Na tato auta zapomeňte. Prodávat se budou jen v Číně

  • 16
Význam Číny jako největšího automobilového trhu na světě neustále roste. A evropské i americké automobilky se předhánějí, čím by se trefily do vkusu místních zákazníků. Podívejte se na modely světových značek určené výhradně pro čínský trh.
Audi A7L

Audi A7L

Kombinace nízké karoserie ve stylu kupé s prodlouženým rozvorem a dlouhým zadním převisem není něco, s čím by Audi u nás udělalo díru do světa. Pro čínské zákazníky ale vzniklo přesně takové auto – na základech A7 Sportback, který se prodává i v Číně. Jmenuje se A7L, má o deset centimetrů natažený rozvor a celkovou délku těsně pod pět metrů.

Číňané prodloužená auta milují, a tak se A7L zařadí mezi i u nás nabízenou limuzínu A8L a speciální místní prodlouženou verzi řady A6, velký sedan A6L. To mimochodem nejsou zdaleka všechna prodloužená Audi pro čínský trh – delší rozvor a písmeno L ve znaku mají nejen menší sedany A4 a A3, ale také SUV Q2 a Q5.

Naftě v Číně neholdují a s tlakem na snižování emisí CO2 to nepřehánějí, a tak je jediný dostupný motor zcela adekvátní postavení auta – přeplňovaný benzinový třílitr. Má 250 kW, 500 Nm a všechna kola roztáčí přes sedmistupňový dvouspojkový automat. Mimo Čínu se tento vůz prodávat nebude, na největším trhu světa naopak bude důležitý jak kvůli image, tak kvůli prodejním číslům. Audi totiž chce během několika let své tamní prodeje navýšit ze 700 tisíc na milion aut ročně.

Volkswagen Talagon

Přes pět metrů dlouhé SUV je největším autem postaveným na modulární platformě MQB, tedy technice, kterou využívá třeba Golf, Octavia nebo Superb. Prodávat se bude výhradně v Číně, kde se zařadí nad dosud největší SUV s technikou MQB, Volkswagen Teramont (prodává se i v upravené verzi v USA s názvem Atlas).

Volkswagen Talagon

Oproti Teramontu je Talagon o dalších deset centimetrů delší a výrazně se liší designem – zatímco Teramont má drsné hranaté tvary, Talagon je sympaticky zaoblený. Oba modely se ale nebudou potkávat ve stejných showroomech, Volkswagen totiž v Číně funguje ve dvou samostatných větvích. Zatímco Teramont se vyrábí u té „jižní“, nedaleko Šanghaje ve společném podniku se SAIC (to je také domov čínských Škodovek), Talagon spadá do produkce „severního“ společného podniku s FAW.

Oba modely sdílejí velkorysý rozvor 2,98 metru, tři řady sedadel i nabídku motorů. Základ obstará přeplňovaný dvoulitr 330 TSI o výkonu 137 kW, středem je silnější verze téhož motoru 380 TSI se 162 kW. Vrcholem nabídky bude 530 V6, 2,5litrový šestiválec konfigurace VR6 opatřený také turbem a naladěný na 220 kW.

Lincoln Zephyr

Americké luxusní značky v posledních letech žijí hlavně z prodejů v Číně. Platí to bezezbytku pro Buick a podobný je i vývoj u konkurenčního Lincolnu. Luxusní divize Fordu připravuje nový velký sedan, který byl navržen v Číně a prodávat se bude jenom tam. Oživuje jméno Zephyr, které původně nesly opulentní meziválečné dvanáctiválce, v letech 2005 až 2020 se objevovalo na dvou generacích sedanu vyšší střední třídy.

Lincoln Zephyr

Zbrusu nový Zephyr míří výš, Lincoln s ním chce konkurovat Audi nebo Mercedesu. Tento záměr se odráží i ve sportovně pojatém designu karoserie nebo extravagantní interiér. Ten minimalizuje množství výrazných ovládacích prvků a téměř vše je dotykové: dotyková jsou tlačítka na volantu i přepínání automatické převodovky. Vše korunuje souvislý pás displejů napříč palubní deskou, ne nepodobný tomu v (podstatně menší) Hondě e.

Bližší informace zatím nejsou k dispozici, Zephyr je totiž oficiálně konceptem, jakkoliv realisticky vypadá. Jistotou ale je, že výroba i prodej zůstanou ryze čínskou záležitostí, Lincoln nemá v úmyslu tento vůz prodávat ani doma v USA.

Lincoln Zephyr

Ford Evos

Jméno Evos se vrací na scénu po deseti letech, ze strany Fordu jde podle všeho o hravou hříčku. Evos z roku 2011 byl designovou studií, která předznamenala současné Mondeo. Evos aktuální je předprodukční verzí chystaného modelu, o němž se spekuluje, že Mondeo nahradí – ačkoliv to Ford zatím oficiálně nepřiznává. Nejde ani o kombi, ani o liftback, ale zvláštní kříženec výrazně inspirovaný módou SUV kupé.

Ford Evos

Hrátky s prvky SUV, včetně vyššího podvozku, mají zaujmout čínské zákazníky. Ford ale již dříve vyhlásil, že doma v Americe s klasickými sedany končí a nahradí je crossovery. Evos je tedy dobrou nápovědou, co se chystá. A protože americký Fusion je dvojčetem evropského Mondea, jehož kariéra příští rok skončí, dá se předpokládat, že podobný vůz Ford přivede i do Evropy.

Vedle vnějšího designu je velkým lákadlem Evosu velký displej, respektive jejich dvojice zabírající celou palubní desku. Na 12,3palcový displej přístrojového štítu totiž přímo navazuje 27palcový dotykový displej. Multimédia mají spoléhat vedle hlasového ovládání i na umělou inteligenci.

Buick Envision Plus

S přívlastkem Plus Buick Envision, středně velké SUV odvozené od Cadillacu XT4, přerůstá do kategorie velkých sedmimístných SUV. Čínsko-americká obdoba Škody Kodiaq měří na délku 4,8 metru a začne se v Číně prodávat koncem roku 2021. Vyloučen není ani prodej v Americe, do Evropy, kde už mateřský koncern GM nepůsobí, se tento model nedostane.

Buick Envision Plus

O pohon se postará motor známý i z Opelu Insignia, benzinový dvoulitr EcoTec Turbo spojený s devítistupňovým automatem. Novinkou je jeho rozšíření o 48V mild-hybridní pohon. S Insignií má tento Buick společnou i podvozkovou platformu, a tak nabídne výběr mezi pohonem předních nebo všech kol.

Vedle toho Buick v Číně láká na Verano Pro, třetí generaci místní obdoby Opelu Astra. Končící Verano bylo ve verzi hatchback v podstatě identickým dvojčetem současné Astry. A tak je Verano Pro jakousi ukázkou toho, jak mohla vypadat příští Astra, kdyby Opel býval nepřešel z vlastnictví GM pod francouzské PSA.