Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Za startem masového automobilismu stojí Ford

aktualizováno 
Jestliže bývá průmyslník Henry Ford označován za muže, který "postavil Ameriku na kola", pak lze s trochou nadsázky říci, že ona kola patřila vozu Ford Model T.

Ford T | foto: Ford

"Téčko" sice nebylo ani mimořádně krásné, ani technicky převratné, ale mohl si jej dovolit téměř každý. Model T tak odstartoval éru masového rozšíření automobilů.

Do 27. května 1927, kdy byla jeho produkce ukončena, bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů "Plechových Lízinek", jak se těmto vozům přezdívalo.

První Model T vyjel do světa v září 1908, pět let poté, co Henry Ford spolu s jedenácti dalšími investory založil společnost Ford Motor Company. Vůz, který se s drobnými vylepšeními vyráběl bezmála 20 let, byl navržen týmem konstruktérů v čele s Childem Haroldem Willsem.

Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, později celokovová, byla nabízena v řadě variant, od vozu s plátěnou střechou, přes elegantní kupé až po praktický náklaďáček.

I když zpočátku byly vozy vyráběny i v tmavě červené či sytě zelené, později měly výhradně černou barvu. V této souvislosti se traduje Fordův výrok, že "každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu, bude-li to černá". Volba této barvy byla pravděpodobně důsledkem její trvanlivosti a nízké ceny.

Jiná teorie hovoří o tom, že černý lak schnul rychleji než ostatní barvy a umožňoval tudíž rychlejší výrobu.

Právě rychlost výroby byla jedním z klíčových faktorů, které stály za úspěchem Modelu T. První exempláře byly vyráběny v té době klasickým způsobem, který ale neumožňoval pokrýt rostoucí poptávku. V roce 1913 však Ford přišel s novinkou - pásovou výrobou.

Ať už je pravdou, že se nový výrobní způsob inspiroval bourací linkou chicagských jatek, nebo ne, jeho aplikace v automobilovém průmyslu způsobila revoluci.

Zatímco dříve se doba potřebná k sestrojení automobilu měřila ve dnech, či v lepším případě v hodinách, sestavit "téčko" trvalo po vyladění výrobního procesu něco málo přes půldruhé hodiny.

V souvislosti s masovou produkcí vozu klesala postupně i jeho cena. Již původních 850 dolarů za kus byla suma velmi rozumná, postupem času navíc klesla až na 260 dolarů.

Naplnil se tak sen Henryho Forda o "univerzálním automobilu", který by byl dostupný širokým masám. Odpovídaly tomu i prodejní úspěchy; v roce 1914 už Ford produkoval více vozů než všechny ostatní americké automobilky dohromady.

"Plechová Lízinka" však nebojovala jen cenou. Řidiči oceňovali i spolehlivost, jakou projevovala na tehdejších nekvalitních cestách. Opravit trucující automobil navíc dokázal díky jeho jednoduchosti i technicky méně nadaný jedinec. Obvykle prý stačil šroubovák, kus drátu a žvýkačka.

Snaha konstruktérů o maximální jednoduchost však byla někdy provázena nečekanými zádrhely. Například palivo teklo kvůli úspoře nákladů k motoru samospádem. Byla-li však jeho hladina v nádrži nízká a vůz se pohyboval do prudkého kopce, přísun paliva se zastavil. Řidičům v takové situaci nezbývalo než benzin dolít, případně improvizovat a svah vyjet pozpátku.

Fordův Model T byl vybaven čtyřválcovým motorem o objemu 2,9 litru, a tomu, kdo měl dostatek odvahy popohnat dvacetihlavé koňské stádo pod kapotou, umožňoval jízdu rychlostí až 70 kilometrů v hodině. Kromě benzinu spaloval motor i etanol, takže současné automobily na biopaliva nejsou žádnou novinkou.

Pomyslné počítadlo vyrobených "téček" se v roce 1927 zastavilo na tehdy rekordní hodnotě 15,007.033 vozů. O titul nejprodávanější automobil světa připravil Model T až Volkswagen "Brouk" v roce 1972.

Ford T

Nejprodávanější modely aut v historii se většinou stále vyrábějí

Kterého automobilu se vyrobilo nejvíc v historii? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. O umístění na žebříčku automobilových bestsellerů se totiž uchází více vozů.

Následující přehled je proto jen jedním z řady, na něž lze při pátrání po nejprodávanějším modelu v dějinách automobilismu narazit:

1. místo

Toyota Corolla počet: 31,6 milionu kusů v devíti generacích vyráběno: od roku 1966 dosud
2. místo Ford série F počet: přes 29 milionů kusů v 11 generacích vyráběno: od roku 1948 dosud
3. místo Volkswagen Golf počet: přes 25 milionů kusů pěti generací vyráběno: od roku 1974 dosud
4. místo Volkswagen "Brouk" počet: 21,529.464 kusů vyráběno: 1938-2003
5. místo Ford Escort počet: téměř 20 milionů kusů vyráběno: 1968-2003
6. místo Honda Civic počet: více než 16,5 milionu kusů v osmi generacích vyráběno: od 1972 dosud
7. místo Ford Model T počet: 16,5 milionu kusů vyráběno: 1908-1927
Zdroj: Wikipedia.org

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Prodeje ojetin rostou. Na bohatém okraji Prahy otevřel nový bazar

Největší prodejce ojetých aut v regionu střední Evropy, skupina AAA Auto, má novou významnou prodejnu. Po dlouhé době...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

V Česku je na prodej víc než stoletý veterán zapomenuté značky

REO Motor Car Company založil Ransom E. Olds před víc než stoletím, v roce 1904, když opustil svou původní automobilku...

Najdete na iDNES.cz