(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Viktor Chlad, MAFRA

Analýza trhu ojetin: mladá auta čeká zdražení

  • 94
Ojeté vozy do tří let stáří čeká zdražení. Důvodem je omezení nabídky krátkodobého operativního leasingu i růst cen nových aut. Zdražení se dotkne jak benzinového, tak naftového provedení mladých ojetin, a to zejména u vozidel, která se nejčastěji využívají v rámci operativních leasingů.

„Kvůli poklesu cen ročních až tříletých vozidel z operativních leasingů se řada leasingových společností rozhodla omezit množství krátkodobých programů a zároveň se snaží o větší diverzifikaci skladby flotil tak, aby na trh následně nabízela širší barevnou škálu ojetých vozidel, větší spektrum různých modelů, jejich provedení a větší rozmanitost doplňkové výbavy. Reakce leasingových společností povede ke zdražení,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která čtvrtletně zpracovává analýzu vývoje cen aut na českém trhu.

Ceny mladých vozů půjdou nahoru také kvůli stoupajícím cenám nových aut, která se budou postupně dostávat na trh jako zánovní ojetiny. V loňském nová auta podražila o 3,2 procenta. Tempo růstu cen nových vozidel je relativně pomalé, ale dlouhodobé. Analýzu čtěte zde.

Při výhledu do budoucna lze podle Cebie navíc očekávat, že se rostoucí směr vývoje cen nových vozidel nezmění a jeho tempo bude patrně ještě posíleno, a to kvůli stále stoupajícím legislativním požadavkům na výrobce vozidel, kteří jsou nuceni instalovat ve vozidlech stále složitější a dražší techniku.

V posledních třech měsících loňského roku začalo docházet u nových vozidel také k částečné obměně nejprodávanějších modelů v jednotlivých segmentech a do popředí se více prosadily modely s benzinovými motory. 

I přes tuto skutečnost popularita naftových motorů oproti očekávaní výrazně nepoklesla a své místo stále nachází jak u nových, tak ojetých vozidel. V případě ojetých vozidel došlo podle studie společnosti Cebia loni meziročně k navýšení cen za vozidla s benzinovými motory a jen k mírnému poklesu cen za varianty s naftovými motory. Období převisu nabídky ojetých vozidel s dieselovým motorem již skončilo a v příštím období lze očekávat, že ceny již klesat nebudou.

Dieselové motory jsou navíc upřednostňovány u dovozů ojetin. Zajímavým příkladem může být Volkswagen Passat, který je v 91 % dovážen v provedení 2,0 TDi. 

Zajímavostí je také poměrně vysoký nárůst obvyklých cen u ojetých vozidel s ostatními druhy pohonů, kdy například Dacia Dokker v užitkovém provedení Ambiance s továrním LPG motorem o objemu 1.6 litru dosáhla meziročního nárůstu ceny o 13,61 % a „elektrický“ Volkswagen Golf s výkonem 100kW o 5,36 %.

Lidé si běžně na ojetinu půjčují 200 tisíc

Více než třetina zájemců o ojetý vůz si jej pořídí na úvěr. Průměrná cena ojetého automobilu financovaného z úvěru přitom za posledních pět let vzrostla o téměř polovinu, stejně jako výše splátky a také akontace, vyplývá z analýzy prodejů největšího prodejce ojetých vozů AAA AUTO, který patří do skupiny AURES Holdings.

Zákazníci AAA AUTO v České republice, kteří si od začátku tohoto roku při pořízení vozu vypomohli úvěrem, za automobil zaplatili v průměru 265 732 korun. Stejný údaj v roce 2014 činil 178 309 korun, což znamená nárůst o 43 procent. 

„Na Slovensku je trend podobný, za stejné období vzrostla cena pořízené ojetiny z v přepočtu 175 na 240 tisíc korun,“ doplňuje generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, Karolína Topolová. „Důvodem je zvyšující se životní úroveň v obou zemích, ale také ekonomický kalkul. Lidé si raději pořídí automobil, na který by bez úvěru neměli, aby ušetřili na provozu a opravách. A také omezili ztrátu při pozdějším prodeji vozu,“ vysvětluje Topolová.

S pořizovací cenou vozu roste také průměrná výše úvěru na jeho koupi. Ta za rok 2014 činila 130 128 korun na českém a 5 042 eur na slovenském trhu, podle kurzu z poloviny roku 2014 přibližně 138 tisíc korun. Do konce února letošního roku oba údaje ovšem narostly na 196 376 korun respektive 7 260 eur, tedy přibližně 186 tisíc korun. Tito zákazníci AAA AUTO v České republice nyní průměrně splácí 3 835 korun (před pěti lety 2 930 korun) a na Slovensku 175 eur oproti 142 eurům v roce 2014. 

Výše akontace, tedy část pořizovací ceny placené přímo kupujícím, ve sledovaném období vzrostla téměř o polovinu. Procentuální podíl akontace na ceně vozu ovšem mírně klesá, přibližně ze 30 % na obou trzích v roce 2014 na shodně 26 % za začátek letošního roku.

Z vozů prodaných v lednu a únoru tohoto roku v autocentrech AAA AUTO bylo prostřednictvím úvěru financováno 39 % na českém a 45 % procent na slovenském trhu. Průměrná doba financování je pět a půl roku u starších ojetých aut a šest let u zánovních. Oproti tomu mírně roste podíl vozů pořízených na protiúčet, který aktuálně činí 30 % mezi zákazníky AAA AUTO v České republice a 27 % na Slovensku.

,