Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Souboj kombíků: Ford Mondeo versus VW Passat

Oblíbené manažerské koráby: mondeo a passat. Lítý boj odvěkých rivalů začíná nanovo s příchodem další generace reprezentanta Fordu. Kdo bude králem firemních flotil a novým objektem snů stěhovavých tatínků a chalupářů? Zde je srovnání, pomáhal nám s ním mistr volantu a bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek.


"Srovnat dva rodinné kombíky a říct, který je lepší? To je těžká věc: jsou přibližně stejně drahé a přibližně stejně vybavené, záleží jen na vkusu jednotlivých lidí," říká ostýchavě Kottek.

"Srovnávat jízdní vlastnosti bylo docela těžké," upozorňuje. "Passat byl osazený dvouspojkovým automatem DSG, mondeo mělo manuál." Velký rozdíl byl i v obutí - mondeo mělo na krásných příplatkových sedmnáctipalcových kolech navlečeny nízkoprofilové gumy, passat stál na obyčejnějších "šestnáctkách" s mnohem vyšším profilovým číslem.

Sport x konzervatismus
Mondeo s dlouhým rozvorem a krátkými převisy hraje na sportovní notu. Má výrazné lemy blatníků a agresivní čumák - sportovněji zaměřeným řidičům se bude jeho svalnaté tělo líbit.

Je otázkou, jestli budou na stejně sportovní notu naladěni i ti, kteří o skladbě firemních flotil rozhodují. Předchozí generace mondea byla možná nudnější a usedlejší, už z výroby "tuningovaný" ford bude ale možná s kravatou a oblekem ladit o něco míň.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Volkswagen Passat www.automodul.cz

Passat padne do oka spíš konzervativnějším řidičům. Žádné velké výstřelky, typická silueta... prostě volkswagenovská klasika.

Celkově vypadá mondeo mnohem moderněji, podrobnější ohledání ale svědčí spíš zástupci wolfsburgské automobilky.

Ford Mondeo v. VW Passat

U Fordu totiž podlehli pochybnému kouzlu plastů. Naplno se to u mondea projevuje na mřížce chladiče, která působí hodně lacině. Chromované lišty passatu aspoň vypadají festovněji a luxusněji.

Tvarově se Kottkovi víc líbí agresivní ford: "Je to asi jeden z nejhezčích kombíků, možná vůbec nejhezčí. Aspoň podle mého. Do sportovna..."

Souboj litrů a centimetrů
Příjemná sedadla s výrazným bočním vedením,  která bezvadně drží tělo, se po nastoupení a usednutí líbí u obou soupeřů. Sedadla v passatu jsou možná o něco tužší. Delší jsou také opěradla, což ocení čahouni. V mondeu mají trochu blíž k pohodlným křeslům.

Když se dozadu posadí tři chlapi, lépe se poskládají do mondea, které působí prostorněji a útulněji.

"Mimo plastu na středovém panelu je hezká," říká Kottek při ohledání přístrojovky mondea,  ta passatí je možná o něco víc strohá.

"Ford to uvnitř přehnal s plasty. Vypadá to jako pouť, říká Kottek. "Palubka passatu je hezčí, jsou tu klasické materiály. Líbí se mi leštěné příplatkové hliníkové lišty."

Ford Mondeo

Stříbrné čudlíky jsou na pracovišti řidiče v mondeu, kam se podíváte. V kombinaci s imitací dřeva vypadají hodně lacině. Ani zbytek plastů nebudí velký dojem. Ty v passatu jsou na pohled a dotek hodnotnější.
Příjemný je multifunkční volant, ten v mondeu toho umí víc.

"U rodinného kombíku nás nejvíc zajímá kufr," říká Kottek a otevírá páté dveře, za kterými je u mondea připraveno 554 stěhovacích litrů, u passatu je to 513. Když se sklopí zadní sedadla, odveze passat 1641 a mondeo 1745 litrů.

Ford Mondeo v. VW Passat

V testu s dětským kočárkem a jízdním kolem mondeo jednoznačně zvítězilo. Kufr je spolkl bez potíží a žádného velkého přemýšlení, jak je tam dostat. Do passatu se vešly nakonec taky, bylo ale třeba trochu cviku. Má totiž menší a užší vstup do kufru. Mondeo také zdobí níž položená nákladová hrana.

Naftové koně
První, čeho si Jindřich Kottek všimne při pohledu do motorového prostoru, je otevírání kapoty. U passatu ji samy zvednou plynové vzpěry. "Nemusíte v noci za tmy hledat žádný klacek a místo, kam ho zapřít," říká. "U mondea je třeba pro otevření použít obě ruce," shrnuje Kottek.

"Do motoru ale moc často nelezete. Když už je nějaká porucha, stejně se jede do servisu. Proto je to všechno zakrytované."

Oba kombíky měly pod kapotou dvoulitrový turbodiesel, srovnávat se ale moc nedají. Passat měl o třicet koní výkonu navíc a bylo to znát. "Svezení s ním bylo lepší, při skoro stejné spotřebě," říká Kottek.

Při rozjedu a akceleraci je to znát. Stosedmdesát koní passatu proti stočtyřiceti u mondea, 320 newtonmetrů proti passatím 350. U volkswagenu je tento motor nejvyšší turbodieselová nabídka, u fordu taky.

Fordův turbodiesel běží příjemně potichu a bez vibrací, s těžkým vozem má ale docela dost práce.

Motor mondea má sametovější zvuk, čtyřválec passatu drnčí hrubším hlasem, je také o něco víc slyšet v interiéru.

Sila dvoulitrového turbodieselu je k rozpohybování skoro šestnácti set kil mondea akorát. Stosedmdesátikoňové "TDIčko" má sil na rozdávání, v některých momentech je kilowatů a newtonmetrů možná až moc, práce s plynem pak musí být jemnější a obezřetnější. Passat je mnohem čipernější, v tomto ohledu však srovnáváme nesrovnatelné.

Přímým konkurentem mondea je dvoulitrový turbodiesel Volkswagenu s výkonem 140 kW. Pokud se chce ford poměřit se stosedmdesátikoňovým volkswagenem, musí mít pod kapotou dvouapůllitr, ovšem benzinový.

Ford Mondeo

Bývalý závodník se v Kottkovi nezapře. Radši si řadí sám v mondeu, passatí DSGčko sice chválí za plynulé, rychlé řazení, ale neustále reptá, že by si chtěl řadit sám a jinak. "No, nemá to spojku..." Šestistupňový manuál u fordu je přesný, řazení je trochu gumové.

Někomu se v passatu nemusí pozdávat elektronická parkovací brzda nalevo od volantu. Kottek má raději klasiku nalevo od řadicí páky.

Passat jezdí průměrně za nějakých 7 litrů nafty, s nohou jako pírko se dostanete někam nad pětilitrovou spotřebu. Naše průměrná spotřeba v mondeu se ustálila na sedmi litrech, ecorallyeovou jízdou jsme se dostali pod čtyři.

Klamou tělem
"Obě mají samozřejmě vynikající jízdní vlastnosti, i přesto bych řekl, že passat je o něco lepší," říká Kottek.

Vzhledem se k závodění chystá spíš mondeo, jízda ale ukázala, že je všechno naopak.

Mondeo bylo při jízdě "na krev" o něco těžkopádnější. Velká záď passatímu kombíku více pomáhala do zatáček.

VW Passat

Mondeo se zase více drželo silnice a bylo plavnější, passat byl rozevlátější. "Passat je malinko sportovnější," shrnuje Kottek.

Studium ceníku
Nejlevnější kombíkové mondeo s dvulitrovým turbodieselem s výkonem 140 koní vyjde na 885 990 a bude ve výbavě Ghia. Stejně výkonné TDIčko bude brumlat pod kapotou passatího kombíka minimálně za 839 tisíc (výbava Business). Naše testovací stosedmdesátikoňová verze stojí o 40 tisíc víc.

Oba mají dvouzónovou klimatizaci, tempomat, stabilizační systém ESP, nebo šest airbagů, ABS je samozřejmostí.

Do obou je možné připlatit za adaptivní tempomat, udržující konstantní odstup od předjedoucího auta. U Fordu připlatíte 33 tisíc, u VW dvaadvacet.

V ceníku mondea najdeme i další lahůdky, jako je třeba kolenní airbag, chránící nohy řidiče, nebo podvozek s nastavitelnou tuhostí odpružení (30 tisíc). Milým pomocníkem je bezzátkové zavírání nádrže, které vás také nenechá natankovat špatné palivo. U passatu lze například připlatit 13 tisíc za to, aby kufr za vás zavíraly servomotorky, nebo za parkovací kameru (9 500).

V passatu ve výbavě Bussines dostanete bixenonové světlomety, u mondea za ně připlatíte 30 800.

Kdo je vítěz?

Ford Mondeo v. VW Passat

Design si každý zhodnotí sám. Kvalita materiálů byla lepší u passatu, jeho konkurent vypadá moderněji a dynamičtěji. Mondeo je klidnější v přímém směru, passat zase raději zatáčí.

Nejsilnější nafťák pro ford má 140 koní, passat je k mání se 170koňovým turbodieselem.

Passat má hezčí interiér, do mondea se toho vejde o něco málo víc. Reprezentant Volkswagenu je levnější, a má navíc bixenony... Už jste si vybrali?

Ford Mondeo VW Passat
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4830 x 1886 x 1512 x 2850 4774 x 1820 x 1517 x 2709
objem kufru (l) 554 - 1745 513 - 1641
hmotnost pohotovostní / celková (kg) 1610/2200 1510/2140
základní cena (Kč) 885 990 (motor 2,0 TDCi 140 k) 839 000 (motor 2,0 TDI 140 k)
konkurenti Toyota Avensis, Renault Laguna, Mazda 6, Opel Vectra, Peugeot 407, Citroën C5...

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...