První svezení s Q4 e-tron, důležitým audi do zásuvky

Dnešní doba přeje elektromobilům. Tedy především těm prémiovým, nikoli lidovým. Audi proto v pravý čas přichází s elektrickým SUV Q4 e-tron. Nejspíš bude úspěšné, přesto, nebo možná právě proto, že jde o vůz, který má v historii Audi nejblíž k některému z modelů Škodovky, konkrétně k Enyaqu. Novinka do zásuvky je zacílena tak, že by se měla zařadit k nejprodávanějším audi.
Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron | foto: Archiv Audi

Audi nechce sledovat dokument na téma elektromobilita někde ze druhé či třetí řady, ale rovnou z první. Rozhodlo se proto vsadit vše na jednu kartu a oznámilo, že od roku 2026 bude nově uvádět na globální trh už jen elektricky poháněné modely a do roku 2033 ukončí výrobu posledního modelu se spalovacím motorem.

Aktuálně nabízí už několik elektromobilů, všechny se jmenují e-tron a pod dva miliony se dostanou jen výjimečně. Nyní však Audi přichází s novým modelem, který má slovo e-tron už jen v přízvisku, jeho hlavní označení je Q4 a startovat bude na ceně 1 159 900 Kč. To je jen o 70 tisíc víc než základní cena vozu Škoda Enyaq.

Superaudi do zásuvky ukazuje, kde dává elektrifikace smysl

Audi e-tron GT

Audi konečně pochopilo, že cesta k prodeji elektromobilů není nabídnout auto, které bude za každou cenu jiné. Ale když vyrobí sportovní placaté auto s úžasnými jízdními vlastnostmi, bude elektrický pohon víc výhodou než omezením. Právě takové je e-tron GT. Čtěte dále

Enyaq nezmiňuji náhodou, Q4 je totiž jeho koncernovým dvojčetem. Žádné Audi nikdy nemělo technicky tak blízko k vozu z Mladé Boleslavi. Slovo dvojče ovšem vlastně není správně zvolené. Audi Q4 e-tron pochází z mnohem početnější rodiny. Je sourozencem nejen Škodě Enyaq, ale i Volkswagenu ID.4 a chystaným španělským modelům Cupra Born a Seat el-Born.

To je znak nové doby, na kterou si musíme zvyknout. Se stejným podvozkem a pohonem se v rámci jednoho koncernu nabízelo i mnoho spalovacích aut, ale pestrost v paletě motorů, výkonů a výbav byla mnohem větší, než tomu bude u elektromobilů.

Audi si uvedení tohoto modelu načasovalo ideálně. Právě teď se o elektromobilitě hodně mluví, v cenové hladině nad milion korun zákazník na nějakou kačku tolik nehledí, a naopak chce mít to nejmodernější, co současný svět automobilů nabízí. 

Tím neříkám, že elektrické audi je pro každého, jen tvrdím, že v podobě SUV s velkým kufrem a s dojezdem několik set kilometrů už majitel nemusí až tak moc přistupovat na nějaký kompromis v praktickém používání jako u malého elektromobilu s dojezdem 150 kilometrů. Na rozdíl od většiny jiných elektromobilů, Q4 může být i prvním, nikoli doplňkovým autem v rodině.

Q4 e-tron se designově hodně podobá běžným SUV od Audi a zřeklo se extravagancí typu kamer místo zpětných zrcátek. Při bližším zkoumání se však jeden podstatný rozdíl najde. Protože konstruktéři jen nevsadili elektrický motor do dříve vyvinutého SUV, mohli přizpůsobit novému pohonu i samotný vzhled.

Audi Q4 e-tron

Q4 tak zaujme dopředu posunutými A sloupky karoserie, které umožnily maximálně zvětšit prostor pro cestující. Velká kola a svalnaté lemy blatníků dávají vozu dynamický vzhled. Q4 má dvě karosářské varianty – klasické SUV a Sportback s karoserií laděnou do tvaru kupé. Nízká linie střechy v podání Sportbacku pak přidává vozu další dávku elegance i dravosti. Celkově vyvážený vzhled doplňuje i mimořádně nízký koeficient aerodynamického odporu vzduchu 0,26, podle Audi nejlepší v segmentu.

Fajnový interiér

V interiéru drží Audi Q4 e-tron vysoko nastavenou laťku ostatních modelů se čtyřmi kruhy ve znaku. Právě interiérem a použitými materiály se od sebe budou koncernoví sourozenci lišit nejvíce. Kabina Audi umí zaujmout na první pohled svým moderním pojetím, ale i vysokou kvalitou provedení materiálů, nejlepší ve srovnání s enyaqem nebo ID.4.

Zejména jemná kůže Nappa se opravdu povedla. Přední sedadla mají široké možnosti nastavení, aby si člověk našel ideální polohu a mohl se soustředit na jízdu a na nejmodernější digitální vymoženosti z koncernových dílen.

Audi Q4 e-tron

Ty reprezentují především dva displeje – 10,25palcový přístrojový a 10,1palcový multimediální (na přání může být i 11,6palcový). Rovněž za příplatek mohou být modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron vybaveny další inovací – průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Velkou novinkou je i volant, který je zploštělý nahoře i dole. Chvíli si na to musí člověk zvykat, ale jezdí se s ním velmi dobře.

Kabina je skutečně prostorná, na zadních sedadlech je o trochu více místa než u konkurenčních modelů BMW iX3 nebo Mercedesu EQA. Zadní sedadla jsou kvůli uložení baterií posazena o 70 mm výš než ta přední, ovšem prostor pro hlavy cestujících to nějak výrazně neomezuje. Výhodou elektrického pohonu je pak absence středového tunelu. Zjednodušeně řečeno, Q4 nabízí přibližně na délce Audi Q5 vnitřní prostor velikosti Q7.

Audi Q4 e-tron

I zavazadlový prostor nepředstavuje žádný kompromis – pro model Q4 e-tron platí hodnota 520 až 1 490 litrů, ve verzi Sportback to je 535 až 1 460 litrů, což jsou srovnatelné hodnoty s modelem Audi Q5. Hrana zavazadlového prostoru je však poměrně vysoko, ovšem po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha. 

Za zmínku stojí i inovativní řešení držáků nápojů. Ve středové konzole jsou klasicky dva, novinkou jsou držáky na litrové lahve v horní části všech čtyř dveří. Tady musím opět vzpomenout na Škodovku – toto je typické řešení, kterému by slušelo škodovácké označení „simply clever“.

Elektrické quattro

Pro pohon je možné volit ze dvou variant akumulátorů a tří výkonových verzí motoru. U verze se 125 a 150 kW se výkon přenáší na vozovku přes zadní kola, vrcholná verze s 220 kW má pak pohon všech kol quattro. Menší sada akumulátorů (kapacita 55 kWh) se může dobíjet rychlostí až 100 kW, větší (82 kWh) až 125 kW. 

Podobně to má i česká Škoda Enyaq, pro Českou republiku sice nenabízí baterii 55 kWh, a zvolila větší 62 kWh, druhá 82 kWh je ovšem stejná. Výkonově se oba vozy sice shodnou jen na verzi 150 kW, ale jde jen o to, že výrobci „sáhli“ po trochu jiných nastaveních elektromotoru, technicky jde o naprosto totožná řešení.

Maximálním dobíjecím výkonem 125 KW se za 10 minut prodlouží dojezd o zhruba 130 kilometrů. Takových nabíječek je však zatím málo a majiteli se jejich používání prodraží. Takže stejně nezbude než nabíjet doma, aby člověk nečekal u nabíječky dlouhé desítky minut.

Audi Q4 e-tron

Celkový dojezd na jedno nabití se pohybuje od 341 do 520 kilometrů, od kterých je třeba v praxi vždy odečíst nějakých 25 % pro reálnější plánování nabíjení. To už je pro běžné používání dostatečný dojezd. My jsme vyzkoušeli verzi 50 e-tron quattro, která má mít spotřebu podle WLTP 17,9–20 kWh/100 km a přesně v tomto intervalu jsme se na zhruba stokilometrové trati pohybovali.

Pro rozjezd není třeba mačkat startovací tlačítko. Stačí odemknout, sednout za volant, šlápnout na brzdu a jen posunout páčku převodovky do polohy D. Audi Q4 není žádné sportovní náčiní. Byť nejvýkonnější verze umí z nuly na stovku zasprintovat za 6,2 sekundy. I obě slabší verze těží z výhod elektrického pohonu, tedy okamžitého nástupu výkonu a plynulého zrychlování. 

Maximální rychlost je omezena na 180 km/h, což se jeví jako malá hodnota vzhledem k výkonu, ale je třeba si uvědomit, že elektromotor pracuje přece jen jinak než spalovací motor a v příliš vysoké rychlosti by jednak auto nemělo dost síly ke zrychlování, především by však odběr elektřiny z baterie byl příliš velký a po delší dobu neudržitelný.

Při zbrklém šlápnutí na plyn třeba při výjezdu z křižovatky nebo na kruhovém objezdu je cítit, že elektronika má s krocením kombinace výkonu a hmotnosti velkou práci, při plynulé jízdě je ovšem Q4 velmi dobře vyladěným autem. Co Q4 ztrácí například na Teslu ve výbušnosti, to kompenzuje kultivovaným projevem a odhlučněním kabiny, kam se přenáší minimum vnějšího hluku, snad jen s výjimkou svistu kolem zpětných zrcátek.

Někoho by mohly překvapit pouze bubnové brzdy na zadní nápravě, to je však standard i ostatních koncernových sourozenců. Elektromobil toho dost ubrzdí sám při rekuperaci a brzdy proto nejsou tolik namáhané. Neumím si však odpovědět na otázku, jak moc velký rozdíl oproti kotoučovým brzdám by nastal v opravdu kritické situaci, kdy je třeba víc než dvoutunové auto rychle zabrzdit.

Audi přichází s novým elektrickým SUV Q4 e-tron.

Uložení baterie mezi nápravami znamená nízké těžiště i dobré rozložení hmotnosti. K dispozici je progresivní řízení, které mění převod s rostoucím natočením volantu, nebo podvozek s adaptivními tlumiči. Možná byste nečekali, jak dobře a jistě projíždí Audi Q4 zatáčkami, aniž by se citelně naklánělo. Perfektně se drží zvoleného směru a dokáže svoji více než dvoutunovou hmotnost dobře maskovat. Nějakou zpětnou vazbu od elektromechanického řízení nečekejte. I na velkých kolech (v našem případě 19 palců) dostanete při přejíždění nerovností skvělý komfort.

Audi Q4 e-tron je dobře promyšlené auto pro dnešní dobu. Zájem o SUV trvá a mít elektromobil je v určitých kruzích nová móda bez ohledu na to, zda toto řešení planetu zachraňuje, poškozuje nebo na ni nemá v podstatě vůbec žádný vliv. I cena je nad očekávání vstřícná, zvlášť v porovnání třeba se zmíněnou Škodou Enyaq. Věřím, že Q4 se tak nejspíš už od příštího roku vyšvihne mezi trojici nejprodávanějších vozů značky Audi. V Česku ne, v Evropě možná.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Retromodel Wey Yuanmeng ve stylu 50. let vznik na bázi sesterského retro vozu...

VIDEO Čelní příčky žebříčku nejúspěšnějších čínských aut v Evropě nepřekvapí. Počet 44 značek s výrobou v...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Softcar

VIDEO Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory....

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025