"Když kamiony na sklad dovezly padesátku nových aut, tak se lidé zapsali do pořadníku. V naději, že na ně vyjde, si postavili před Mototechnou na trávníku stan a střídali se ve frontě," vzpomíná na situaci před tehdejším monopolním státním podnikem jeho bývalý pracovník a dnes majitel autosalonu Josef Hornát.
Mototechny prodávaly vozidla ze zemí socialistického bloku, kdo chtěl kvalitu ze Západu, musel do Tuzexu. Tedy pokud dokázal sehnat - většinou od veksláků - dostatečné množství valut nebo tuzexových poukázek (tzv. bonů). Za koruny se v Tuzexu neprodávalo.
mototechnaKompletní ceník vozidel platný pro rok 1977 - 1978 Kolik stála babetta, moskvič, čajka, Tatra 613, náklaďák IFA a maďarský autobus Ikarus? Kompletní ceník najdete ZDE |
Nadstandardní výbava, jako například střešní okno, byla prakticky nedostupná a mohli ji získat jen ti nejvytrvalejší. Dnes to zní jako návrat do prehistorie. "Pokud si dnes chcete koupit auto, přijdete do krámu a nevíte, které si vybrat. Když je na skladě a zákazník platí v hotovosti, tak je možné vyřešit prodej během jednoho dne," zdůrazňuje Josef Hornát.
A zákazníci už také nejsou tak skromní. Hornát uvádí příklad klienta, jenž chtěl vůz, který právě byl v autosalonu, ale nesměl v něm nikdo nikdy sedět. "Auto jsme objednali nové, protože občas si do vozu v salonu samozřejmě některý ze zákazníků sedne," uvádí s úsměvem Josef Hornát.
Společnost za dvacet let zbohatla. Rodiny mají dvě a více aut. Lidé si stěžují, že nejsou místa na parkování. Zácpy a kolony v ulicích jsou na denním pořádku. "Jsme dva a každý máme vlastní auto," říká Romana Salcmanová z Plzně.
Čtěte ve středeční MF DNES
Jak se kupovala auta před listopadem 1989? Je lepší žhavá novinka z Mladé Boleslavi Škoda Favorit, nebo hit veksláckých garáží Peugeot 309? A jak se vydělávalo na prodeji ojetých aut? Čtěte v příloze AUTO-MOTO ve středu 18. listopadu.