Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

aktualizováno  14:39
Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a hlavně velmi nebezpečný závod. Kamil Holán byl hostem pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Kamil Holán je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, což jsou obyčejné okresky, často dost rozbité, na kterých uzavřou provoz a hejno závodníků se po nich řítí hodně přes 200 kilometrů v hodině. Na Tourist Trophy na britském ostrově Man je všechno mnohem intenzivnější, jezdci při něm pádí po zašmodrchaných pentličkách úzkých silnic, na centimetry prolétávají mezi domy vesnic a publikum šílí.

Zastávka v boxech není až takový relax, jak se může zdát. Dotankování plné...

Závodí se však nejen po okreskách, ale také třeba ve městech, mezi domy, stromy a obrubníky, stejně jako za starých časů. Pro diváky je to daleko zajímavější než závody na uzavřených okruzích, protože mohou stát často velice blízko rychlým strojům. „Diváci jsou velmi ukáznění,“ chválí český jezdec.

Každý rok se na Manu pár závodníků pozabíjí, spousta z nich havaruje a za rok stejně stojí zase na startu.

Fotogalerie

Kamil Holán popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu

Když tam Kamil Holán v srpnu 2012 dorazil poprvé, vyhrál v závodě Manx Grand Prix (stroje s motory do 600 ccm) třídu vypsanou pro jezdce, kteří na této trati závodili poprvé. Stal se tak prvním Čechem, který dokázal na Manu vyhrát. Jízda českého amatéra se stala obrovskou senzací pro místní znalce i celý motocyklový svět.

„Je to vášeň, ta rychlost mě láká,“ řekl Holán v Rozstřelu. „Poznávám tak svoje možnosti, v takových rychlostech si musím věřit. Člověk vlastně na takové rychlosti není stavěný,“ vysvětluje.

„Zdravý strach je nutný. Mám ho před tím, než na motorku sedám, když se rozjedu, zmizí. S nebezpečím samozřejmě musíme počítat,“ říká.

Na stejné trati se celý týden jezdí také závod Tourist Trophy, na jehož startu se scházejí ti nejlepší jezdci z celého světa. Nejprestižnější je závěrečný druhý závod třídy superbike, tedy motocyklů o objemu 1000 cm³, tradičně nazvaný Senior TT. Kamil se tam stal v roce 2016 nejrychlejším českým závodníkem v historii Tourist Trophy, když objel šedesátikilometrové kolo za 18 minut, to znamená průměrnou rychlost přes 200 km/h i se servisními zastávkami.

„Jezdec zažívá neuvěřitelné stavy, k fyzické únavě se přidá i psychická únava. Je třeba udržet koncentraci. Hodně času trávím ve stupačkách,“ vypráví.

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz
Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

„Trať je tam navíc velmi hrbolatá,“ popisuje český závodník drsné podmínky na Manu. „Každý zajetý okruh je ale neuvěřitelným zážitkem,“ říká. „Dostanou se tam jen ti nejlepší z nejlepších. Jezdci k sobě na Manu mají velkou úctu,“ dodává.

Na litrovém superbiku objel Kamil Holán v neskutečném kalupu britský ostrov šestkrát, dohromady je to 360 kilometrů, a to si pak dal ještě dalších 240 na slabších šestistovkách. Celkem brousil silnice Manu dva týdny - týden tréninků, týden závodění.

V naší fotogalerii Kamil popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu (zde).

Vrchní část vesnice Barragerow je dalším z mnoha míst, které se jedou
Výjezd ze zatáčky u Creg Ny Baa. V tomto místě si už můžete trochu ulevit....

V prvním závodě superbiků letos dojel Kamil na celkovém pětadvacátém místě průměrnou rychlostí téměř 195 km/h. V závodě třídy supersport skončil rovněž pětadvacátý, hned za druhým účastníkem z Česka Michalem „Indi“ Dokoupilem, který se však prestižní litrové třídy neúčastnil. V Senior TT, tedy ve druhém závodě třídy superbike, byl osmadvacátý. Podle času vítěze se potom odvíjelo, kolik jezdců si ze závodu odveze sošku Merkura. Na zlatou, stříbrnou a bronzovou repliku dosáhlo letos v závodě Senior TT 37 nejrychlejších jezdců.

Na Manu by se chtěl Kamil Holán propracovat do absolutní špičky. Dalším snem českého závodníka, který v běžném životě pracuje jako grafik, je čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans, závod na městském okruhu v Macau nebo závod do oblak na Pikes Peak (čtěte více). „Závodění zabere spoustu peněz a času,“ dodává. „Je to už hlavně životní styl,“ vysvětluje.

„Rychlé motorky mám jenom na závodění, na běžné jezdění v provozu mám dnes už jen ty pomalé,“ říká. „Když jsem si koupil první motorku a ještě než jsem začal závodit, najezdil jsem 18 tisíc kilometrů za tři měsíce. Fascinuje mě samotné ježdění. Moc mě to baví,“ vypráví. Dnes už jezdí po Praze hlavně hromadnou dopravou.

Celý Rozstřel s Kamilem Holánem:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které...

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Najdete na iDNES.cz