Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toyota Previa: chvála převažuje, ceny se drží

  14:00
17. 5. 2000 - Pověst jednoho z nejkvalitnějších a nejspolehlivějších velkoprostorových vozů si během sériové výroby od roku 1990 do loňského podzimu vysloužila první generace Toyoty Previa. Přitom si - kromě tradičně výborné techniky - udržela to, co se každému japonskému autu nedaří: líbivý kabát i po letech. Proto van koncipovaný hlavně pro americké zákazníky dodnes zajímá také Evropany včetně motoristů z Česka, kteří za nejstarší exempláře previe obvykle platí víc než za její hlavní konkurenty, tedy kolem 200 tisíc korun.
O zhruba 150 tisíc korun dražší bývají perspektivní kusy ročníku 1995, přičemž to nemusí vždy být auta dovezená jako jetá či havarovaná ze zahraničí, dokonce ze zámoří. Previa byla donedávna i na zdejším trhu - nová jako milionový automobil. Kromě spolehlivosti, kvality a solidních výkonů patří k přednostem Toyoty Previa velký vnitřní prostor, daný také umístěním motoru pod podlahou. S tím souvisejí relativně dobré jízdní vlastnosti, jen pohon zadních kol v základním provedení přináší při jízdě s nenaloženým autem komplikace na kluzku či mokru. Tento handicap však při mírnějším zvýšení spotřeby ruší poměrně rozšířený pohon 4x4. Benzinové motory 2.4 16V o výkonu 97 kilowattů (132 koní) obvykle nedělají potíže ani po čtvrt milionu kilometrů, jen vyšší spotřebu - v průměru zhruba desetilitrovou a při razantnější jízdě či ve městě ještě o dva až pět litrů vyšší - někteří majitelé kritizují. Vůz dostával i 2.2 litrový diesel o výkonu 74 kilowattů (101 koní) s šestilitrovou spotřebou nafty při jízdách mimo město, ovšem ten je v Česku minimálně. K výhodám patří fakt, že previa vyhovovala náročným americkým emisním požadavkům a z neoficiálních zkušeností plyne, že i za zpřísněných podmínek ji lze do Česka dovézt už od ročníku výroby 1991, zatímco drtivá většina aut emisně obstojí až od roku výroby 1995. Toyota Previa je na trhu ojetin k mání v různé výbavě - s jednou klimatizací, či dokonce se dvěma pro přední a zadní část, s tuhou zadní nápravou (pro běžný tuzemský provoz naprosto vyhovující) či s nezávislým zavěšením zadních kol... Pokud zájemce chce a s ohledem na finance také může volit ideální provedení, měl by se podle názoru odborníků zajímat o auta od ročníku výroby 1998. Ta mají kromě jiných úprav například nový systém vstřikování, který snižuje spotřebu. Zásadním rizikem zmíněných automobilů jsou špatné opravy po haváriích. Problémem sedmiči osmimístného vozu bývají také chybějící sedačky, což někteří prodávající bagatelizují s tvrzením, že je nový majitel koupí na každém druhém vrakovišti, leč pravda to obvykle není.

Největší konkurenti

Toyota Previa ročníku 1991 s motorem 2.4 stojí na tuzemském trhu zhruba 220 tisíc korun a největší stejně starou konkurenci jí tvoří Renault Espace 2.2 za 170 tisíc, Chrysler Voyager 3.0 V6 za 120 tisíc, Pontiac Trans Sport 3.1 V6 za 110 tisíc a Mazda MPV 3.0 V6 za 140 tisíc korun. "Ze zmíněných vozů bych jednoznačně volil previi - hlavně pro její pověstnou spolehlivost," sděluje svůj názor šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "V případě, že bych chtěl levnější auto, tak bych vsadil na Renault Espace, který vždy dával tón ve výrobě velkoprostorových vozů. V jeho prospěch hovoří i skutečnost, že na trhu - i v levnější druhovýrobě a na vrakovištích - je poslední dobou dostatek náhradních dílů za přijatelné ceny. Kvalitou se ale toyotě nevyrovná."

PLUSY
- solidní výbava
- velký vnitřní prostor
- ojetiny drží vyšší cenu
- vysoká spolehlivost, trvanlivost a kvalita
- i starší vozy vyhovují přísným emisním požadavkům
- stále zajímavý a příliš nestárnoucí design

MINUSY
- u prázdných vozů s jednou zadní
- hnanou nápravou horší jízdní vlastnosti na kluzku a mokru
- vyšší spotřeba
- ojedinělá nabídka vozů s dieselovými motory
- hodně prosklená karoserie, která v horku klade značné nároky na správnou funkci klimatizace
- dražší náhradní díly a ve srovnání s evropskou konkurencí hůř dostupné neoriginální díly


Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...