Velké motorky budou jen pro „velké“ motorkáře

  16:00aktualizováno  16:00
Po roce 2010 by řidičák na nejsilnější stroje měl být přístupný buď pro dvacetileté motorkáře s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let.

Ilustrační foto | foto: Honda

Poslanec za ODS David Šeich podle Českých Motocyklových Novin s expertní skupinou připravuje návrh novely silničního zákona vycházející ze směrnice Evropské komise, která se zabývá úpravou věkových limitů pro získání řidičského oprávnění na motocykl.

Nově by nejsilnější motocykly měly být přístupné buď pro dvacetileté jezdce s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let. "Náš vlastní návrh je zaměřen na zavedení řidičáků na zkoušku, zrušení bodových sankcí za přestupky, jako jsou nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy. Dále chceme zvýšit povolenou rychlost na dálnici na 160 km/h. Samozřejmě v závislosti na počasí," uvádí pro ČMN Šeich.

"Co se týče motocyklů, tak návrh bude vycházet ze směrnice Evropské komise. Hlavně budeme prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější motocykly až podle praxe na menších strojích," přibližuje návrh novely poslanec. "Intenzivně ale jednáme s ministerstvem dopravy a konkrétní hranice budou ještě předmětem diskuse."

Meziresortní vyjednávání by mělo vyvrcholit koncem září, kdy chce ministerstvo dopravy návrh novely předložit. Pokud bude přijat, v účinnost by novela mohla vstoupit v příštím roce. Jisté je, že ze závazku k Evropské komisi musí změny proběhnout do roku 2010, uvádí ČMN.

Bouráme hodně, ale méně
Podle celoevropských statistik je Česká republika jednou ze zemí, kde motorkáři umírají nejvíce. V Evropské unii je dokonce nejhorší. Pozitivní trend ovšem naznačují statistiky, podle kterých proti loňskému prvnímu pololetí klesl ve stejném období roku 2008 počet mrtvých motorkářů. Více čtěte v článku: Mrtvých motorkářů je letos méně než loni

Čísla nejsou lichotivá třeba v porovnání s Německem. Za většinu úmrtí motocyklistů tam mohou ostatní účastníci provozu. Tento fakt opravdu naznačuje, že nejsme tolik vyježdění, jak si o sobě často myslíme, píší České Motocyklové Noviny.

"S přibývajícím věkem se zvyšuje i míra zodpovědnosti. Člověk je schopen si uvědomit následky svých činů a začíná si i více vážit svého života. Z tohoto pohledu by mělo zvýšení věkové hranice pozitivní vliv," říká Blanka Sunkovská  z Besipu.

"Podle policejních statistik nejčastěji umírají řidiči mezi 25. a 31. rokem svého života. Pokud se tedy zvýší věková hranice pro získání řidičáku na nejsilnější motocykl na 24 let, motorkář ho dostane přesně rok před zařazením do nejrizikovější skupiny," namítá Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.

Právě proto chce poslanec Šeich prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější stroje až podle praxe na slabších motocyklech: "Řidičské oprávnění by nebylo vázáno na věk, ale na léta řidičské praxe přímo úměrně s kubaturou motocyklu. Není rozdíl v tom, jestli je řidiči 25 nebo 40 let, ale v tom, jakou má řidičskou zkušenost."

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Čtyřkolky na pásech zvládnou závěj i led. Úzké umí něco jiného než široké

Sněžné pásy Camso T4S - ATV

Pracovní čtyřkolka na pásech se v hlubokém sněhu řítí jako malý jednomístný tank. Gejzíry sněhu létají vysoko do...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz