Ve Zlíně staví unikátní bugatti. Závoďák Elišky Junkové vyjede příští rok

aktualizováno 
Repliku celosvětové známého vozu Bugatti 35 teď vyrábí ve Zlíně. Finišují práce na motoru. První nová Bugatti by měla vyjet z restaurátorské dílny v květnu.

"Jde o závodní model, který musí chytnout každého. Je tam osmiválec. Kdo se s tímhle autem sveze, tak pochopí, jak geniální to byl na svou dobu nápad a chytne ho za srdce," říká o legendární "bugatce" Jiří Valach, který se stará ve společnosti Samohýl o veterány. "Přitom ale připomínám, že je to opravdu závodní vůz. Není tam pohodlí, je to stísněné, je tam horko, hluk, všechno co k závoďáku patří," poznamenal.

Ve společnosti Samohýl MB chtěli nejprve vytvořit pouze jeden kus, pak se rozhodli výrobu rozšířit. "Vyráběli jsme nejdřív model pro výrobu jednoho dílu. To samo o sobě přineslo takové náklady, že jsem se rozhodli vyrobit dalších dvacet kusů replik," uvedl Valach. Dalším důvodem bylo, že náhradní díly, které se podařilo získat ze zahraničí, nakonec nevyhovovaly potřebám zlínské společnosti.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

První motor unikátního stroje by měl zaburácet v únoru. Bugattky si navíc vyslouží své čestné místo v úplně novém Zlínském muzeu.

Ladislav Samohýl slibuje, že první jeho bugatti by mohla opustit restaurátorskou dílnu už v květnu. "Teď máme za sebou tak tři čtvrtiny práce. Máme všechny díly podvozku, podstatné části karoserie, čalounění sedadla, dodělává se opracování kol. Dokončujeme systém brzd. Věnujeme se teď hlavně dílům motoru," popisuje Samohýl.

"První motor by měl lidově řečeno zavrčet někdy na přelomu ledna a února. Do konce března bych chtěl mít dalších pět motorů hotových. Tak v květnu by první kusy mohly opustit dílnu," dodal.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

Vozy nebudou určené jen majetným zákazníkům, stanou se hlavní součástí nového muzea, kde si na své přijdou hlavně fanoušci vozů Bugatti. "V objektu budou pouze originály. Necháme jednu rozloženou kopii v průčelí muzea. Pro informovanost zákazníků předvedeme, jak to auto vypadá rozložené. Mělo by to vypadat jako stavebnice, budeme říkat zákazníkům, jak se dá auto poskládat," vysvětluje Samohýl. "V novém muzeu počítáme i s nějakou kavárnou ve stylu Bugattiho," dodal.

"Je vize o tom, aby veškeré informace byly průkazné, kompletní, aby nebyla žádná pochybnost o tom, co je originál, co je kopie. Každý díl bude označen speciálním symbolem, z něhož je zřejmé, že nejde o původní automobil z 20. let.

Cena originálního vozu se zatím vyčíslit nedá. "Nevím, nedá se to odhadnout. Některé věci ještě nejsou vůbec vyrobené. Mám pouze rámcovou představu," potvrdil Samohýl.

Ladislav Samohýl chtěl nejdřív vyrábět jen náhradní díly, pak se rozhodl pro kompletní vůz. Nakonec bude i originálů víc a asi dvacet replik. "Při skládání auta jsme zjistili, že některé kusy budeme muset buď objednávat nebo shánět. Objednal jsem třeba od výrobce z Argentiny nový chladič, ale ten přišel v takovém stavu, že jsme ho mohli tak leda pověsit na zeď. Takže jsme se rozhodli, že si poradíme sami," uvedl Samohýl.

Modelové zařízení a celá technologie, kterou potřeboval vyšla majitele na čtvrt milionu korun. "Takže, když už jsme do toho dali tolik peněz, tak proč tvořit jeden, dva nebo tři kusy. V momentě, kdy jsme zjistili, že najdeme výrobce pro potřebné součásti jsem se rozhodl, že vyrobíme věrnou kopii vozu," vysvětlil.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

Ladislav Samohýl má celou sbírku bugatek


A proč se do toho Ladislav Samohýl pustil? "Ten pravý důvod je slavná závodnice Eliška Junková. Můj otec s ní strávil hodně životních chvil. Mám její kompletní životní výstavu. Měl jsem vždy myšlenku udělat původní auto Bugatti 35, se kterým Eliška Junková začínala závodit," odpověděl Samohýl.

Rodina Samohýlova vlastní velkou sbírku historických automobilů včetně vozů značky Bugatti. Při jejich restaurování museli například zhotovit zařízení na odlévání bloku motoru a vyrobit formy potřebné k výrobě řady dílů.

"Aniž bychom se zatím přípravou replik někde nahlas chlubili, už se objevili první zájemci," řekl Samohýl. Potenciální kupci nejsou podle něj "čistokrevní sběratelé" veteránů, chtějí však vlastnit neobyčejně krásný automobil, který třeba odkážou vnukovi. Jeden ze zájemců o repliku je z Číny.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Škoda 200 RS

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na...

Sněhulák v dehtu: Rozumíte hantýrce bazarníků? Otestuje se

Ilustrační snímek

Českem začíná východoevropská říše ojetin. Porozumět tajemnému jazyku bazarníků je pro ty, kteří nové auto nechtějí,...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Najdete na iDNES.cz