Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

aktualizováno  14:39
Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a hlavně velmi nebezpečný závod. Kamil Holán byl hostem pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Kamil Holán je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, což jsou obyčejné okresky, často dost rozbité, na kterých uzavřou provoz a hejno závodníků se po nich řítí hodně přes 200 kilometrů v hodině. Na Tourist Trophy na britském ostrově Man je všechno mnohem intenzivnější, jezdci při něm pádí po zašmodrchaných pentličkách úzkých silnic, na centimetry prolétávají mezi domy vesnic a publikum šílí.

Zastávka v boxech není až takový relax, jak se může zdát. Dotankování plné...

Závodí se však nejen po okreskách, ale také třeba ve městech, mezi domy, stromy a obrubníky, stejně jako za starých časů. Pro diváky je to daleko zajímavější než závody na uzavřených okruzích, protože mohou stát často velice blízko rychlým strojům. „Diváci jsou velmi ukáznění,“ chválí český jezdec.

Každý rok se na Manu pár závodníků pozabíjí, spousta z nich havaruje a za rok stejně stojí zase na startu.

Fotogalerie

Kamil Holán popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu

Když tam Kamil Holán v srpnu 2012 dorazil poprvé, vyhrál v závodě Manx Grand Prix (stroje s motory do 600 ccm) třídu vypsanou pro jezdce, kteří na této trati závodili poprvé. Stal se tak prvním Čechem, který dokázal na Manu vyhrát. Jízda českého amatéra se stala obrovskou senzací pro místní znalce i celý motocyklový svět.

„Je to vášeň, ta rychlost mě láká,“ řekl Holán v Rozstřelu. „Poznávám tak svoje možnosti, v takových rychlostech si musím věřit. Člověk vlastně na takové rychlosti není stavěný,“ vysvětluje.

„Zdravý strach je nutný. Mám ho před tím, než na motorku sedám, když se rozjedu, zmizí. S nebezpečím samozřejmě musíme počítat,“ říká.

Na stejné trati se celý týden jezdí také závod Tourist Trophy, na jehož startu se scházejí ti nejlepší jezdci z celého světa. Nejprestižnější je závěrečný druhý závod třídy superbike, tedy motocyklů o objemu 1000 cm³, tradičně nazvaný Senior TT. Kamil se tam stal v roce 2016 nejrychlejším českým závodníkem v historii Tourist Trophy, když objel šedesátikilometrové kolo za 18 minut, to znamená průměrnou rychlost přes 200 km/h i se servisními zastávkami.

„Jezdec zažívá neuvěřitelné stavy, k fyzické únavě se přidá i psychická únava. Je třeba udržet koncentraci. Hodně času trávím ve stupačkách,“ vypráví.

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz
Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

„Trať je tam navíc velmi hrbolatá,“ popisuje český závodník drsné podmínky na Manu. „Každý zajetý okruh je ale neuvěřitelným zážitkem,“ říká. „Dostanou se tam jen ti nejlepší z nejlepších. Jezdci k sobě na Manu mají velkou úctu,“ dodává.

Na litrovém superbiku objel Kamil Holán v neskutečném kalupu britský ostrov šestkrát, dohromady je to 360 kilometrů, a to si pak dal ještě dalších 240 na slabších šestistovkách. Celkem brousil silnice Manu dva týdny - týden tréninků, týden závodění.

V naší fotogalerii Kamil popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu (zde).

Vrchní část vesnice Barragerow je dalším z mnoha míst, které se jedou
Výjezd ze zatáčky u Creg Ny Baa. V tomto místě si už můžete trochu ulevit....

V prvním závodě superbiků letos dojel Kamil na celkovém pětadvacátém místě průměrnou rychlostí téměř 195 km/h. V závodě třídy supersport skončil rovněž pětadvacátý, hned za druhým účastníkem z Česka Michalem „Indi“ Dokoupilem, který se však prestižní litrové třídy neúčastnil. V Senior TT, tedy ve druhém závodě třídy superbike, byl osmadvacátý. Podle času vítěze se potom odvíjelo, kolik jezdců si ze závodu odveze sošku Merkura. Na zlatou, stříbrnou a bronzovou repliku dosáhlo letos v závodě Senior TT 37 nejrychlejších jezdců.

Na Manu by se chtěl Kamil Holán propracovat do absolutní špičky. Dalším snem českého závodníka, který v běžném životě pracuje jako grafik, je čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans, závod na městském okruhu v Macau nebo závod do oblak na Pikes Peak (čtěte více). „Závodění zabere spoustu peněz a času,“ dodává. „Je to už hlavně životní styl,“ vysvětluje.

„Rychlé motorky mám jenom na závodění, na běžné jezdění v provozu mám dnes už jen ty pomalé,“ říká. „Když jsem si koupil první motorku a ještě než jsem začal závodit, najezdil jsem 18 tisíc kilometrů za tři měsíce. Fascinuje mě samotné ježdění. Moc mě to baví,“ vypráví. Dnes už jezdí po Praze hlavně hromadnou dopravou.

Celý Rozstřel s Kamilem Holánem:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do...

Autofotka týdne: V Praze je na pár dní nový indian, je to okreskový raubíř

Indian FTR 1200 S

Indian je tradiční motocyklová značka; obrovité choppery se znovu objevily na scéně, aby konkurovaly harleyům. Ve...

Najdete na iDNES.cz