Peugeot 405 dnes vyráběný íránskou automobilkou Iran Khodro

Peugeot 405 dnes vyráběný íránskou automobilkou Iran Khodro | foto: IKCO

Autofotka týdne: Peugeot 405 má 30 let, dnes je to bestseller PSA

  • 37
Automobilka PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a nově i opely má utajený - a pořádně vousatý - bestseller. Hvězdou prodejů francouzského koncernu je slavný Peugeot 405.

Zapomeňte na SUV, kterými teď Peugeot zahustil svou modelovou řadu, ani pohledně ulítlý Citroën C3 není tak prodávaný. Druhým nejprodávanějším autem koncernu PSA je letos model z roku 1987. Je to 405 sedan, který se stále vyrábí v Íránu.

Prodejní čísla od letošního ledna do září jsou překvapivá: od začátku roku se prodalo 191 514 čtyřistapětek, Citroënu C3 prodalo PSA 181 000 kusů, Peugeotu 2008 pak 161 961 a modelu 3008 o devět tisíc míň (152 000 kusů). Letitý model, který letos slaví třicátiny překonal jen Peugeot 208, kterého se za prvních devět měsíců letoška prodalo 234 095. A jen zajímavost, je to víc než 165 084 opelů, které se prodaly od července, kdy PSA německou značku převzalo. 

Peugeot 405

„Není to vášeň pro youngtimery, důvod je v zemi: Íránu,“ popisuje zpravodajský web bfmtv.com. Tam se totiž Peugeot 405 stále vyrábí a prodává. Írán je dnes zemí, kterou objevují i ostatní značky a vidí v ní velký potenciál. Vstup na íránský trh je dnes kupřikladu jednou z priorit Škody Auto.

„PSA stoplo výrobu 405 koncem roku 2012,“ popisuje bfmtv.com. Bylo to kvůli složitým mezinárodním vztahům mezi Íránem a Spojenými státy. Automobilka Iran Khodro (IKCO) vyrábějící peugeoty v Íránu se ovšem oblíbeného modelů nechtěla vzdát.

A tak IKCO od 21. června 2016 model opět vyrábí. Licenční výroba využívá velké množství lokálních dodavatelů, podle vyjádření Peugeotu ovšem francouzská automobilka Íráncům stále dodává některé specifické díly.

Kromě 405 v několika modifikacích měla automobilka Iran Khodro v nabídce do roku 2011 ještě modely RD a ROA; tyto laciné peugeoty měly karoserii čtyřistapětky, ovšem mechanika pocházela z prehistorického modelu Paykan (výroba 1967 - 2005) s pohonem zadních kol. Model 405 má má poháněná přední kola (v nabídce bývala i verze 4x4).

Peugeot 405 ve verzi Mi16 měl pod kapotou 160koňový dvoulitr.
Peugeot 405 se stal v roce 1988 evropským Vozem roku.

Model, který letos slaví třicetiny, patří k nejúspěšnějším a nejpovedenějším francouzským autům vůbec. Za jeho evropskou kariéru se jich od roku 1987 do roku 1997 prodalo na 4,6 milionu, do dneška jich díky licenční výrobě přibylo dalších téměř čtyři sta tisíc. Kromě francouzského Sochaux a britského Rytonu se montoval i v Zimbabwe, Egyptě, Indonésii, Thajsku, Argentině, Chile, Polsku a na Tchajwanu.

Model tvarovaný Pininfarinou zvenčí a veleslavným designérem Paulem Bracqem zevnitř zachraňoval v osmdesátých letech společně s další ikonou, modelem 205 francouzskou automobilku.

Peugeot 405 si vysloužil prestižní titul evropského auta roku 1988, ve stejném roce také vyrazil na severoamerické trhy. V USA ovšem díru neudělal a byl to poslední peugeot, který se tam prodával. Dnes automobilka pracuje na návratu.