Pojišťovny: nejhorší řidič je mladý muž

  10:03aktualizováno  10:03
Největší škody způsobují v autopojištění mladí řidiči, kteří nemají zkušenosti, jezdí rychle a riskantně, takže jejich nehody často končí tragicky. Velké rozdíly mezi nehodovostí mužů a žen se pomalu stírají, vyplývá to ze statistik pojišťoven Allianz a UNIQA.

Na nehodách mladých řidičů nehodách se nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Ilustrační foto | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Ženy ovšem způsobují spíše jen nepatrné škody při parkování, zatímco muži větší škody ve vysoké rychlosti.

Mladí řidiči s krátkou praxí mají u Allianz na svědomí jen pět procent dopravních nehod, které ale bývají nejtragičtější. „Nejhorší situace je u mužů do 24 let,“ uvedl Tomáš Klofát, šéf likvidace Allianz, která analyzovala přes 60 000 loňských pojistných událostí z autopojištění. V této věkové skupině se na nehodách nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Často se přidávají také alkohol a další návykové látky, dodal.

U pojišťovny UNIQA relativně nejčastěji hlásí nehodu lidé ve věku do 28 let. „Vysoké zastoupení v mladší věkové skupině mají muži, majitelé dražších vozidel s extrémně výkonnými motory. Tyto škody jsou tradičně nejnákladnějšími,“ řekla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Fenoménem posledních let jsou podle ní tzv. diskotékové nehody na silnicích nižších tříd mezi menšími obcemi. Zde je nejvyšší výskyt smrtelných nehod a nehod s vážnými zdravotními následky u nejmladších řidičů. Důvodem je nepřiměřená rychlost, nepřipoutání se posádky, nedostatečná koncentrace na řízení, požití alkoholu nebo návykových látek, přeplněná auta a nezřídka i stav použitých vozidel, která bývají stará a v žalostném technickém stavu. Za poslední tři roky vzrostl počet takových nehod o více než 60 procent, dodala.

Podle statistik UNIQA je četnost škod z hlediska pohlaví neutrální. V mladším věku bourají více muži, ženy je v některých obdobích života (hlavně 30 až 40 let) v počtu karambolů předhoní. Řidičky ale způsobují menší škody než muži (asi o čtvrtinu). Typičtější jsou pro ženy parkovací škody nebo škody způsobené nedobrzděním v koloně, zatímco muži častěji bourají ve vyšších rychlostech, zejména při předjíždění nebo nezvládnutím rychlosti vozidla.

U Allianz řidiči muži zavinili nehody 2,5krát častěji než ženy. To se ale promítlo ve věkových kategoriích různě. Zatímco ženy od 20 do 30 let způsobily každou čtvrtou nehodu, v kategorii 40 až 50 téměř každou druhou. Jen ve věku nad 70 let přetrvává velký rozdíl, muži bourali skoro pětkrát častěji než ženy. „To je dáno tím, že ženy seniorky za volant tolik nesedají,“ vysvětlil Klofát.

Senioři podle statistik Allianz zaviní více havárií při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost, na křižovatkách nebo při parkování. Častěji jim selhává prostorové vnímání a rychlá reakce. Naopak ale dodržují předpisy, nepůsobí nehody kvůli rychlosti, nejezdí pod vlivem alkoholu a návykových látek a ani v nepříznivých situacích, tedy v noci, na náledí či v dopravních špičkách.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Volkswagen Golf Plus 1.4 TSi...
Volkswagen Golf Plus 1.4 TSi...

r.v. 2009, naj. 147 506 km, benzín
169 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz