Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test v mistrovském terénu: terénní husqvarny mají průhlednou nádrž

Značka KTM má s offroadovými stroji bohaté zkušenosti a ty přenesla i k Husqvarně, kterou před rokem koupila. Rozhodně ale nejde jen o přebarvené KTMky, husqvarny mají svůj vlastní vývoj a od KTM mají jen motory. Na závodní motokrosové trati jsme otestovali nabídku Husquarny na rok 2015.

KTM vzalo otěže značky pevně do rukou a představilo ucelenou modelovou řadu offroadů. Tu jsme se vydali vyzkoušet do slovenského Sverepce, na trať, která pamatuje závody, jako je šestidenní nebo mistrovství světa v motokrosu

V nabídce Husqvarny jsou endurové stroje o objemech 125, 250 a 300 dvoutaktní a 250, 350, 450 a 500 čtyřtaktní.

Osobitá značka

Motorky mají moderní propracovaný vzhled díky barevnému sedlu a polepy zalakovanými do plastů. Endurové motorky pak mají průhlednou nádrž, díky které vždy poznáte, kolik paliva vám ještě zbývá. Palubní deska vám ukáže přehledně zbytek potřebných dat včetně najetých motohodin.

Elegantní a kompaktní tvary prozrazují Husqvarny na první pohled.

Terénní motorku ale dělá hlavně podvozek. Rám je svařený z ocelových trubek a o odpružení se starají čtyřkomorové vidlice WP vpředu a centrální zadní tlumič WP vzadu. Všechny motorky pak mají na zadní kyvné vidlici přepákování.

Legendární trať

Je čas vyrazit na trať. Husqvarna připravila ve Sverepci náročný endurový okruh plný výjezdů, sjezdů, kořenů a potoků, kde mohou motorky ukázat, co umí a jaký je mezi nimi rozdíl. Ač se totiž rozdíly zdají minimální, na trati se vám může s každým objemem jet úplně jinak.

Pro začátečníky je rozhodně nejvhodnější čtyřtaktní 250, která vyniká svou nezáludností a snadnou ovladatelností. I tak má ale nejmenší čtyřtakt dost výkonu, aby vás vyvezl i do největších kopců.

Na trati bylo připraveno několik zajímavých překážek.

Pro zkušenější jezdce je 350, která v sobě spojuje ovladatelnost menší sestry s výkonem většího motoru. Díky většímu objemu nemusíte motor tak vytáčet, což se hodí zejména na kluzkém povrchu. Motorka se ale stále velmi dobře ovládá a jízda na ní je velmi hravá.

Pak už jsou tu dva největší objemy, čtyřistapadesátka i pětistovka jsou si velmi podobné, ale půllitr vyniká větším točivým momentem, díky kterému můžete jezdit skoro na volnoběh a motorka to bez problémů zvládne. Do zatáček ale musíte oba stroje trochu přemlouvat a mezi stromy se vám rozhodně nebude proplétat tak snadno jak na menších sourozencích. Na druhou stranu pětistovka se výborně hodí třeba pro celodenní výlety do hor, kde motorku jen tak neutaháte.

Lehkost v přírodě

Pravým opakem jsou dvoutakty. Jsou lehké, snadno ovladatelné, ale vyžadují aktivnější přístup a přesné řazení. Nejmenší z nich mě čekal po dešti a na trati se choval až překvapivě dobře.

Dvoutakty jsou lehké a snadno se s nimi jezdí třeba po zadním.

Se stopětadvacítkou si můžete pohrávat, jak se vám zachce, do kopců vyletí doslova sama a do zatáček jí stačí jemně pobídnout. Musíte mít ale pořád motor v otáčkách, jakmile se malý dvoutakt podtočí, máte smůlu, a dokud ho nedostanete do otáček, dál nepojedete.

Pravým opakem jsou pak dva větší objemy. Ty mají hladký průběh a dokážou jet i v nižších otáčkách, i když ne jako čtyřtakt. Neztrácejí ale nic z lehkosti a jejich ovladatelnost je až neuvěřitelně dobrá.

Kvalita, kterou zapatíte

Husqvarna pro sezonu 2015 připravila velmi dobrou modelovou řadu, která konkurenci jistě přidělá nejednu vrásku, i když hlavním konkurentem je sesterská KTM.

Husqvarny jsou sestavené z nejlepších komponent, mají dobré servisní zázemí, stejně jako dodávky náhradních dílů, prémiové komponenty se ale zákonitě odráží na ceně, která převyšuje konkurenci.

Historie značky Husqvarna

Husqvrana je původně švédská značka pojmenovaná podle stejnojmenného města, ve kterém sídlila. Její historie spadá až do sedmnáctého století, kdy továrna vyráběla zbraně. První motorka přišla v roce 1903. Tím se Husqvarna zapsala do historie jako druhá nejstarší motocyklová značka (po Royal Enfieldu).

Dalším milníkem je rok 1953, to Husqvarna ukázala první motokrosovou motorku. Tou dobou se také značka spojila s legendárním Steevem McQueenem. V Roce 1987 přišla změna vlastníka, kterou Švédi nesli velmi nelibě, protože značka padla do italských rukou. V nich zůstala až do roku 2007, kdy Husqvarnu koupilo BMW, které začalo se silničním programem, ale nakonec Husqvarnu prodalo v roce 2013 rakouské KTM. Ta tím zrušila svou druhou švédskou značku Husaberg a začala novou éru žlutomodrých strojů.

Steeve McQueen na Husqvarně na obálce Sports Ilustated.

Autoři:
Témata: KTM, BMW
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...