Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motorka Ferrari s ovládáním ze stíhačky

Nejcharizmatičtější z automobilových značek se oficiálně motocyklům nikdy nevěnovala. A to je škoda, myslí si izraelský designér Adam Glinik. Ferrari podle jeho představ má dvě kola a čtyřválcový motor.
Motorka Ferrari

Motorka Ferrari | foto: Amir Glinik: 3d-files.co.il

Přestože Ferrari dělá především skvělé vozy, v historii této společnosti můžeme nalézt i motocyklové stopy. Zakladatel značky, commendatore Enzo Ferrari, závodil ve dvacátých letech na britském stroji Rudge, jeho syn Alfredo "Dino" zase pokoušel závodnické štěstí v padesátých letech.

V téže době existoval dokonce výrobce motocyklů Ferrari, který sice sídlil podobně jako automobilka nedaleko Modeny, ale se vzpínajícím se koníkem neměl nic společného (tato značka zanikla koncem padesátých let).

Nápad postavit motorku Ferrari však čas od času někdo dostal i později. V sedmdesátých letech sestrojila závodní motocykl s tovární podporou na počest Enza Ferrariho firma Kay Engineering.

Věhlasný designér Arlen Ness navrhl jediný prototyp chopperu na bázi testarossy v letech osmdesátých. A v loňském roce proběhla internetem zpráva o chopperu Scuderia Ferrari, postavenému údajně pro Michaela Schumachera.

Myšlenka na motocykl Ferrari nedala spát ani izraelskému designérovi Amiru Glinikovi, který na ní začal pracovat v roce 2005. Svou kreaci navrhl kolem čtyř válců, které "uřízl" z motoru V12 Enzo. Kvůli těžišti (známé zaklínadlo motocyklových konstruktérů poslední doby – centralizace hmoty) posunul olejovou nádrž vpřed. Podle tvrzení tvůrce je nejradikálnějším prvkem celé stavby řešení zadního odpružení.

Pružina by měla být vyrobena z kompozitního materiálu, tlumení řídí hydraulický motor. Jezdec si může zvolit ze dvou úrovní světlosti i charakteristik odpružení. Zmíněný hydraulický motor kromě tlumení přední a zadní kyvné vidlice ovládá i spojku. To, co jsme zde odbyli třemi větami, vyvíjel Glinik rok.

Zajímavě pojednal také brzdy: samotné kotouče mají maximální možný průměr, když téměř kopírují rozměr ráfku. To by však ještě nebylo tak neobvyklé (podobné brzdy mají třeba buelly). Novátorské je použití dvou brzdičů, navíc podle autora ovládaných dálkově počítačem.

Tato i další řídící jednotky využívají služeb hlavního počítače Ferrari, řídící jednotky motoru, která má pro jezdce umístěný výstup na nádrži v podobě voděodolného dotykového displeje LCD. Na něm se zobrazuje vše podstatné i nepodstatné, rychlosti, teploty, a dokonce prý i hmotnost stroje.

Motorka Ferrari

Ovládání stroje probíhá samozřejmě skrz řídítka, na každém z nich jsou tlačítka šesti funkcí. Pro svou ergonomii autor převzal tvar rukojetí ze stíhačky F-16 (resp. tvar kniplu), prý vynechal jen funkci kanonu a odpalování raket.

Další technickou fajnovostí jsou otvory pro sání vzduchu, nepřehlédnutelné žábry po stranách stroje. Proudění vzduchu dovnitř lze usměrňovat pomocí dvou servomotorů, které pomocí "ploutví" mění úhel.

Koncepce hliníkového rámu vychází z tvarosloví vozů Ferrari a tvoří optimalizovanou klec, kde je místo pro všechny Glinikovy vynálezy. Styl Ferrari nezapřou také další drobné detaily, jako například odlehčené děrované pedály.

Tvary konceptu připomínají organickou architekturu Kaplického knihovny nebo nějaký amébovitý samohyb z komiksů, ale tak už to u futuristických vizí chodí. A podobně jako u nás, také design Ferrari biku rozděluje přihlížející na dva tábory.

Otázkou je, zda autor na motorce někdy seděl, protože se rozhodl vše podřídit své vizi aerodynamiky, bez ohledu na to, jak si to odskáče jezdec, sedící prakticky na placaté motorce bez jakékoli ochrany před větrem, bez náznaku prolisu pro kolena. Součinitel odporu vzduchu v tunelu bude určitě výborný, pokud na ní nebude nikdo sedět…

Motorka Ferrari

Izraelský designér alespoň slibuje na svých stránkách také helmu ve stylu Ferrari, která se bude modelovat přímo na hlavu jezdce a bude obsahovat prvky z přileb stíhacích pilotů, pravděpodobně má na mysli promítání informací na plexi. Přilba by měla mít také bluetooth rádio a GPS, takže z nejmodernějších technologií chybí snad jen sluneční kolektory…

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...