Nejzábavnější česká motorka startuje

  10:30aktualizováno  10:30
Setkat se v posledních letech s motocyklem ryze české výroby není vůbec jednoduché. Letos se ale představila velká novinka písecké firmy VM, která už se prohání v terénu. Nový stroj má všechny předpoklady stát se uznávaným pokračovatelem bohaté tradice českých motocyklových značek.

Nová česká motorka VM 610 SMR | foto: Motohouse

Prototyp VM 610 SMR jsme mezi prvními v republice vyzkoušeli a naostro prohnali po závodní trati. Stroj má zaděláno na úspěch. Bezpochyby se v současnosti jedná o nejzábavnější motorku, která se v Česku vyrábí. Důkazem je i čtvrté místo, které na námi testovaném stroji vydobyl o několik dní později motocyklový závodník David Brabec na prvním podniku Mistrovství ČR Supermoto v Písku.

nová česká motorka

Světová premiéra byla v Praze - čtěte ZDE

Jednoválcový, kapalinou chlazený speciál byl konstruován ve stylu motocyklů třídy "supermoto", což zjednodušeně řečeno znamená, že se jedná o stroj určený pro zábavu, ostřejší jízdu, postavený na vysokém podvozku a předurčený k ostřejšímu zacházení.

"Ano, motocykl je v této fázi vývoje určen primárně pro závodní tratě," potvrzuje technik projektu, Bohumil Staša (syn jednoho z legendárních českých závodníků). "Jeho jednoznačnou předností by měla být jednoduchost a hlavně dobrá cena, která bude přijatelná i u nás."

Nová česká motorka VM 610 SMR

Motor o objemu 610 cm³ má na jednoválec výborný průběh točivého momentu, což ho ve spojení se skutečně podařeným podvozkem (finesou je stavitelný krk řízení) zaručuje takřka nekonečnou zábavu a hledání limitu stroje. Po přidání plynu vás z každé zatáčky táhne dopředu síla takřka 60 koní a mnohdy máte až co dělat, aby se zadní kolo "neutrhlo" až přespříliš. Motorky této kategorie mají rády takzvaný drift (řízený smyk) a v něm je VM 610 jako doma. K přesnému ovládání takových jízdních manévrů pak napomáhá i velice dobře čitelná, hydraulicky ovládaná spojka.

"Veškeré vnitřní součástky motoru jsou naše vlastní práce," pokračuje Staša. "Chtěli jsme mít nad jeho vývojem absolutní kontrolu. Naopak, co se týče pérování, brzd, nebo vyplétaných kol, tam jsme použili osvědčené světové značky, abychom udrželi kvalitu celého stroje."

Zajímavostí je pak použití řetězu ČZ, který je vyráběn v nedalekých Strakonicích a symbolicky poukazuje na bohatou tuzemskou motocyklovou tradici.

VM 610 SMR v číslech
motor jednoválec, vrtání x zdvih: 95 x 86 mm, zcela vlastní konstrukce s kartery Praga
startování nožní pákou
ovládání spojky hydraulické
plnění karburátor Keihin
převodovka 5stupňová
pérování Öhlins, upside-down
brzdy radiální Gold Fren
řetěz ČZ Chains
hmotnost nad 110 kg

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

První úpravy jsem dělal na Jawě Mustang, směje se světový stavitel motorek

První jízdu absolvoval na Stadionu S11, první úpravy dělal na Jawě Mustang. To mu bylo jedenáct. Dnes je Davidu Zimovi...

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka...

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová...

Japonský transformer a svalnatá Italka. Hypernaháče krotí sílu křidélky

Okruhové superbiky už tolik netáhnou, výrobci motocyklů proto začali tvrdě soutěžit ve třídě silných a zábavných...

Najdete na iDNES.cz