Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Koronavirus zvýšil poptávku po ojetinách. Bazary se chystají na žně

  9:55aktualizováno  10:47
V Evropě dramaticky roste poptávka po starších ojetinách. Levnými auty stále více lidí nahrazuje hromadnou dopravu, aby se vyhnuli nebezpečí nákazy koronavirem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

„Skupina AURES Holdings letos i přes dvě vlny pandemie koronaviru prodá ve své síti AAA AUTO až 70 000 vozů, což bude pátý nejlepší výsledek v osmadvacetileté historii společnosti,“ uvádí mluvčí společnosti Michal Häckl. Podle analýz firmy se trh ojetin v České republice v důsledku pandemie zmenšil o 100 000 vozů. „V důsledku nedostatku aut na trhu se ceny zvýšily o desetinu a pokračující růst skupina očekává i v následujícím roce. Druhá vlna pandemie koronaviru potvrdila rozvoj on-line prodeje ojetin, který nyní bude jedním z hlavních směrů rozvoje skupiny,“ dodává Michal Häckl.

„Bohužel nastala situace, které se celý sektor automotive na podzim obával. Naše pobočky byly kvůli pandemii koronaviru již po druhé v letošním roce na řadu týdnů uzavřeny pro zákazníky. Naštěstí se nám tentokrát dařilo prodávat on-line o polovinu vyšší objem vozů, než na jaře, ale stále jsme se nedostali přes polovinu běžných prodejů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO.

Firma se aktuálně připravuje na čtvrteční otevření svých poboček po nařízené koronavirové odstávce.

„Okamžitě jsme zahájili práce na přípravě poboček pro čtvrteční otevření. Ve všech 22 tuzemských autocentrech budeme na zákazníky připraveni podle vládou požadovaných opatření. Věřím, že do konce roku díky možnosti prodávat nejen online, ale i v kamenných provozovnách alespoň trochu vylepšíme letošní prodejní výsledek. Budeme zároveň doufat, že koronavirus neomezí podnikání i v dalším kalendářním roce,“ uvedla Karolína Topolová. 

V Česku se podle Michala Häckla ojetiny nejčastěji nabízí se 147 tisíci km, což je také mírné snížení a v Polsku se tato hodnota stabilně drží okolo 180 tisíc najetých kilometrů.

„Za povšimnutí nepochybně stojí vývoj nejčastějších cen, za které jsou ojeté vozy nabízeny. V Česku se ceny od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou cca o 10 tisíc korun ročně,“ doplnil Petr Vaněček. „Tento cenový růst je způsoben řadou faktorů, a to zejména v sektoru nových vozů. Malé SUV typu Škoda Karoq stálo před pár lety 400 000 korun, dnes se nedostane pod 600 000.“

Mezi důvody stojící za zvyšováním cen podle Vaněčka patří výpadky v dodávkách dílů i vozů, uzavřené prodejny, tlak na elektrifikaci, pokuty automobilkám za emise, růst cen pronájmů vozů i zdražování leasingů. „Mobilita v poslední době celkově výrazně zdražila. V době zhoršující se ekonomické situace, rostoucích cen a zároveň nedostatku nových aut stoupá význam sektoru ojetých vozů,“ dodal Vaněček.

Stará šunka místo MHD

Pro nový fenomén způsobený vynucenými změnami chování kvůli epidemii koronaviru vznikl nový termín: pandemic motors. „Evropané kupují stará auta, aby se vyhnuli veřejné dopravě, píše Reuters.

Zpravodajská agentura si u výzkumníků trhu z IHS Markit objednala analýzu, která zjistila, že prodej levných ojetých vozů prudce stoupá po celé Evropě. Potvrzuje to i provozovatel celoevropského online vyhledávače ojetin AutoScout24.

Lidé kupují staré „šunky“, aby se vyhnuli hromadné dopravě, zároveň ovšem v nejisté době s výhledem na ekonomické problémy nechtějí utrácet za nové auto.

„Veřejná doprava je zde úžasná, ale s covidem a vším tím je lepší se tomu vyhnout,“ řekl pro Reuters Robert Perez, který se nedávno přistěhoval do španělského hlavního města Madridu z Argentiny.

Při hledání práce si 33letý automobilový inženýr koupil za dva tisíce eur – tedy něco přes padesát tisíc korun – červený Seat Toledo z roku 2001. Pořídil ho u španělského obchodníka s ojetinami OcasionPlus, který od uzavření trhu kvůli rostoucí poptávce otevřel čtyři nová obchodní zastoupení.

Podle Reuters došlo k výraznému nárůstu registrací starších automobilů v celé Evropě, stejně jako k prudkému nárůstu internetového vyhledávání takových vozidel.

„Nárůst zájmu o ojetá auta není ani dobrou zprávou pro sítě hromadné dopravy, ani pro životní prostředí, protože se zdá, že špinavá stará auta jsou více žádaná než nová elektrická vozidla,“ komentuje Reuters.

Z dlouhodobějšího hlediska se však očekává, že přechod od veřejné dopravy k individuální mobilitě v době pandemie pomůže výrobcům automobilů.

Ti aktuálně čelí masivnímu poklesu poptávky. Během prvních 10 měsíců roku 2020 spadly prodeje nových vozidel v celé Evropě o 27 %.

Prodeje ojetin rostou všude

Tento trend se dá vysledovat napříč Evropou. Ameen Sultani, ředitel firmy Nawaie Motoring ze západního Londýna uvádí, že ceny automobilů, většinou starších více než deset let, vyskočily o 25 %, protože kupující, kteří jezdili vlaky a autobusy, hledali dostupné alternativy.

„Cokoli do 3 000 liber se prodalo velmi rychle a je velmi těžké ho v našem inventáři nahradit, protože všichni hledají stejná vozidla,“ líčí na přeplněném pozemku společnosti na předměstí Hayes.

„Většina z nich si je koupila, protože se chtěla vyhnout hromadné dopravě,“ potvrzuje.

A dává mu za pravdu i analytická společnost IHS Markit, která zkoumala údaje o registracích automobilů ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Švýcarsku a Velké Británii. Také ta ukazuje, že dochází k významnému posunu směrem ke starším ojetým vozidlům.

Například ve Francii registrace ojetých vozidel vzrostly ve třetím čtvrtletí téměř o 16 %, zatímco prodej nových vozidel poklesl o více než 5 %.

Rovněž se ukázalo, že v roce 2020 tvořily vozidla starší 15 let vyšší podíl registrací ojetých vozidel než v roce 2019.

Ve Španělsku došlo k ještě většímu skoku, kdy registrace ojetých vozidel vzrostla podle analýzy IHS o téměř 25 %

Portál prodeje vozidel Sumauto, který je součástí španělské mediální společnosti Vocento SA, uvádí, že prodej automobilů starších 20 let ve Španělsku od června do října vyskočil o 25 %

Stejný trend sleduje také online trh s automobily AutoScout24, který funguje v Rakousku, Belgii, Německu, Itálii a Nizozemsku. Internetové vyhledávání starších automobilů se od léta zintenzivnilo. V červenci až září vzrostlo online vyhledávání vozidel starších 20 let ve Francii o 80%, v Nizozemsku o 77% a v Belgii o 59%.

Výkonný ředitel AutoScout24 Edgar Berger uvedl, že zatímco individuální mobilita se pro spotřebitele na těchto trzích stala důležitější kvůli pandemii, kvůli ekonomické nejistotě byli také opatrnější.

Podle prodejce ojetých vozidel OcasionPlus se ale kupující stále vyhýbají ojetým elektrickým vozidlům. Z 2 800 vozidel, která má v současné době v prodeji, je pouze šest elektrických.

„Kromě možného zpomalení ambiciózních evropských cílů v oblasti snižování emisí uhlíku existují i ​​další dlouhodobé důsledky setrvávání starých automobilů v provozu,“ komentuje Reuters. „Starší vozidla s menším počtem bezpečnostních prvků mohou způsobit více nehod a vést ke zdražení pojistného.“

Politický aktivista Greenpeace Sam Chetan-Welsh uvedl, že odklon od veřejné dopravy představuje větší problém pro životní prostředí, než starší automobily na silnici. „Vlády musí udělat vše, co je v jejich silách, aby omezily provoz na silnici,“ uvedl Chetan-Welsh. „To zahrnuje i důvěru lidí, že se mohlou bezpečně vrátit do veřejné dopravy.“

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...