Letošní motocyklový veletrh Intermot v německém Kolíně si jako podtitul vybral slogan "Alternativa pro druhý vůz". Kromě novinek ve světě motocyklové výroby tak chtějí organizátoři poukázat na využitelnost motocyklu jako druhého vozidla v rodině.
K propagaci motocyklu jako druhého rodinného vozidla má pomoci nedávno zveřejněná studie, ve které Německá federace motocyklového průmyslu porovnávala náklady na provoz malého osobního automobilu s výkonem 75 koní a skútru o objemu motoru 250 cm3. Právě tyto skútry totiž získávají na popularitě a v Německu v souvislosti s nimi dokonce hovoří o boomu.
V porovnání s rokem 2007 totiž zaznamenali naši sousedé v prvních šesti měsících letošního roku dvaašedesátiprocentní nárůst registrací skútru s motorem o objemu mezi 125 a 400 cm3.
Během jednoho týdne najezdily oba dopravní prostředky sto kilometrů zejména ve městě. Během nich byla u automobilu naměřena průměrná spotřeba 5,8 litrů benzínu na 100 km. To při cenách paliv (v Německu 1,51 eur/l) znamenalo 8,76 eur. Za zákonné pojištění a připojištění proti krádeži nechají naši sousedé u takového malého vozu 680 eur ročně.
U auta tak činily náklady na týdenní provoz 21,84 eur. U skútru se čtvrtlitrovým motorem byla změřena spotřeba 2,56 litru paliva na 100 kilometrů. To je v přepočtu na eura 3,87. Roční pojištění podobného rázu jako u osobního automobilu vychází na 135 eur. V přepočtu na jeden týden pak v součtu s náklady na palivo došli autoři studie k částce 6,47 eur.
V nákladech na provoz tak vychází automobil třikrát dráž než skútr o objemu 250 cm3. Ve prospěch jednostopého vozidla také hovoří pořizovací cena, která je nejméně poloviční (v Německu 4500 eur) než u malého automobilu
(10 000 eur).
Finančně tak jasně dominuje jednostopé vozidlo před dvoustopým. Hlavním důvodem, proč lidé stále preferují dražší automobil, je počasí - v zimě se totiž na motocyklu jezdí špatně. Podle vývoje v posledních letech ale v zimních měsících ve městech ubývá sněhu, a tak zůstávají vozovky suché.
Řada výrobců moto příslušenství také nabízí doplňky, které vás i na nekrytém dopravním prostředku za nepříznivého počasí udrží v suchu a teple. Pomocí nepromokavých rukávů na řídítka a přehozu kryjícího tělo jezdce se sezona aktivního jezdění může protáhnout klidně i o několik měsíců.
Skútry a motocykly obecně však byly, jsou a budou velkou úlevou pro dopravu. Navíc nezabírají tolik místa, takže se pro ně i lépe hledají parkovací stání.
VÍCE ČTĚTE V 38/08 VYDÁNÍ ČMN