„Často se setkáváme s tím, že někteří provozovatelé, i když mají potřebné vybavení předepsané vyhláškou pro umožnění parkování, vjezd vozidlům na plyn přesto zbytečně zakazují,“ řekl Vomáčka z ÚAMK. Za nesmyslný považuje hlavně zákaz vjezdu u patrových otevřených parkovišť a střech, která jsou odvětrávána přírodně.
Místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek dodal, že od začátku roku platí v Česku vyhláška ministerstva dopravy, která již nezakazuje parkování vozidlům na plyn v nově postavených hromadných garážích. U garáží, které již existují, musí provozovatelé dovybavit prostor dostatečným odvětráváním či označením vyhrazených míst. Do těchto nákladů se provozovatelům podle Vomáčky nechce.
Důvodem zákazů je prý i přísná vyhláška Hasičského záchranného sboru o technických podmínkách požární ochrany staveb. „Některé povinnosti dané touto vyhláškou se nám zdají zbytečně přehnané,“ uvedl Šimek. Jako příklad uvedl povinnost instalovat detektor zemního plynu v garážích. „V komerčních budovách, bytových či rodinných domech či v některých garážích v zahraničí tato povinnost není,“ dodal.
„Pokud by došlo k většímu úniku plynu z auta v garáži, která není řádně vybavena bezpečnostními prvky, může za určitých podmínek dojít až k výbuchu plynu,“ řekla v reakci mluvčí hasičů Nicole Zaoralová. Dodala, že pokud by hasiči museli vyjet k požáru v garáži, kde je zaparkované auto na plyn a nevěděli o tom, vystavují se velkému riziku, protože požár se v takovém případě chová jinak.
Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu je v Česku přes pět milionů osobních aut. Na zkapalněný ropný plyn LPG jich podle odhadů jezdí 200 až 300 tisíc, na stlačený zemní plyn CNG asi 13 tisíc.