Poslanec za ODS David Šeich podle Českých Motocyklových Novin s expertní skupinou připravuje návrh novely silničního zákona vycházející ze směrnice Evropské komise, která se zabývá úpravou věkových limitů pro získání řidičského oprávnění na motocykl.
Nově by nejsilnější motocykly měly být přístupné buď pro dvacetileté jezdce s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let. "Náš vlastní návrh je zaměřen na zavedení řidičáků na zkoušku, zrušení bodových sankcí za přestupky, jako jsou nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy. Dále chceme zvýšit povolenou rychlost na dálnici na 160 km/h. Samozřejmě v závislosti na počasí," uvádí pro ČMN Šeich.
"Co se týče motocyklů, tak návrh bude vycházet ze směrnice Evropské komise. Hlavně budeme prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější motocykly až podle praxe na menších strojích," přibližuje návrh novely poslanec. "Intenzivně ale jednáme s ministerstvem dopravy a konkrétní hranice budou ještě předmětem diskuse."
Meziresortní vyjednávání by mělo vyvrcholit koncem září, kdy chce ministerstvo dopravy návrh novely předložit. Pokud bude přijat, v účinnost by novela mohla vstoupit v příštím roce. Jisté je, že ze závazku k Evropské komisi musí změny proběhnout do roku 2010, uvádí ČMN.
Bouráme hodně, ale méně
Podle celoevropských statistik je Česká republika jednou ze zemí, kde motorkáři umírají nejvíce. V Evropské unii je dokonce nejhorší. Pozitivní trend ovšem naznačují statistiky, podle kterých proti loňskému prvnímu pololetí klesl ve stejném období roku 2008 počet mrtvých motorkářů. Více čtěte v článku: Mrtvých motorkářů je letos méně než loni
Čísla nejsou lichotivá třeba v porovnání s Německem. Za většinu úmrtí motocyklistů tam mohou ostatní účastníci provozu. Tento fakt opravdu naznačuje, že nejsme tolik vyježdění, jak si o sobě často myslíme, píší České Motocyklové Noviny.
"S přibývajícím věkem se zvyšuje i míra zodpovědnosti. Člověk je schopen si uvědomit následky svých činů a začíná si i více vážit svého života. Z tohoto pohledu by mělo zvýšení věkové hranice pozitivní vliv," říká Blanka Sunkovská z Besipu.
"Podle policejních statistik nejčastěji umírají řidiči mezi 25. a 31. rokem svého života. Pokud se tedy zvýší věková hranice pro získání řidičáku na nejsilnější motocykl na 24 let, motorkář ho dostane přesně rok před zařazením do nejrizikovější skupiny," namítá Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.
Právě proto chce poslanec Šeich prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější stroje až podle praxe na slabších motocyklech: "Řidičské oprávnění by nebylo vázáno na věk, ale na léta řidičské praxe přímo úměrně s kubaturou motocyklu. Není rozdíl v tom, jestli je řidiči 25 nebo 40 let, ale v tom, jakou má řidičskou zkušenost."