Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

eROCKIT - motorka, která nepotřebuje benzin

Hybridy známe jako dopravní prostředky, které kombinují spalovací motor a elektromotor. Motorka eROCKIT je také hybrid, ale spalovací motor jí chybí, místo něj musíte šlápnout do pedálů.

Hybridní skútr eROCKIT | foto: Erockit

U hybridní motorky eROCKIT se navzájem spojuje lidská síla s elektromotorem. Sestrojil ji Stefan Gulas, jemuž se nelíbilo pomalé a nedokonalé motokolo. Po Berlíně se v sedle svého stroje prohání rychlostí 80 km/h. A připravuje sériovou výrobu.

Stefan Gulas je původem Rakušan a možná bude jednou uváděn jako vynálezce hybridního pohonu, jenž propojuje sílu od pedálů s elektromotorem.

Jeho stroj přitom neopouští duch bicyklu. Ovládání hybridu eROCKIT pochází z jízdního kola. Kdo chce jet, musí šlapat, a čím rychleji se pedály točí, tím svižněji jede. Také ovladače přední a zadní brzdy zůstávají na páčkách řídítek.

Revoluční řešení spočívá v násobení síly přicházející od svalů. Kolo se stává částečně motorkou. Elektronika zvyšuje sílu od pedálů až na 50násobek a maximální rychlost stokilového stroje dosahuje 80 km/h.

Bez šlapání opravdu eROCKIT nepojede, otočnou plynovou rukojeť nezná. Jeho řidiči nezbývá, než se bez ustání opírat do pedálů.

Ale to se může změnit ve výhodu. Stefan Gulas svým strojem hodlá oslovit všechny, komu pohyb nevadí. Majitel ušetří za pravidelnou návštěvu posilovny a přitom má k dispozici poměrně rychlý dopravní prostředek. Běžné jízdní kolo by mu bylo pomalé.

Autor hybridní motorky na lidský pohon na svých internetových stránkách přidává ještě jednu výhodu svého vynálezu. "Je to velký zážitek, když za sebou v zrcátku vidíte jiná vozidla, a přitom jízdě udává tón síla vašich nohou," uvádí.

eROCKIT dostal schválení podobné malému motocyklu, a jezdec tak potřebuje základní motocyklové oprávnění a vybavení.

Technicky vzato, pohání síla od šlapek generátor, který dobíjí baterie. Pohyb pedálů zároveň dává elektronice pokyn k řízení elektromotoru, který prostřednictvím druhého generátoru roztáčí zadní kolo. Točivý moment šplhá až k 75 newtonmetrům.

Funkci baterií zastávají nanofosfátové-litiové články, které lze nabíjet i ze zásuvky. Zvládnou až 1 000 nabití. Životnost baterií by měla stačit na ujetí 50 tisíc kilometrů. V závislosti na stylu jízdy žádají baterie dobití vždy po 60 až 80 kilometrech.

A jedno jejich naplnění přijde na 60 centů, asi 15 korun. Uvádějí to internetové stránky výrobce neobvyklého stroje - malé manufaktury na hybridní motorky sídlící v Berlíně.

Dosud firma vyrobila několik prototypů. Na příští rok už připravuje první sérii 10 kusů. Cena motorky eROCKIT bude vyšší, než je zvykem u běžných jízdních kol. Přesáhne i cenu motokol. A bude také vyšší než u opravdu velkých a silných motorek. Stefan Gulas svůj vynález nabídne jako exkluzivní zboží za 30 tisíc eur (přibližně 700 tisíc). Ručně je se svým týmem sestavuje z drahého hliníku a titanu.

Autoři:
Témata: jízdné
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...