Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tohle fáro musím mít! Šlapací moskvič potěší malého kluka i tatínka

Většina z mužů na vrcholu profesní kariéry jej ze svého dětství dobře pamatuje. Šlapací moskvič byl za minulé éry často nedosažitelným snem pánů kluků, ovšem ani dnes není pro každého.
Renovace šlapacího „Moskviče“

Renovace šlapacího „Moskviče“ | foto: Jiří Duchoňpro iDNES.cz

V inzertních rubrikách na nabídky prodeje šlapacího moskviče z někdejšího SSSR narazíte jen výjimečně. A když už, tak se ceny obvykle vyrovnávají moderním vozítkům s elektrickým pohonem.

Namísto toho najdete desítky často až zoufale formulovaných poptávek žádajících tento stroj v jakémkoli stavu a za jakoukoli cenu. Legendárního moskviče se spousta někdejších nadšených uživatelů v uplynulých letech zbavila jako nepotřebného harampádí, a tak jde o vysloveně nedostatkové zboží.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Dovoz z ciziny

Na řádně zdevastovaný (ale naštěstí takřka kompletní) exemplář jsem před dvěma lety narazil u rodiny na samotném východě Slovenska. Odvozil spoustu malých motoristů, což na jeho těle a tváři zanechalo hluboké a zásadní vrásky.

Srdce přesto zaplesalo, toto zkrátka můj malý syn naprosto nutně potřebuje! Slovo dalo slovo, a tak s námi moskvič vyrazil na dlouhou pouť na západ. Místo brambor, jablek a dalšího obvyklého proviantu jsem tehdy do auta kromě rodiny vměstnal impozantní předmět svého dětského snění.

Jak pochopíte již z přiložených snímků, renovace byla naprosto nezbytná. Upřímně řečeno, "renovace" je v tomto případě docela silné slovo. Šlo spíše o efektivní napravení zásadních technických nedostatků a návrat vozítka do stavu blízkého jeho původnímu lesku. Hlavním imperativem totiž byla potřeba rychlého nasazení stroje do provozu, protože jeho uživatel rozhodně nemínil čekat.

Pokud se tedy k podobnému stroji dostanete, považujte se za ty šťastné a nebojte se do renovace pustit. Vzkřísit kdysi slavný šlapací moskvič k jeho novému životu není nijak náročné a nemusíte se toho nijak obávat. Navíc při této činnosti přijdete na úplně jiné myšlenky, než jakými vás každodenní život obtěžkává.

Pořádně odstrojit

Prvním krokem je důsledné odstrojení. Lépe se tak dostanete do záhybů karoserie a ke všem dílům podvozku. Ničeho se nebojte, vystačíte si se šroubováky, kleštěmi a kladivem, většina prvků náprav a šlapacího mechanizmu je totiž řešena jednoduše závlačkami. Doporučuji všechny demontované části ukládat do krabice s pevným dnem, například drobné vnitřní panty bočních lišt mají tendenci vyklouznout ze stran a těžko se pak hledají.

Je třeba karoserii kompletně odhalit a odstranit všechny nestabilní vrstvy laku a barev nebo alespoň jejich vysloveně se loupající zbytky. Poté odmastit, nanést vrstvu zinkového podkladového nátěru či spreje, nanášet vrstvy plniče a brousit a nanášet a brousit a nanášet, až bude povrch přiměřeně hladký.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Vhodné je alespoň zběžně obrousit i vnitřní části skeletu a jejich povrch ošetřit, ovšem připouštím, že zejména v oblasti předních blatníků je místa velmi málo.

Vyztužení dřevem

Ačkoli je to "Moskvič", opředený všeobecně uznávanou gloriolou "poctivé sovětské kovářské práce", skutečnost je poněkud jiná. Plech je poměrně tenký a celková konstrukce spíše subtilní. Zadní náprava je spolu se sedátkem zavěšena na páru podélných profilů, jejichž napojení na zadní část karoserie je pouze velmi chabé.

Vzhledem k omezení časem a technickému zázemí se zatím osvědčilo primitivní řešení v podobě dubového polena vzpříčeného mezi zadní blatníky za koly a prostě přišroubovaného k příčce spojující zadní konce nosníků. Samozřejmostí je vyklepání všech důlků a lomů v plochách karoserie, méně stabilní spoje je dobré vyvařit.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Teprve pak přichází čas uvažovat o barvě. Boční hliníkové lišty procházejí celou délkou karoserie, a tak snadno skryjí předěl v případě volby dvoubarevného tónování.

Vůz na snímcích byl (zřejmě) původně bledě modrý, přesto jsem se rozhodl, že horní část Moskviče doplním bílou, jež byla koneckonců i barvou kol. Lakování jsem řešil běžnými barvami ve spreji určenými pro automobily a novinami s papírovou lepicí páskou (pozor, je třeba koupit lakýrnickou pásku s minimální lepivostí!). Důležité je dílo zakončit několika vrstvami transparentního laku, které povrchu karoserie dodají ten správný lesk.

Pořádný tuning

Zatímco nalakovaná karoserie voní a schne, lze lakovat obroušené ráfky kol, přičemž postačí běžná barva nanášená štětcem. Samostatnou kapitolou jsou hliníkové díly karoserie, zejména maska, pokličky kol a nárazníky. U nich doporučuji najít ocelovou trubku příslušného průměru a tepat a tepat.

Renovace šlapacího „Moskviče“
Renovace šlapacího „Moskviče“

Všechny prvky závěsů předních kol včetně řízení i dílů šlapacího mechanizmu a zadní nápravy je třeba nejprve důkladně očistit a opatřit čerstvou vazelínou.

Pohon vozíku je velmi jednoduchý a opírá se o pár šlapadel zavěšený v karoserii a tyčkami propojený s klikami zadní nápravy. Diferenciál nečekejte, levé zadní kolo je na nápravě uloženo volně, takže šlapadla zabírají pouze na pravé kolo.

Náprava je zavěšena na krátkých podélných kyvných ramenech s vsazenými pouzdry pro vinuté pružinky, jež nabídnou přiměřený komfort uživatelům do hmotnosti přibližně 25 kg. Pak už po jejich dosednutí padají na dorazy.

Řešením může být jejich náhrada za pružinky tužší, ovšem jejich vsazování do pouzder je pak vlivem většího předpětí velmi komplikované. Sedátko s původním vinylovým potahem nebylo třeba opravovat. Výhodou je možnost jeho podélné regulace pro řidiče různých postav.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Jen pro silné chlapy

Původně měly vozy žárovky v předních svítilnách napájené z velké ploché baterky s vlastním pouzdrem na vnitřní straně pravého podélníku podvozku. S ohledem na stav tohoto systému náš šlapací moskvič čeká na decentní vestavbu osvětlení se zdroji LED. Podomácku vyrobený volant se středem z toho původního bude nahrazen replikou originálu.

Šlapací moskvič je těžký a i dítě ve fyzické kondici přiměřené jeho věku má s rozjetím stroje dost práce i na rovném asfaltovém povrchu. A na trávu zapomeňte úplně.

Konstrukcí dnes zkrátka působí podobně raritním dojmem jako Moskvič dospělý a v současnosti prodávaná dětská vozítka jej překonávají ve všech ohledech, ale na rozdíl od nich toto šlapadlo působí nezaměnitelným kouzlem.

A připravte se na to, že na ulici se budou zastavovat nejen chodci, ale u chodníku často zastaví i moderní automobil, jehož řidič bude s blaženým výrazem vyprávět příběh svého dětství.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...