Jan Macek | foto: Petr Topič, MAFRA

Kvůli normě EU malá auta skončí, přitom jsou ekologicky příznivější, říká expert

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Před 30 lety začala Evropská unie předepisovat výrobcům automobilů, jaké množství látek ve výfukových plynech mohou nové vozy vypouštět do okolí (norma Euro 1). Od té doby se předpisy stále zpřísňují. „Od roku 1993 se emise škodlivých látek z výfuků snížily o více než 90 procent,“ říká Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT.

Již v létě 2025 by měla pro osobní vozy začít platit nová, nejpřísnější norma Euro 7 (a dva roky nato i pro auta nákladní). Asi poslední zákonná úprava, jež zpřísní limity emisí před úplným zákazem prodeje nových vozů se spalovacími motory v roce 2035 (a v případě firemních aut možná už od roku 2030 – jak zní nejnovější nápad z Bruselu). Automobilky logicky protestují: Dáváme stovky miliard eur do přípravy plné elektromobility, a vy nás teď nutíte, abychom v šibeničním termínu dvou let za další miliardy upravovaly spalovací motory, které stejně brzy skončí… Podraží kvůli téhle normě auta o desítky tisíc? A opravdu skončí výroba malých a levných aut typu Škoda Fabia, Scala či Kamiq?

Přinesou opatření související s normou Euro 7 neúnosné zdražení nových aut?
Ano. U nových osobních aut existují nějaké limity zdraví škodlivých látek vyjadřované ve zlomcích gramu na kilometr. A přelomovost normy Euro 7 je v tom, že se zřejmě budou měřit další, velmi málo koncentrované škodliviny a sjednotí se limity na emise pro naftové motory na úroveň motorů benzinových. Ale hlavně: do podmínek pro měření v provozu se dostávají režimy, které upřímně řečeno nejsou zcela racionální. V návrhu se například předpokládá, že auto musí jet s odpovídajícím výkonem a minimálními emisemi při maximální nadmořské výšce 1 600 metrů, kde už je atmosférický tlak nižší o více než 15 %, při minus sedmi stupních Celsia a studeném motoru (prvních několik kilometrů). A k tomu ještě s povolenou hmotností přívěsu nebo s přepravním boxem na střeše. Kdyby někdo studený motor takto zatížil, auto si zničí. A to je jen jedna z pikantností.

I kdybychom v Evropě dosáhli na nulu emisí skleníkových plynů, což nejde, na světě se nic nestane. Nejen že nezačne klesat podíl CO2 v atmosféře, ale bude dále růst…

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
, Téma

Elektromobil