Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

  • 52
Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly, které nacházely kupce takřka po celém světě, patřily kdysi ke světové špičce.

Značka Jawa byla v Československu zaregistrována před 90 lety, 17. srpna 1929. O necelé dva měsíce později ji pak zakladatel firmy František Janeček nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě. Dodnes známá ochranná známka Jawa v oválu byla zaregistrována v roce 1936.

Konstruktér a podnikatel Janeček původně vyráběl především zbraně. Později koupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklů. Jejich značku složil z počátečních písmen svého jména a názvu německé firmy.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned.

První motorka (Jawa 500 OHV „Rumpál“) byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem „Lepší stroj za méně peněz“ a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce, již bez zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941), měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Na péráky navázaly další úspěšné modely, například tzv. kývačky a panelky nebo model Jawa 500 OHC. Komunistická byrokracie a propagované heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“, bylo však počátkem pádu slavné značky. 

Kývačka, pérák, panelka i bizon

Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 350/354, které se na základě zadní kyvné vidlice přezdívá „Kývačka“.
Motor v řezu vlevo je motor motocyklu Manet 90. Je výjimečný tím, že jde o...
Závodní silniční motocykl Jawa 350/354 typ 04 z roku 1964, s nímž jezdec Martin...
Jawa 350 OHV z roku 1939 po kompletní renovaci
Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své...
Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.
JAWA 250/559 z roku 1965 zvaná „Panelka“
Jawa 250/623 z roku 1970 zvaná „Bizon“
Manet 90 z roku 1949 se vyráběl v Povážské Bystrici. Jde o první poválečný...

Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku a jawy se postupně staly nekonkurenceschopné.

V současnosti se motocykly Jawa v Česku stále vyrábějí, ale v malém objemu. Comeback však slaví v Indii, kde nedávno tamní společnost Mahindra začala vyrábět jawy v licenční dohodě s českou firmou Jawa Moto.

,