Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci. | foto: Cebia, iDNES.cz

Nákup ojetiny na ulici je riziko. Přibývá podvodů s vozy v exekuci

  • 55
Nákup ojetiny na ulici znamená vždy riziko. Proces převodu se za poslední roky zjednodušil, servisy už dnes nabízejí službu prohlídky ojetiny před nákupem. Obrovským problémem ovšem je, jak auto prověřit po právní stránce. Kromě toho, že to stojí dost času a peněz, se k některým údajům téměř nedá dostat.

Podle Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA Auto narůstá problematických aut, které lidé nabízejí na výkup. Velmi časté bývají nabídky vozu v exekuci. „Velmi rizikové jsou vozy, které mají v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele v krátkém časovém sledu a poslední majitel je například s trvalým bydlištěm na radnici. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček. „Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Vůz totiž, jako člověk, na kterého byla uvalena exekuce, prodal v rozporu se zákonem. Pokud bychom vůz vykoupili, mohl by ho u nás nebo u nového majitele kdykoliv zabavit exekutor,“ varuje Vaněček.

Máte stočený tachometr a nevíte o tom? STK může auto vyřadit z provozu

Ilustrační foto

Dalším, podvodem, který se objevoval hlavně v minulosti, bývají pokusy prodat „dvojče“. „Jednalo se o vůz VW Passat, kde z totálně havarovaného vozu tuzemského původu pachatel vyřízl část karoserie s VIN kódem a navařil ho do auta odcizeného v Německu. Podvod se podařilo odhalit díky detailní prohlídce stavu karoserie v okolí vyraženého VIN kódu,“ popisuje ředitel AAA Auto.

Časté bývají pokusy podstrčit kupujícímu falešnou servisní historii, omladit auto nebo zatajit havárii.

Kromě zkušební jízdy je určitě třeba na dílně prověřit mechanický stav vozu, moderní auta také vyžadují kontrolu na speciální autodiagnostice, ideální je také měření tloušťky laku.

„Servisní knížka působila na první pohled důvěryhodně. Obsahovala razítka s podpisy z německého autoservisu z pravidelných prohlídek. Zjistili jsme ovšem, že servis ukončil činnost dávno před tím, než kdy byly provedeny záznamy v servisní knížce. Šlo tedy o padělek, který měl pravděpodobně zakrýt manipulaci s tachometrem auta, kterou jsme následně odhalili,“ líčí Vaněček.

Skoro dvě třetiny Čechů zjistily po koupi ojetého vozu závadu

Škoda Fabia

Kdo někdy zkusil třeba v zahraničí ověřit pravost servisní knížky, ví, že je to často po telefonu téměř nemožné. Servisní technici nemají velkou potřebu se bavit s neznámým člověkem o docházce do servisu vozů svých zákazníků.

Podvody s takzvaným omlazením jsou podle Vaněčka nyní na ústupu. „Ještě před několika lety byl oblíbeným trikem importérů ojetin ze zahraničí. Ti zpravidla padělali rok výroby na originálu zahraničního technického průkazu a tuzemský registr vůz zapsal již se změněným údajem. Oblíbené byly zejména změny číslic 3 na 8, například z roku výroby 2003 na rok 2008,“ popisuje. Tento trik lze odhalit dekódováním VIN čísla vozu.

Vaněček pro iDNES.cz popisuje, co všechno je třeba při nákupu vozu prověřit, do jakých (často placených registrů) se podívat.

Nejprve se hned v několika databázích prověřuje VIN. Kromě kontroly pravosti (zda auto s takovým VIN bylo vyrobeno) je třeba také prověřit, zda do ražby VIN nebylo zasahováno. V databázi (například Cebia) se prověřuje datum výroby a první registrace.

Důkladné prověření pak vyžaduje to, zda vozidlo není předmětem zástavy, exekuce a podobně:

  • Zástava vozidla – nutno požádat písemně o nahlédnutí do rejstříku zástav Notářské komory ČR
  • Leasing – zda není auto v leasingu (zdroj Cebia + další databáze ze zahraničí)
  • Majitel je v exekuci – nutno ověřit v registru exekucí
  • Majitel je v insolvenci - nutno ověřit v insolvenčním rejstříku
  • Prověřuje se také, zda není vozidlo v registru policie vedené jako odcizené nebo zda není registrované v jiné zemi.

Velkým tématem je kontrola najetých kilometrů. „Podle dostupných záznamů třetích stran o nájezdu zhodnotíme, zda není podezření na neoprávněné změny stavu tachometru,“ uvádí Vaněček a dodává, že kromě několika externích databází používá AAA Auto vlastní databázi. Jsou v ní údaje o nájezdu přibližně 1,2 milionu vozů prodaných od roku 1992. „Je tam ale také několik milionů záznamů o autech, která navštívil výkup AAA Auto bez uzavření obchodu,“ upozorňuje Vaněček.

I 15 let po vstupu do EU je Česko autovrakovištěm Evropy

Škoda Octavia 1.4 16V 2009

AAA Auto také provádí kontinuální analýzu nabídek ojetých vozů v západní a střední Evropě inzerovaných v různých typech médií, u kterých sledují, jak se mění jejich nájezd po importu do ČR a také si inzeráty archivuje. 

„Pracujeme také s databází importérů, záleží ovšem na jejich ochotě sdílet data,“ dodává Petr Vaněček. A připomíná, že stojí za prověření i nejzákladnějších údajů z technického průkazu: zda odpovídá počet sedadel (často pět nebo sedm u MPV či větších SUV, může to být velký problém u technické kontroly), typ převodovky (automat/manuál), velikost kol, typ motoru. Nutno dodat, že někdy to nemusí být pokus ošidit kupce, ale úřední šlendrián. Chyby v technických průkazech jsou docela časté.