Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pořád je co slavit. Malý ford má mejdan ve jméně, Fiestě je čtyřicet

Fordu Fiesta je letos čtyřicet let. Už stihl všechny role: nejprodávanějšího malého auta v Evropě, prvního auta pro mladou holku, posledního auta penzisty i okreskového darebáka.
Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Fiesta ST je prototyp hot-hatche. Užijete s ním spoustu zábavy o sobotních ránech na vymetených silničkách za městem, ale jet s ním přes půl republiky k babičce, to radši půjdete na vlak.

První kontakt je spíš nepříjemný: tvrdé výrazně sportovně tvarované sedačky nutí řidiči podivnou polohu. Sedí se zbytečně vysoko a mohutná přístrojovka tlačí řidiči sedícímu napřímo volant hodně blízko. A vypasenější postavy si ve výrazně profilovaných opěrácích zrovna nepohoví. Řidiči a spolujezdci pak může vadit středový tunel poděděný po klasické fiestě. Je hodně široký, takže si o něj mačkáte koleno, v přečudlíkovaném panelu rádia aby se čert vyznal a na jeho studium si vzal náhradní volno.

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3975 x 1709 x 1456 x 2489
  • objem nádrže: 42 l
  • pneumatiky: 205/40 R17
  • motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost
  • max. výkon: 134 kW/182 k
  • max. točivý moment: 240 Nm (290 při maximálně 15 s overboostu)
  • provozní hmotnost: 1163 kg
  • max. rychlost: 220 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
  • základní cena: 459 990 Kč

Spojka zabírá hodně zostra a jízda městem a poskakování po rozbitých cestách je spíš utrpení. Auto klátivě kopíruje vozovku, kola lomozí do podběhů a celé je to tuhé a nepoddajné.

Jenže i nekonečné Lovosice jednou skončí a za cedulí označující konec obce jako byste přesedli do jiného auta. Na rozmlácených okreskách se tuhé tlumiče rozhýbou a fiesta začne fungovat úplně jinak.

Je to extrémní příměr, ale se závodním autem je také utrpení jezdit a pomalu to neumí vlastně vůbec. A Fiesta ST je jeho levobočkem. Pomalu jezdit ji moc nejde, ale rychle to umí asi nejlépe ze všech hot-hatchů. Má skvěle přesné řízení. Úžasně drží stopu, zatáčkou se protáhne se neuvěřitelnou zarputilostí a obejde se přitom bez všech elektronických zbytečností, na které lákají moderní auta. Přepínání jízdních režimů baví řidiče první měsíc, kdy má nové auto, pak na něj rád zapomene. Fiesta to tedy raději vůbec nemá.

Ford Fiesta ST

V dlouhých otevřených obloucích hodně pomáhá systém, který napodobuje funkci samosvorného diferenciálu přibržďováním vnitřního kola. Podvozkáři Fordu k tomu do úmoru ladili mechaniku. Oproti obyčejné fiestě, kterou jezdí sousedka na nákupy, má jiné těhlice na přední nápravě, torzní zadní nápravu, pružiny i tlumiče a brzdy.

Elán a jistota v zatáčkách jsou ohromující. Do úzkých malé auto s krátkým rozvorem dostává jen fyzika. Znejistí ho jen nerovnost v zatáčce nebo třeba horizont, na kterém se odlehčí záď.

Cítíte, že karoserie je pevně opřená v nápravách na doširoka rozkročených sedmnáctipalcových kolech (205/40). Podvozek je tvrdý, ale ještě stále trochu cítíte, že tlumiče tlumí a pružiny drží kolo na asfaltce, není to odskakování a lomoz kov na kov.

Čtyřválec 1.6 EcoBoost s přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů je přeplňovaný turbodmychadlem. Občas je třeba chvilinku počkat, než turbo naplní motor vzduchem, reakce na sešlápnutí plynového pedálu tak není tak přímá a rychlá. Pak už se motor hezky rychle vytáčí. Pro pomalé ježdění padesátkou městem vystačí oturbený čtyřválec se dvěma tisíci otáček. Páka převodovky skvěle zapadá po krátkých drahách, rychlé řazení je hračka. A že budete řadit často.

Ford Fiesta ST

Nejlepší je držet ručku otáčkoměru mezi čtyřmi a šesti tisíci. Na tahání jedenácti a půl metráku je 182 koní víc než dost, ještě ve sto devadesáti při podřazení na pětku s elánem zrychluje. A ze zatáčky vyrazíte i když zapomenete podřadit. Vytočený motor vám ale svým naléhavým jekotem docela přesně napovídá, jak chce řadit. Bručivý hlas výfuku je chytlavý, odpustíte mu i to, že ho auto vyluzuje uměle. Ale časem přijdete na to, že v konstantním hluku je zábava řezat okresky, ne jezdit každý den do práce nebo na dovolenou. V tom se projevuje vyhraněnost a jednoúčelovost toho malého spratka. Multifunkční nástroj v něm nehledejte. Fachmani všech oborů také používají poctivé nářadí a nad multifunkčně nanicovatými vynálezy ohrnou nos.

S nohou jako pírko umí jezdit ostrá fiesta kolem sedmi litrů. Když se jezdí, jak se na ST patří, stoupá klidně třeba ke čtrnácti.

Všechno nejlepší

Letos slaví ten malý veleúspěšný ford čtyřicátiny. Fiesta se představila v roce 1976, pracovaly na ní týmy ze dvou kontinentů a automobilka pro ni postavila novou fabriku.

Fiesta dostala strategickou úlohu obsadit jeden z nejexponovanějších segmentů trhu. Dostala na to veselé jméno, prý ho vymyslel sám Henry Ford II, vnuk zakladatele. Ve španělštině znamená „fiesta“ oslavu.

Fiesta byla svědkyní a účastnicí revoluce, začátkem sedmdesátých let se moderní kompakty zrodily. Během několika sezon dorazily vozy s tehdy „novou“ architekturou. Do tříapůlmetrové délky (dnes už má ke čtyřem metrům) se vešli designéři s moderním líbivým pojetím dvouprostorové karoserie i konstruktéři s motorem vepředu pohánějícím přední kola. Během pár let se trh změnil, v letech 1971 až 1975 se tak představily Fiat 127, Renault 5, Peugeot 104 a VW Polo, a Ford tedy musel rychle reagovat.

Ford Fiesta

U španělské Valencie tehdy vznikla obří fabrika (2,7 milionu metrů čtverečních), která stála americkou automobilku miliardu dolarů. Někdo tehdy prý prohlásil, že to byla vůbec největší investice Fordu pro vůbec nejmenší auto, které kdy automobilka vyráběla.

Projekt pojmenovaný Bobcat odstartoval už na začátku sedmdesátých let a pracovaly na něm týmy na obou stranách oceánu od amerického Deabornu přes německý Merkenich a britský Dunton až po italskou karosárnu Ghia. Turínské studio Ford spolkl v roce 1973 i s geniálními stylisty Tomem Tjaardou a Paolo Martinem.

Právě Fiat 127 byl pro Ford referenčním zástupcem konkurence. Na jeho základech údajně postavili první prototypy Fiesty.

Už v roce 1979 oslavila Fiesta první milion vyrobených kusů. Dnes se vyrábí kromě Španělska také v Brazílii, Argentině, Mexiku, Venezuele, Číně, Indii a Jižní Africe. Do dneška se jich v šesti generacích prodalo na 16 milionů.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...