První test v Česku: třídvéřová Kia pro_cee´d

  13:30aktualizováno  10. prosince 10:52
Konkurent golfa za cenu lépe vybavené fabie? Kdo to kdy slyšel? U Kii ano. Třídvéřový vůz Kia pro_cee´d právě začíná vyjíždět z žilinské fabriky korejského výrobce. Jako jedni z prvních v Česku jsme novou kiu otestovali.

Byly doby, kdy se kolem autosalonů korejských automobilek chodilo s úšklebkem. Dnes do nich pravděpodobně chodí dealeři ostatních značek v přestrojení závidět.

Pořádný rozruch udělala v kategorii, které se říkalo golf-třída, Kia cee´d. Korejci totiž ukázali, že umí postavit stejně dobré auto jako ostatní, ale laciněji.


V těchto dnech vyráží na české silnice další novinka s lákavou cenou 324 980  korun - třídvéřový pro_cee´d. V Česku se moc třídvéřových aut neprodá. Možná jsou méně praktická a stojí jen o málo míň než ta s pěti nástupními otvory v karoserii, teď ale bude třeba všechno jinak.

Vzpomínáte? Za 325 tisíc se ještě před pár lety kupovala malá auta. Dnes už za takové peníze seženete auto o velikost větší. A v případě třídveéového cee´du to rozhodně louda nebude, bude mít pod kapotou 109koňový motor a kromě klimatizace a stabilizačního systému ESP mu nebude chybět nic důležitého.

Atlet
Škarohlíd v něm bude hledat inspiraci kdečím, co se pohybuje na silnicích - od Audi A3 po Opel Astra GTC.

Vozu Kia pro_cee´d se ale rozhodně originalita upřít nedá. Vypadá dravě, svaly obalující karoserii přidávají potřebný pocit bezpečí. Sportovního ducha podtrhují výrazně vystouplé lemy blatníků. Líbí se hodně skloněné zadní okno a velká, hodně členitá zadní světla.

Kia pro_cee´d

Čumák je s výjimkou nárazníku stejný jako u pětidvéřové verze. Nadstandardním doplňkem nejvyššího stupně výbavy je černý podkres světlometů, které dávají kie dravější pohled.

Od paty prvního sloupku je ale všechno úplně jinak. Čelní sklo se více sklonilo, dveře jsou větší, protože jich je jenom jeden pár.

Mohutné boky stoupají výraznou linkou až k zadním světlům. Zadní sloupek je hodně tlustý, nahoře ho zakončuje velké křídlo, které trůní na vrcholu třetích dveří.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Kia Cee´d můžete koupit na www.automodul.cz

Víko kufru se otvírá hezky vysoko, odkyryje 340litrový kufr. Vstup do něj je hodně otevřený, nakládání ovšem komplikuje vysokánská nákladová hrana.

Léčba klidem
Přístrojovka je stejná jako v pětidvířku do posledního šroubku a žárovičky. Při řízení možná budu vadit odlesky stříbřenky plastů středového panelu. Klasikou pro cee´d je vysoká úroveň zpracování a dokonalé odhlučnění interiéru.

Kia pro_cee´d

Typický je horší výhled šikmo a přímo vzad, něco zachrání parkovací senzory, hodně pomohou velká zpětná zrcátka.

Za stoosmdesát centimetrů dlouhého řidiče se bez problémů vejde ještě jednou ten samý člověk a zbyde mu ještě hromada místa pro kolena. Horší je to s místem pro hlavu, která se dotýká čalounění stropu.

Ergonomie je perfektní, všechno je tam, kde má, a funguje to, jak má. Jedinou neobvyklostí je ovládání palubního počítače, umístěného nad autorádiem uprostřed přístrojovky.

Řadicí páka se pohybuje na krátkých drahách suverénně a přesně. Možná by nebyla na škodu šestistupňová převodovka, která je k mání jen pro nejsilnější dvoulitrový nafťák. Dobře odstupňovaný "pětikvalt" ale odvádí svou práci na výbornou.

Sportovec
Oproti pětidvéřové verzi, kterou jsme si vyzkoušeli před rokem (TEST ZDE), měl náš pro_cee´d také mnohem citlivější a lépe nastavenou spojku.

Třídvéřová varianta má maličko přitvrzený podvozek, testovaný exemplář ještě přitvrdily krásné sedmnáctipalcové ráfky, obuté do nízkoprofilových pneumatik šířky 225.

Kia pro_cee´d

Hodně sportovně tuhé je řízení. Je otázkou, zda za přitvrzením oproti pětidvéřové verzi také nestojí hlavně výše zmíněná sedmnáctipalcová kola.

I přesto, že je podvozek hodně tuhý, poradí si i s městskou dlažbou a ne zrovna kvalitní prací českých silničářů a nevyklepe z vás duši nebo plomby. Díky podsadité stavbě karoserie a tuhému naladění se v zatáčkách nenaklání a podvozek s víceprvkovou zadní nápravou s jistotou plní řidičovy úkoly.

Naftový sprinter
Commonrailový čtyřválec 1,6 litru oplývá pětaosmdesáti naftovými kilowatty. Je skvěle odhlučněný, pružný a kultivovaný. Ani při dálničním závodění o něm skoro nevíte. Krouticí moment, dosahující na 255 newtonmetrů, nastupuje hezky plynule bez nepříjemného turboefektu.

Kombinovaná spotřeba má být podle údajů automobilky pod pět litrů nafty na sto kilometrů. My se při dovádění a městském popojíždění dostali někam k šesti a půl až sedmi litrům nafty. Vzhledem k necelým dvanácti stům kilometrů, které měl exemplář najeto, se dá předpokládat, že by u zajetého kousku byla spotřeba nižší.  

Hlavní zbraň - cena
Třídvéřovou Kiu pro_cee´d vyrábějí na Slovensku společně s pětidvéřovým hatchbackem a kombíkem. Uvedení na český trh ho sice v nejbližších dnech teprve čeká, už se po něm ale ptají zákazníci. Oproti bráchovi s párem dveří navíc je levnější o 15 tisíc.

Hodnoty ceníku Kii pro_cee´d končí tam, kde konkurence začíná. Nechybí silný argument v podobě sedmileté záruky.

Největším hitem bude nejobyčejnější pro_cee´d s benziňákem 1,4 za 325 tisíc. Zkušenost říká, že nejoblíbenější volbou kupců pětidvéřové verze je nejlepší výbava s jedna-čtyřkou pod kapotou. Dá se předpokládat, že u "třídvířka" to bude podobné.

Náš bílý krasavec, který dostal svou českou občanku teprve 4. prosince, měl vrcholovou výbavu TX, vyhrazenou pouze třídvéřové verzi. Pod půlmilionovou cenu mu věří málokdo (489 980 Kč). Připlatit se dá už jenom za metalízu (10 tisíc), tempomat (9 000), kožené čalounění sedadel (40 000) a automatickou převodovku (40 000 Kč).

Kia pro_cee´d

Ceník korejské novinky slovenského původu toho bohužel víc nenabízí, nenajdeme v něm vyhřívaná sedadla ani například navigaci.

Nechybí naopak USB vstup. V základu je šest airbagů a ABS, za ESP se kromě nejvyšší výbavy připlácí 15 tisíc.

Kia pro_cee´d v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4 250 x 1 790 x 1 450 x 2 650 

objem kufru/nádrže (l) 340-1 210/53
MOTOR vznětový čtyřválec 1,6 CRDi VGT
objem (ccm) 1582
max. výkon (kW/k) 85/116
max. krouticí moment (Nm) 255
max. rychlost (km/h) 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 5,7/4,2/4,7
hmotnost pohotovostní/celková (kg)

1 358/1 860

základní cena s daným motorem (Kč) 414 980

Pozn: údaje uváděné automobilkou

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Ikonické Mini slaví kulatiny. Svezli jsme se v tom starém i v novince

Srovnali jsme staré a nové MINI

Před šedesáti lety, v dubnu 1959, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu první mini. Srovnání starého a...

Nové Subaru Forester jsme projeli dlouho před premiérou. I s novým hybridem

Subaru Forester

Forester je solitér, kdysi začínal jako trochu nejapně vypadající kombík na vysokém podvozku. Časem se však z Foresteru...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Najdete na iDNES.cz