačně. Právě to je totiž na celém zážitku to nejpodivnější: sedíte na obvyklém místě za volantem a svrbí vás ruce, protože byste do řízení chtěli Jackovi zasahovat; toho nutkání se zbavíte snad jen tak, že si na ně sednete. Na to nicnedělání jsem se musel hodně soustředit. A mávat na ostatní řidiče mě taky po pár minutách omrzelo. Číst si za volantem každého nebaví a někdo ani nemůže, protože když nevidí cestu, dělá se mu zle. Ford dokonce při testování svých robotických aut narazil na nečekaný problém: inženýři testující vozy, které se samy řídí, při jízdě usínali. Jednoduše proto, že neměli do čeho píchnout. A monotónní sledování chování auta jim dávalo málo podnětů.

Fotogalerie

Audi teď hlasitě prská, že už zvládlo technologii samořízení a jeho robotická auta zbytečně brzdí legislativa. Jeho nejžhavější novinka, šéfovská limuzína Audi A8, bude moci totiž dostat podobnou výbavu jako má Jack, akorát ten počítač, co u něj zabírá celý kufr, vměstnali do malé krabičky. Bez zásahu řidiče, ovšem pod jeho dozorem, bude umět jet maximálně šedesátkou (Jack umí až 130 km/h), takže si posádka třeba přečte noviny. V Německu už se ledy hýbají, v uplynulých týdnech se rozhodli, že začnou pracovat na úpravě legislativy, která umožní robotická auta vypustit za určitých podmínek do běžného provozu.

Jack potvrzuje, že z pohledu techniky jsou výrobci na vypuštění autonomních aut připraveni, teď ovšem svět čeká na odvážnou zemi, která jim otevře cestu na silnice. A to se zatím nikomu moc nechce.

A až se začnou robotická auta potkávat na silnicích s těmi obyčejnými, řízenými chybujícími smrtelníky, to pak bude mela.

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat, co se nekazí a slouží. Tipo je zapomenutý poklad z bazaru

Premium Ačkoli Fiat v roce 2015 oživil legendární jméno Tipo, žádný revoluční model jako ten původní z druhé půlky osmdesátek...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Premium Odlehčená karoserie, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, přepracovaný podvozek, lepivější pneumatiky a stovky...

Jak na nudu v Brně? Česká motocyklová špička hraje na okruhu na babu

Čtyři špičkoví motorkáři na Masarykově okruhu, kde naplatí žádná pravidla. Jak dopadne, když budou hrát dětskou hru „na...

VIDEO: Na čerpačkách už tankujete zimní benzin a nemrznoucí naftu

Víte, že existují tři základní druhy nafty? Pokud jezdíte málo a tankovali jste naposledy v září, může vás první...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Advantage Consulting, s.r.o.
STROJNÍ ZÁMEČNÍK 1směna až 25.000Kč

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 24 000 - 25 000 Kč

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...