Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

Spojení tří zemí pod jednou střechou. Švýcar Tom Anliker pomáhá čínským investorům prosadit německou automobilku Borgward po celém světě. Výrobce chce třemi novými modely SUV cílit zejména na zákazníky mnohem zavedenějších značek jako Mercedes či BMW.
Čínská značka se známým jménem automobilové historie - Borgward

Čínská značka se známým jménem automobilové historie - Borgward | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Na úvod krátký pohled do historie. Německou značku Borgward založil v roce 1919 Carl Friedrich Wilhelm Borgward, v letech 1924 až 1961 vyrobila firma více než milion automobilů. V roce 1949 představila na Ženevském autosalonu první poválečný model Hansa 1500, v roce 1955 následoval model Isabella a v roce 1959 P100. 

Ve všech případech šlo o vozy vyšší třídy, jejichž jízdní vlastnosti i vybavení byly prvotřídní. Skupina Borgward byla tehdy s 23 tisíci zaměstnanci pátou největší automobilkou v Německu. C. F. W. Borhward se podílel na vývoji téměř všech modelů. Ovšem o co geniálnější byl technik, o to horší byl obchodník, a tak jeho firma v roce 1961 zkrachovala (více o historii značky čtěte zde).

V roce 2015 oslavila značka díky čínským investorům svůj comeback a nyní chce Borgward se třemi modely SUV opět vstoupit na světové trhy. Smělý návrh na jednu z reklam dokazuje, jak velké má firma ambice: „Děkujeme Audi, BMW a Mercedesu, že se celé ty roky staraly o naše zákazníky. Teď už to není nutné!“

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce  2015 představila značka první dva prototypy, BX7 a BX7 TS, následující rok pak BX5 a BX6. V témže roce rozjel Borgward výrobu v čínském Mi-jün a zahájil prodej na tamním trhu, v letošním roce chce začít prodávat i v Evropě. 

Moderní čínská fabrika je schopna vyrábět osm modelů – kromě SUV také limuzíny, modely s pohonem dvou i všech kol, vozidla s benzinovými motory, plug-in pohonem i elektromobily. Borgward je součástí skupiny Beiqi Foton Motor, která si chce v Borgwardu i v budoucnu v každém případě ponechat minimálně 51procentní podíl.

Švýcarský otisk

Na chodu čínsko-německé značky se od března 2016 významnou měrou podílí i Švýcar Tom Anliker (55), který v minulosti působil u automobilek General Motors, Opel, krátce také v Cadillacu Europa a u Volva ve Švýcarsku. 

Možnost být u zrodu start-upu, jako je Borgward, považuje za jedinečnou šanci, jakou člověk dostane jen jednou za život. V roli viceprezidenta pro marketing, prodej a služby je ve firmě zodpovědný za veškerý prodej mimo Čínu. Okruh momentálně čítá 15 zemí, přičemž hlavní pozornost je věnována Blízkému východu, Jižní Americe a několika středoasijským zemím, přičemž od letošního jara k nim přibude Německo. Firma se chce soustředit především na online způsob prodeje, samozřejmostí budou i showroomy, kde si bude moci zákazník domluvit testovací jízdy a získat veškeré informace o materiálech a výbavě vozů.

„Všem, kdo se nám při naší první prezentaci na ženevském autosalonu v roce 2015 posmívali, jsme vzali vítr z plachet. Dnes už nás konkurence bere vážně, což je jasná známka toho, že svou práci děláme dobře,“ pochvaluje si Anliker.

Za největší výzvu, která přede ním momentálně stojí, považuje propojení čínské a německé kultury. „Obě mají své klady i zápory a mým cílem je propojit pozitivní aspekty a vytvořit úspěšnou podnikatelskou dynamiku. Dalším úkolem je dostat značku Borgward opět do všeobecného povědomí. Velké ambice máme i co se týče vývoje nových vozů včetně elektromobilů,“ definuje Tom Anliker hlavní cíle značky v rozhovoru pro švýcarský magazín Blick Auto. První čistě elektricky poháněný sériově vyráběný vůz představí Borgward v letošním roce.

Finanční síla z Číny

Borgward je moderní podnik, který disponuje enormní finanční silou z Číny a má přístup k vysoce dynamickému, celosvětově největšímu automobilovému trhu. 

„Nepřestává nás pozitivně překvapovat dynamika práce čínských vývojářů. Němci do firmy vnášejí vysoké inženýrské umění a zkušenosti s vývojem a výrobou prémiových vozů. Ve firmě nerozhoduje čínská, nebo německá strana, ale společné grémium,“ popírá Anliker, že by si musel veškerá rozhodnutí nechat nejprve posvětit v Číně. 

Zároveň uznává, že jako Švýcar zvyklý uvažovat do budoucna spíš v kvartálech, se od svých partnerů učí i novému způsobu myšlení. „Zatímco Evropané přemýšlejí spíš v pětiletém horizontu, Asiaté plánují na deset let dopředu. A jak už jsem za dobu svého působení v Borgwardu zjistil – když si Číňané vezmou něco do hlavy, dokážou to také prosadit,“ popisuje.

26. února 2015

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...