Třetina tuzemských osobních vozů je v průměru starší 23 let

  13:23aktualizováno  13:23
Více než třetina tuzemských osobních automobilů z celkového počtu 3,7 milionu je v průměru starší než 23 let. Podle centrálního registru vozidel více než 35 procent tuzemských osobních aut bylo vyrobeno před rokem 1988, přes polovinu těchto vozů tvoří automobily Škoda, zbytek zahraniční značky.

V tiskové zprávě o tom informovalo Sdružení automobilového průmyslu. Z 1,3 milionu více než patnáctiletých vozů figurovalo ke konci minulého roku v registru 703 tisíc vozů Škoda, meziročně o téměř 20 tisíc vozů méně.

O téměř 19 tisíc vozů poklesl meziročně počet aut v kategorii "východní blok", a to na 219 tisíc. Naproti tomu o přibližně 45 tisíc vozů stoupl počet ostatních zahraničních starších automobilů na téměř 370 tisíc vozů.

"Občasná účelová tvrzení, že vysoký průměrný věk vozového parku je zapříčiněn starými škodovkami, jsou tedy jen zhruba z poloviny pravdivá," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek.

Za poslední dva roky motoristé vyřadili přes 150 tisíc škodovek vyrobených před rokem 1987 a téměř 50 tisíc aut z "východního bloku" ze stejné skupiny. V obou případech jejich podíl činil 20 procent. U zahraničních vozů vyrobených před rokem
1987 podíl vyřazených vozů dosáhl deseti procent, při celkovém vyřazení 34 tisíc vozů.

"Vyřazování vozidel této skupiny z provozu je tedy zhruba poloviční, což spolu s výše uvedeným nasvědčuje jejich udržování v provozu dovozem ojetých vozidel na náhradní díly," uvedl Šípek. Motoristé v České republice v uplynulém roce nakoupili téměř 150 tisíc nových osobních automobilů a zhruba stejné množství ojetých vozů dovezli ze zahraničí.

Osobní automobily starší 15 let v ČR ke konci roku 2003:

typ vozu

kusů

průměrný věk

podíl(%)

rozdíl (2002)

Škoda 703 424 23,47 54,13 - 19 867
ostatní ČR 8 660 29,03 0,67 - 459
východní blok 219 420 27,36 16,88 - 18 805
ostatní zahr. 368 004 20,75 28,32 + 44 872
CELKEM 1 299 508 23,39 100,00 + 5 741

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

Najdete na iDNES.cz