Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odpočívají v pokoji. Amen

Když motocykloví výrobci uvedou nový stroj, je kolem toho vždy spousta povyku. Premiéra na výstavě, první testy a dojmy, diskuze, zda je to krok vpřed, či dva vzad, a tak podobně. Když se kariéra některého motocyklu nachýlí ke konci, proběhne to většinou neslyšně, v lepším případě se zaplní další místečko ve firemním muzeu.
Kawasaki VN1500 Classic

Kawasaki VN1500 Classic | foto: Honda

V pozadí těchto odchodů je většinou kombinace několika faktorů: zpřísňující se emisní limity a po několika letech v prodeji slabší zájem zákazníků obvykle vyústí v rozhodnutí zastavit výrobu, protože modernizace nebo jen přizpůsobení aktuálním požadavkům by bylo příliš nákladné.

Přitom je škoda na některé velikány nevzpomenout, případně smeknutím přilby nevzdat čest, když jsme se některým z nich dokonce svého času klaněli. Tento hromadný nekrolog několika výrazných motorek, které byly v loňském roce naposledy v aktivní službě, to chce aspoň trochu napravit.

Honda CBR600F

Honda CBR600F neboli cebro: tento supersport byl poprvé představen už v roce 1987. Za dvacet let své existence prošel asi pěti velkými modernizacemi a bezpočtem malých. Za svého mládí to byl udatný a ostrý sportovec, který se skvěle prodával, zatímco v posledních letech plnil u Hondy roli ne tak vyhraněné alternativy k CBR600RR, se kterou lze kromě speedování také pohodlně cestovat. Vzhledem k jeho popularitě jich stále u nás spousta jezdí a nejspíš ještě dlouho jezdit bude.

Honda Hornet 900

Honda CB900F Hornet: vznikl po vzoru Hornetu 600 – motor ze supersportu (v tomto případě se používaly starší verze agregátu z Firebladu), zabudovaný do naháče s neposednou povahou a přiléhavým jménem Sršeň. Vyráběl se asi pět let a měl úspěch, ale v letošním roce ho vystřídal silnější nástupce se zvětšeným motorem a radikálním vzhledem už bez kulatého světla…

Honda VTX1800

Honda VTX: Jeden ze zakladatelů odnože power cruiserů (někdy také nazývaný hot rod) s tehdy impozantním objemem 1 795 ccm postupem času trochu zevšedněl, zvláště když se později začali objevovat "nabušenější" konkurenti. Byl to ale právě on, kdo vyprovokoval přetahovanou o dva největší "hrnce" (válce) do V. Letos Honda nemá v programu přímého následovníka, což by mohlo signalizovat, že nám v nedaleké budoucnosti představí nástupce s ještě většími svaly (a hrnci...).

Kawasaki VN1500 Mean Streak

Kawasaki VN 1600 Mean Streak a VN1600 Classic/Classic Tourer: trojice modelů využívající stejný motor patřila do uvedení dvoulitru VN k hegemonům nabídky Kawasaki. Mean Streak byl jedním z průkopníků tzv. sportovních cruiserů - jeho podvozek a zvláště brzdy patřily vůbec k tomu nejlepšímu ve své kategorii, však také pocházely ze supersportu ZX-9 Ninja. Naopak dvojice Classic a Classic Tourer (dříve podle objemu VN1500), lišicí se stupněm vybavenosti, sázela na klasický pohodový styl s dostatečnou porcí okázalosti (chromu). Roli nástupce přebírá novinka VN2000 Classic.

Kawasaki ZRX1200R

Kawasaki ZRX1200R: přestala se vyrábět už v roce 2006, ale některé kousky se loni ještě doprodávaly. Vzhledem k jejímu významu sem určitě patří. Fakt, že motocykl s designem z osmdesátých let se těšil popularitě tak dlouho, je klasickým příkladem toho, co dokáže nostalgie. Muscle bike s trubkovým rámem a fantasticky pružným motorem neoslňoval technologickými výstřelky, ale jakýmsi poctivým charizmatem starých časů. V barevné variantě repliky Eddie Lawson byl stylově nepřekonatelný.

Suzuki GSX 1400

Suzuki GSX1400 – když jsme tuto motorku kdysi poprvé testovali (psal se asi tak rok 2002), jeden kolega ji nazval přiléhavě pekelné křeslo. Ve své době představovala nevídanou kombinaci klasiky a moderny: trubkový rám, strašná hromada newtonmetrů kroutícího momentu, klasický vzhled s kulatým světlem, výkonné šestipístkové brzdy… a k tomu všemu pohodlné široké sedlo. Co se dá dělat, je třeba udělat místo nástupci, B-Kingu, ale je to fakt škoda.

Yamaha XVS 1100A Drag Star Classic

Yamaha XVS 650/1100 Drag Star Classic: tahle dvojice vystřídala v druhé polovině devadesátých let choppery řady Virago a ve svém oboru patřila k průkopníkům dlouhé a nízké stavby.

Yamaha XVS650 Drag Star

Výkony sice motoricky nebyly nikdy zcela omračující, ale díky úhlednému stylu patřily Drag Stary, v posledních letech vyráběné výhradně ve verzi Classic (hluboké blatníky atd.), k bestsellerům.

Yamaha BT1100 Bulldog

Yamaha BT1100 Bulldog: jeho zmizení trochu souvisí s větším Drag Starem, neboť využíval jeho jen lehce odladěnou pohonnou jednotku. A to také byla jediná zásadní výtka na jeho adresu – i když vzhledově sliboval slušnou "palbu", výkonově patřil k umírněným. Yamaha ho však takhle vymyslela, jako důstojnou volbu pro pozdní začátečníky, kteří se nechtějí válet s "vykopnutýma nohama" na cruiseru.

Moudří lidé vědí, že ne všechno nové je lepší, ale co se dá dělat: zazvonil zvonec a těmto motorkám je konec. Tak tedy: čest jejich památce. A za 25 let nashledanou na veteránských srazech.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...