Superaudi do zásuvky ukazuje, kde dává elektrifikace smysl

Audi konečně pochopilo, že cesta k prodeji elektromobilů není nabídnout auto, které bude za každou cenu jiné. Ale když vyrobí sportovní placaté auto s úžasnými jízdními vlastnostmi, bude elektrický pohon víc výhodou než omezením. Právě takové je e-tron GT.

Audi má ve své nabídce už několik elektromobilů, ale vzalo to za poněkud zašmodrchaný konec. Jeho modely se snaží zdůrazňovat svoje prvenství v okrajových disciplínách jako třeba „první sériový vůz s kamerami místo zpětných zrcátek“, případně „první velkosériově vyráběný automobil nabízený s digitálními světlomety Matrix LED“ (to jsou doslovné citace z tiskových zpráv).

K tomu suverénně vítězí v disciplíně „nejhorší pojmenování modelů“. Zatímco u spalovacích motorů v tom má už léta absolutní pořádek a označení kombinují písmeno a číslo, takže je hned jasné, že sedany jsou A, suvéčka Q a čím vyšší číslo, tím větší auto, tak takovou bramboračku, kterou „uvařilo“ u elektromobilů, to se jen tak nevidí.

Audi e-tron GT

Elektromobily patří do „rodiny“ nazývané e-tron. První takový model nesl jen název e-tron (jak jezdí čtěte zde). Jde o SUV, které se zviditelnilo právě kamerami místo zpětných zrcátek. Pak přibyly další modely, kterým zůstal na prvním místě název e-tron, ale za ním přidal výrobce další pojmenování. Už to je samo o sobě matoucí, protože to evokuje, že jde jen o jinou karosářskou variantu, což ale není pravda. Vznikly tak modely e-tron Sportback, e-tron S a dokonce e-tron S Sportback… A aby toho nebylo málo, tak další budoucí model už se částečně vrací k tradičnímu značení modelových řad a jméno „e-tron“ bude mít na konci místo na začátku… Ano, mluvíme o Q4 e-tron.

Zatím nejnovějším přírůstkem do elektrické rodiny Audi je model e-tron GT. A ten se povedl hodně. Zvolit pro něj ještě nějaký lepší název, byl by to ideální vstup do světa elektromobility, kterou budou sami od sebe chtít i jiní zákazníci než ti, co se domnívají, že mít elektromobil je ekologické. Proč si lidé kupovali Audi TT? Protože se jim líbilo a jelo rychle. Určitě ne proto, že mělo benzinový motor. A přesně takhle si najde zákazníky e-tron GT. Mluvíme o přístupu, ne o stejné cíloví skupině. GT není velká kabelka pro slečny.

Na rozdíl od předchozích e-tronů není GT SUV ani crossover, ale velmi pohledné čtyřdveřové kupé ve stylu grand turismo. Designově je možná povedenější než Porsche Taycan, se kterým sdílí technický základ. 

Placaté auto se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,24 vypadá na první pohled dobře. Díky tomu, že přední maska nemusí přivádět vzduch k uchlazení výkonného motoru, může být příď velmi nízká a řidič má skvělý přehled o dění před autem. Směrem vzadu to už kvůli svažující se střeše tak dobré není, ale co, parkovací kamera je už v základu.

Dva otvory v rozích masky slouží pouze k chlazení brzd. Efektní je zadní spoiler, který se automaticky vysouvá do dvou poloh podle aktuální rychlosti. Boční silueta se hodně blíží Audi A7/S7 Sportback, kterému je
e-tron GT blízko i svými rozměry: 4 989 mm na délku, 1 964 mm na šířku a 1 379 mm na výšku. Paletu běžných barev laků doplňuje i několik speciálních, a to i svým pojmenováním. Zaujala mě zejména „taktická zelená“. Tu má údajně rád šéfdesignér Audi a potěší i fanoušky Bundeswehru…

Návrat tlačítek

V interiéru se výrobce zdržel výstřelků udělat palubní desku za každou cenu jinak, ale naopak zvolil cestu, aby se uvnitř člověk cítil jako v Audi, které zná. Dokonce by se dalo říct, že se trochu vrací k méně digitální a víc ergonomické podobě interiéru. Řidič sedí opravdu nízko, jak se na sporťák sluší, a palubní deskou a středovým tunelem je doslova obklopený jako v kokpitu monopostu. Obě obrazovky, jak dvanáctipalcová přístrojová, tak desetipalcová centrální, jsou samozřejmě digitální, ale vůz nemá kamery místo zpětných zrcátek, ale ani dotykový panel klimatizace. Pod centrální dotykovou obrazovkou je k tomuto účelu standardní sada tlačítek.

Díky rozvoru 2,9 metru je uvnitř dostatek místa pro čtyři cestující. I přes to, že je auto o 17 mm nižší než Audi A7 Sportback, netrpí ani hlavy těch na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má objem 405 litrů. Hůře na tom bude model RS, který obětuje 39 litrů standardně dodávanému audio systému Bang & Olufsen. Zástavba elektromobilu však umožnila vytvořit ještě druhý zavazadlový prostor pod přední kapotou o objemu 85 litrů, kam se přesně vejdou nabíjecí kabely. Trochu chyták je jen v tom, že tlačítko na otevření kapoty je skryto zboku předních dveří.

A teď pár čísel. Standardní e-tron GT má nejvyšší celkový výkon 350 kW (476 k) a točivý moment a 630 N.m, u modelu RS e-tron GT to je 440 kW (598 k) a 830 N.m; funkce Launch Control zvýší nejvyšší výkon na 390 kW (530 k), resp. 475 kW (646 k) po dobu až 2,5 sekundy. Varianta RS je tak nejvýkonnějším aktuálním modelem Audi. Testované méně výkonné GT má maximálku elektronicky omezenou na 245 km/h, zrychlení z nuly na sto pak zvládne za 4,1 s. Nástup výkonu je okamžitý a dlouhodobý, elektronicky řízený pohon všech kol je rychlý a spolehlivý. Tohle je prostě opravdová raketa.

Záměrně v předchozím odstavci píšeme jen o výkonech a ne o tom, jakému motoru za to auto vděčí. Protože právě výkony a jízdní vlastnosti jsou to, co bude zákazníka zajímat. Že to dokáže elektromotor, začíná být druhořadé. Sporťák si bude málokdo primárně kupovat proto, že je bezemisní na výfuku. GT naopak využívá všech výhod elektromobility. Pro pohon slouží hned dva motory, ten na přední nápravě poskytuje nejvyšší výkon 175 kW, ten vzadu 320 kW. Podobně jako u hybridů se pro maximální výkon obě hodnoty nesčítají.

V obou případech jde o synchronní elektromotory s permanentním magnetem, které byly zvoleny pro svou vysokou účinnost. Točivý moment zadního je na kola přenášen prostřednictvím dvoustupňové převodovky. První stupeň s krátkým převodem zajišťuje výbušné zrychlení při rozjezdu se zapnutou funkcí Launch Control a krátkodobým zvýšením výkonu.

Pokud řidič tuto funkci nevyužije, rozjíždí se e-tron GT na druhý převodový stupeň. Elektromobilu samozřejmě chybí ryk osmiválce, ale GT nevydává jen zákonný zvuk upozorňující chodce,  soustava reproduktorů posílá sportovní hlas také do kabiny. Jeho podoba a intenzita se liší podle zvoleného jízdního režimu, ale i podle aktuální rychlosti či tlaku na plynový pedál. Je to trochu umělé, ale vůbec ne špatné.

Vzduchové odpružení je v e-tronu GT volitelnou výbavou, ve variantě RS rovnou v základu. Testované auto jím bylo vybaveno a odvádí skutečně dobrou práci. Na dálnici perfektně filtruje všechny dilatační spáry a drobné nerovnosti a do zad řidiče se přes sedadlo tak nepřenáší vůbec nic. Ve spojení s tichým chodem elektromotoru je tak velmi snadné překročit povolenou rychlost. 

Audi e-tron GT

Nízko položené těžiště dané uložením těžkých baterií do podlahy je úžasné v rychle projížděných zatáčkách, do kterých se auto vrhá ochotně a drží doslova jako přibité. Taková kombinace komfortu při klidné jízdě a sportovních zážitků v zatáčkách pod plynem se jen tak nevidí. Vůz má
2 350 kg, to je podobně jako třeba Range Rover. V zatáčkách se to povedlo technikům skvěle zamaskovat. 

Jaký náklad vezete s sebou ovšem poznáte při brzdění. Na 19 až 21palcových kolech jsou proto sice standardně ocelové kotoučové brzdy, výrobce však nabízí alternativu z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Rychlé nabíjení

Doteď bychom v podstatě o tom, že Audi e-tron GT je elektromobil, nemuseli moc mluvit. Ale musíme, pokud jde o nabíjení. Elektrická soustava s baterií o využitelné kapacitě 85 kWh pracující s napětím 800 V umožňuje nabíjet střídavým proudem s výkonem 11 kW, ale maximum leží až na 270 kW, s kterými by se z pěti na 80 % baterie nabila za 22,5 minuty. 

Většina lidí bude nabíjet přes noc u domácího wallboxu. Oficiální spotřeba je 18,8 až 19,6 kWh na 100 km, což by odpovídalo dojezdu 472 km podle WLTP. My jsme na stokilometrové trati jezdili se spotřebou 28,5 kWh/100 km, což by znamenalo dojezd kolem 300 kilometrů.

Audi e-tron GT je dosud nejpovedenější elektromobil značky se čtyřmi kruhy ve znaku. V dojezdu sice ještě nestačí konkurenční Tesle, ale to je jediná disciplína, kde ztrácí. Jde o nepřehlédnutelné, velmi povedené auto s výbornými jízdními vlastnostmi, které budete chtít řídit dnes i za deset let (pokud vydrží baterie). 

Jen by možná část zákazníků ocenila delší dojezd na úkor pohonu všech kol – zadokolka by stačila. Pro Audi je však toto auto zatím luxusním zbožím, které je třeba prodat v plné parádě, právě pohon quattro je symbolem značky, takže nemůže chybět. Do Česka se letos dostane jen pár desítek kusů a o jejich odbyt se bát rozhodně nemusí, i když cena začíná na 2 744 900 Kč.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Češi mají stále raději vůni benzinu. Proč jsou nenapravitelnými elektroskeptiky?

Češi zatím s přechodem na čistou energii nespěchají.

Dobíjení auta za pět minut a dojezd přes sedm set kilometrů. Novinky z posledního čínského...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.