Velké motorky budou jen pro „velké“ motorkáře

  16:00aktualizováno  16:00
Po roce 2010 by řidičák na nejsilnější stroje měl být přístupný buď pro dvacetileté motorkáře s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let.

Ilustrační foto | foto: Honda

Poslanec za ODS David Šeich podle Českých Motocyklových Novin s expertní skupinou připravuje návrh novely silničního zákona vycházející ze směrnice Evropské komise, která se zabývá úpravou věkových limitů pro získání řidičského oprávnění na motocykl.

Nově by nejsilnější motocykly měly být přístupné buď pro dvacetileté jezdce s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let. "Náš vlastní návrh je zaměřen na zavedení řidičáků na zkoušku, zrušení bodových sankcí za přestupky, jako jsou nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy. Dále chceme zvýšit povolenou rychlost na dálnici na 160 km/h. Samozřejmě v závislosti na počasí," uvádí pro ČMN Šeich.

"Co se týče motocyklů, tak návrh bude vycházet ze směrnice Evropské komise. Hlavně budeme prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější motocykly až podle praxe na menších strojích," přibližuje návrh novely poslanec. "Intenzivně ale jednáme s ministerstvem dopravy a konkrétní hranice budou ještě předmětem diskuse."

Meziresortní vyjednávání by mělo vyvrcholit koncem září, kdy chce ministerstvo dopravy návrh novely předložit. Pokud bude přijat, v účinnost by novela mohla vstoupit v příštím roce. Jisté je, že ze závazku k Evropské komisi musí změny proběhnout do roku 2010, uvádí ČMN.

Bouráme hodně, ale méně
Podle celoevropských statistik je Česká republika jednou ze zemí, kde motorkáři umírají nejvíce. V Evropské unii je dokonce nejhorší. Pozitivní trend ovšem naznačují statistiky, podle kterých proti loňskému prvnímu pololetí klesl ve stejném období roku 2008 počet mrtvých motorkářů. Více čtěte v článku: Mrtvých motorkářů je letos méně než loni

Čísla nejsou lichotivá třeba v porovnání s Německem. Za většinu úmrtí motocyklistů tam mohou ostatní účastníci provozu. Tento fakt opravdu naznačuje, že nejsme tolik vyježdění, jak si o sobě často myslíme, píší České Motocyklové Noviny.

"S přibývajícím věkem se zvyšuje i míra zodpovědnosti. Člověk je schopen si uvědomit následky svých činů a začíná si i více vážit svého života. Z tohoto pohledu by mělo zvýšení věkové hranice pozitivní vliv," říká Blanka Sunkovská  z Besipu.

"Podle policejních statistik nejčastěji umírají řidiči mezi 25. a 31. rokem svého života. Pokud se tedy zvýší věková hranice pro získání řidičáku na nejsilnější motocykl na 24 let, motorkář ho dostane přesně rok před zařazením do nejrizikovější skupiny," namítá Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.

Právě proto chce poslanec Šeich prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější stroje až podle praxe na slabších motocyklech: "Řidičské oprávnění by nebylo vázáno na věk, ale na léta řidičské praxe přímo úměrně s kubaturou motocyklu. Není rozdíl v tom, jestli je řidiči 25 nebo 40 let, ale v tom, jakou má řidičskou zkušenost."

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Jednostopý chameleon, který na silnici mění barvy podle světla

Agresivní chameleon: nový barevný design motocyklů pracuje se světlem.

Možností k vizuálnímu tuningu nabízí motocykly výrazně méně než auta. Přirovnávat práci mnichovského studia impuls.xyz...

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do...

Najdete na iDNES.cz