Nová česká motorka VM 610 SMR | foto: Motohouse

Nejzábavnější česká motorka startuje

  • 55
Setkat se v posledních letech s motocyklem ryze české výroby není vůbec jednoduché. Letos se ale představila velká novinka písecké firmy VM, která už se prohání v terénu. Nový stroj má všechny předpoklady stát se uznávaným pokračovatelem bohaté tradice českých motocyklových značek.

Prototyp VM 610 SMR jsme mezi prvními v republice vyzkoušeli a naostro prohnali po závodní trati. Stroj má zaděláno na úspěch. Bezpochyby se v současnosti jedná o nejzábavnější motorku, která se v Česku vyrábí. Důkazem je i čtvrté místo, které na námi testovaném stroji vydobyl o několik dní později motocyklový závodník David Brabec na prvním podniku Mistrovství ČR Supermoto v Písku.

nová česká motorka

Světová premiéra byla v Praze - čtěte ZDE

Jednoválcový, kapalinou chlazený speciál byl konstruován ve stylu motocyklů třídy "supermoto", což zjednodušeně řečeno znamená, že se jedná o stroj určený pro zábavu, ostřejší jízdu, postavený na vysokém podvozku a předurčený k ostřejšímu zacházení.

"Ano, motocykl je v této fázi vývoje určen primárně pro závodní tratě," potvrzuje technik projektu, Bohumil Staša (syn jednoho z legendárních českých závodníků). "Jeho jednoznačnou předností by měla být jednoduchost a hlavně dobrá cena, která bude přijatelná i u nás."

Nová česká motorka VM 610 SMR

Motor o objemu 610 cm³ má na jednoválec výborný průběh točivého momentu, což ho ve spojení se skutečně podařeným podvozkem (finesou je stavitelný krk řízení) zaručuje takřka nekonečnou zábavu a hledání limitu stroje. Po přidání plynu vás z každé zatáčky táhne dopředu síla takřka 60 koní a mnohdy máte až co dělat, aby se zadní kolo "neutrhlo" až přespříliš. Motorky této kategorie mají rády takzvaný drift (řízený smyk) a v něm je VM 610 jako doma. K přesnému ovládání takových jízdních manévrů pak napomáhá i velice dobře čitelná, hydraulicky ovládaná spojka.

"Veškeré vnitřní součástky motoru jsou naše vlastní práce," pokračuje Staša. "Chtěli jsme mít nad jeho vývojem absolutní kontrolu. Naopak, co se týče pérování, brzd, nebo vyplétaných kol, tam jsme použili osvědčené světové značky, abychom udrželi kvalitu celého stroje."

Zajímavostí je pak použití řetězu ČZ, který je vyráběn v nedalekých Strakonicích a symbolicky poukazuje na bohatou tuzemskou motocyklovou tradici.

VM 610 SMR v číslech
motor jednoválec, vrtání x zdvih: 95 x 86 mm, zcela vlastní konstrukce s kartery Praga
startování nožní pákou
ovládání spojky hydraulické
plnění karburátor Keihin
převodovka 5stupňová
pérování Öhlins, upside-down
brzdy radiální Gold Fren
řetěz ČZ Chains
hmotnost nad 110 kg

Témata: Písek, Strakonice, Praga