Skoro dvě třetiny Čechů zjistily po koupi ojetého vozu závadu

aktualizováno 
Celkem 64 procent Čechů, kteří si loni pořídili ojetý vůz, po jeho koupi zjistilo nějakou závadu nebo opravu po havárii. Nejčastějšími závadami, které kupující na svém voze odhalili, byly problémy s elektronikou (23 procent), nepřiznaná havárie vozu (12 procent) a závada na motoru (11 procent).
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Meziročně podíl závadných ojetin narostl o šest procentních bodů. Vyplývá to z průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) mezi více než tisícovkou zákazníků, kteří si loni auto z druhé ruky koupili.

Odhalené problémy byly kupujícímu kompenzovány v rámci záruky či smluvní reklamace jen ve čtyřech z deseti případů. Zbytek si náklady na opravu musel hradit sám.

Výše škody se v 72 procentech případů pohybovala do 20 tisíc korun, ve 23 procentech případů do 50 tisíc korun. Vyšší sumu za opravy muselo vynaložit pět procent poškozených.

Podezření na tzv. přetočení tachometru uvedlo 15 procent kupujících, dalších 29 procent nemá jistotu, že jejich tachometr přetočený není. „Přestože průměrné stáří prodávaných ojetin klesá, mají kupující velké rezervy v prověřování servisní historie. Jako nejlépe prověřené lze považovat ojetiny prodávané ve značkových autobazarech či velkých dealerstvích, které umožňují i prohlídku vozu s vlastním automechanikem,“ uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Nezájem o prověřování servisní historie ojetého vozu přitom meziročně stoupá. Původ auta si v roce 2018 neprověřovalo 76 procent zákazníků, což je meziroční nárůst o tři procentní body. Ti, kteří se o původ zajímali, využili k jeho prověření zejména služby dostupné online. Třetina z nich využila pomoc nezávislého odborníka.

Mezi nejoblíbenější ojetiny patří Škoda, VW a Ford, přičemž nejčastějším místem prodeje je autobazar (38 procent), koupě od soukromé osoby (33 procent), koupě od autorizovaného dealera (15 procent), dovoz ze zahraničí (13 procent). Mezi tři nejzásadnější kritéria při výběru vozu patří cena, počet najetých kilometrů a rok výroby. O budoucí provozní náklady se zajímaly jen čtyři procenta kupujících.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Najdete na iDNES.cz