Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Ve Zlíně staví unikátní bugatti. Závoďák Elišky Junkové vyjede příští rok

Repliku celosvětové známého vozu Bugatti 35 teď vyrábí ve Zlíně. Finišují práce na motoru. První nová Bugatti by měla vyjet z restaurátorské dílny v květnu.

"Jde o závodní model, který musí chytnout každého. Je tam osmiválec. Kdo se s tímhle autem sveze, tak pochopí, jak geniální to byl na svou dobu nápad a chytne ho za srdce," říká o legendární "bugatce" Jiří Valach, který se stará ve společnosti Samohýl o veterány. "Přitom ale připomínám, že je to opravdu závodní vůz. Není tam pohodlí, je to stísněné, je tam horko, hluk, všechno co k závoďáku patří," poznamenal.

Ve společnosti Samohýl MB chtěli nejprve vytvořit pouze jeden kus, pak se rozhodli výrobu rozšířit. "Vyráběli jsme nejdřív model pro výrobu jednoho dílu. To samo o sobě přineslo takové náklady, že jsem se rozhodli vyrobit dalších dvacet kusů replik," uvedl Valach. Dalším důvodem bylo, že náhradní díly, které se podařilo získat ze zahraničí, nakonec nevyhovovaly potřebám zlínské společnosti.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

První motor unikátního stroje by měl zaburácet v únoru. Bugattky si navíc vyslouží své čestné místo v úplně novém Zlínském muzeu.

Ladislav Samohýl slibuje, že první jeho bugatti by mohla opustit restaurátorskou dílnu už v květnu. "Teď máme za sebou tak tři čtvrtiny práce. Máme všechny díly podvozku, podstatné části karoserie, čalounění sedadla, dodělává se opracování kol. Dokončujeme systém brzd. Věnujeme se teď hlavně dílům motoru," popisuje Samohýl.

"První motor by měl lidově řečeno zavrčet někdy na přelomu ledna a února. Do konce března bych chtěl mít dalších pět motorů hotových. Tak v květnu by první kusy mohly opustit dílnu," dodal.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

Vozy nebudou určené jen majetným zákazníkům, stanou se hlavní součástí nového muzea, kde si na své přijdou hlavně fanoušci vozů Bugatti. "V objektu budou pouze originály. Necháme jednu rozloženou kopii v průčelí muzea. Pro informovanost zákazníků předvedeme, jak to auto vypadá rozložené. Mělo by to vypadat jako stavebnice, budeme říkat zákazníkům, jak se dá auto poskládat," vysvětluje Samohýl. "V novém muzeu počítáme i s nějakou kavárnou ve stylu Bugattiho," dodal.

"Je vize o tom, aby veškeré informace byly průkazné, kompletní, aby nebyla žádná pochybnost o tom, co je originál, co je kopie. Každý díl bude označen speciálním symbolem, z něhož je zřejmé, že nejde o původní automobil z 20. let.

Cena originálního vozu se zatím vyčíslit nedá. "Nevím, nedá se to odhadnout. Některé věci ještě nejsou vůbec vyrobené. Mám pouze rámcovou představu," potvrdil Samohýl.

Ladislav Samohýl chtěl nejdřív vyrábět jen náhradní díly, pak se rozhodl pro kompletní vůz. Nakonec bude i originálů víc a asi dvacet replik. "Při skládání auta jsme zjistili, že některé kusy budeme muset buď objednávat nebo shánět. Objednal jsem třeba od výrobce z Argentiny nový chladič, ale ten přišel v takovém stavu, že jsme ho mohli tak leda pověsit na zeď. Takže jsme se rozhodli, že si poradíme sami," uvedl Samohýl.

Modelové zařízení a celá technologie, kterou potřeboval vyšla majitele na čtvrt milionu korun. "Takže, když už jsme do toho dali tolik peněz, tak proč tvořit jeden, dva nebo tři kusy. V momentě, kdy jsme zjistili, že najdeme výrobce pro potřebné součásti jsem se rozhodl, že vyrobíme věrnou kopii vozu," vysvětlil.

Sbírka Bugatti muzea aut Samohýl Motor Holding ve Zlíně

Ladislav Samohýl má celou sbírku bugatek


A proč se do toho Ladislav Samohýl pustil? "Ten pravý důvod je slavná závodnice Eliška Junková. Můj otec s ní strávil hodně životních chvil. Mám její kompletní životní výstavu. Měl jsem vždy myšlenku udělat původní auto Bugatti 35, se kterým Eliška Junková začínala závodit," odpověděl Samohýl.

Rodina Samohýlova vlastní velkou sbírku historických automobilů včetně vozů značky Bugatti. Při jejich restaurování museli například zhotovit zařízení na odlévání bloku motoru a vyrobit formy potřebné k výrobě řady dílů.

"Aniž bychom se zatím přípravou replik někde nahlas chlubili, už se objevili první zájemci," řekl Samohýl. Potenciální kupci nejsou podle něj "čistokrevní sběratelé" veteránů, chtějí však vlastnit neobyčejně krásný automobil, který třeba odkážou vnukovi. Jeden ze zájemců o repliku je z Číny.

Autoři:
  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

OBRAZEM: Slavná Tatra 815 šla do sériové výroby v lednu 1983

Před čtyřiceti lety se rozbíhala sériová výroba nákladního automobilu Tatra 815. Tato typová řada se stala v historii...

Neschopná krabice či levné kabrio. Auta, z nichž jednou bude ceněná klasika

Premium Auto jako investice? Tak jistě, někdo si může v aukci koupit Ferrari 250 GTO za jeden a půl miliardy. Ale pokud mezi...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

První autorádio stálo půlku auta, které museli kvůli Motorole rozebrat

Den před svatým Valentýnem má v kalendáři místo Světový den rozhlasu. Od objevu šíření rádiových vln až k prvním přímým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...