Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford Focus 1,6 16V - po právu vítězem

  17:50
- Tolik očekávaný trojlístek nižší střední třídy je už pohromadě. Po novém Opelu Astra a Volkswagenu Golf se na tuzemském trhu zabydluje úplně nový Ford Focus. Za svůj krátký život si už stihl vysloužit cenný titul, stal se evropským autem roku 1999. Focus nabízí neotřelý design, výborné jízdní vlastnosti a notnou dávku vnitřního prostoru. Nedostatky, zjištěné při desetidenním testování, jsou v porovnání s kvalitami Focusu vcelku zanedbatelné, mezi ty největší lze počítat atypické ovládací páčky pod volantem, špatný výhled vnitřním zpětným zrcátkem a absence otevírání palivové nádrže z místa řidiče.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Ford Focus
na online obřím portálu www.automodul.cz

Majitel Focusu si může být jist, že jeho vůz se hned tak neokouká, design karoserie a interiéru je na evropských silnicích novinkou. Prostorný a funkční interiér nabízí množství prostoru hlavně pro řidiče a jeho spolujezdce, díky velkému rozvoru nebudou strádat ani cestující na zadních sedadlech. Za výškově a podélně stavitelným volantem se bude dobře cítit dvoumetrový dlouhán i drobná žena, kromě volantu lze totiž výškově nastavit i řidičovo sedadlo. Všichni si však budou muset zvyknout na atypické páčky pod volantem, zvlášť ta pravá, která ovládá stěrače a ostřikovače, funguje jinak než u většiny ostatních automobilů.
Jinak je ergonomie příkladná, ovládací prvky i odkládací schránky jsou na svém místě. Volant padne skvěle do ruky, příjemná jsou ve verzi Trend tvrdší anatomická sedadla. Vnitřní zrcátko a malé zadní okno nejsou nic moc, dostatečný výhled vzad ale bohatě eliminují široká vnější zpětná zrcátka. Díky vysoké karoserii a velkému úhlu otevírání dveří se do Focusu dobře nastupuje, stejně dobrý přístup je i k zavazadlovému prostoru. Ten svým objemem nepatří k rekordmanům třídy, ale má téměř kvádrový tvar a dá se dobře využít. Za nedostatek lze považovat fakt, že pro otevření palivové nádrže je zapotřebí klíček od zapalování, konkurence mívá dálkové ovládání.
Podvozek Focusu patří k tomu nejlepšímu ve střední třídě, jiné uložení zadních kol automobilu výrazně prospělo. Focus se i v rychle projížděných zatáčkách chová neutrálně, pozitivní dojem byl umocněn tím, že testovaná verze Trend má tvrdší pérování. Jízdní vlastnosti se příliš nemění ani při plném zatížení, i pak se dá Focus dobře ovládat. Tvrdší sedadla a podvozek při jízdě po pražské dlažbě posádku trochu naklepou, hluk pronikající do kabiny je však minimální. Brzdy jsou dobré, ABS jen za příplatek.
Vzhledem k ceně a výkonu bude největší zájem mezi motoristy pravděpodobně o šestnáctiventilovou šestnáctistovku, ta byla i pod kapotou testovaného vozu. Sto koňských sil má i nejbližší konkurence, motor Focusu patří svou charakteristikou k těm lepším ve své třídě. Nechá se snadno vytáčet, omezovač je skoro v sedmi tisících otáčkách a motor by měl ještě snahu táhnout výš. Pětistupňová převodovka je přesná, ale nutí hnát motor do vyšších otáček. Takže při sto třiceti točí motor víc než tři a půl tisíce otáček za minutu. Spotřeba se na testovacím okruhu, kde jsou zastoupeny všechny režimy jízdy, ustálila na hranici sedmi litrů na sto kilometrů. Nejnižší naměřená spotřeba byla 6,1 a nejvyšší 8,9 litru, a to při jízdě po dálnici a ve městě.
V porovnání s konkurencí tratí Focus ve výbavě, airbag spolujezdce, boční airbagy jsou za příplatek, stejně jako ABS a třeba i plnohodnotné náhradní kolo.

Očima designéra:
Elegance? Ne. Nápadnost? Ano. Ušlechtilost? Ne Odlišnost? Ano, rádoby osobitá. Vymyká se zažitým zvyklostem? Ano, ale jenom těm vjemovým estetickým. Ne, těm užitkovým, praktickým. Focus je rozporuplný - líbit se může, ale nemusí.
Je mu dána notná dávka sympatického a jemného důvtipu - hlavně v interiéru, ale také cosi razantního až bezohledného - třeba v bočním pohledu na zadní sloupek v kombinaci se sebevědomým, vysoko rozsazeným, dobře urostlým zadním skupinovým světlem. V pohledu zcela zezadu je až fascinující - zato zpředu, díky velkým slepým rohům hlavních světel, si vyžaduje úsměvnou shovívavost: vždyť přece všechno kolem dokola ladí!
Je-li "obut" do pěkných kol, jeho celkové "sebevědomí" neuvěřitelně stoupne. Máme přece rádi své právě dospělé děti, které si tvoří svoji nezaměnitelnou osobitost.
PAVEL HUŠEK,
autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza ekonoma:
Automobil dosáhne bezesporu na jedno z předních míst ve své třídě. Pokud se v praxi prokáže tvrzení výrobce, že průměrné náklady na opravy budou o deset procent nižší než u konkurence a náklady na údržbu nižší dokonce o patnáct procent, je reálné, že se Focus svou prodejností vyrovná i takové stálici na trhu ojetých vozidel, jakou je jeho největší konkurent Volkswagen Golf.
Za předpokladu současné stability cen nových automobilů a vzhledem k inflaci, je pravděpodobné, že po třech letech provozu klesne cena vozu na 290 tisíc korun, po pěti letech to již bude padesát procent ceny, to 190 až 210 tisíc korun. Podstatnou roli v poměrně příznivém poměru mezi cenou nového a ojetého vozidla nepochybně sehraje i fakt, že tento vůz je na začátku svého života.
PETER KOLNÍK,
autor je spolupracovníkem redakce


Testovaný vůz

Model

Ford Focus 1,6V

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

143

Spotřeba (l/100 km) *

9,2/5,5/6,9

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,9

Max. rychlost (km/h)

185

Objem zavazadlového prostoru (l)

350
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/6500

ABS

20 000

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

35 000

Cena (Kč)

419 900

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 9
Pružnost 8
Řazení/odstupňování převodovky 9
Spotřeba v testu

KAROSERIE A INTERIER
Prostor na předních sedadlech 9
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 9
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF Dnes. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí automobilový designer Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf firmy Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Ovládací páčky pod volantem

Jízdní vlastnosti

Interier se nese v originálním duchu

Kabát Focusu je s konkurencí nezaměnitelný

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...