Skoro dvě třetiny Čechů zjistily po koupi ojetého vozu závadu

aktualizováno 
Celkem 64 procent Čechů, kteří si loni pořídili ojetý vůz, po jeho koupi zjistilo nějakou závadu nebo opravu po havárii. Nejčastějšími závadami, které kupující na svém voze odhalili, byly problémy s elektronikou (23 procent), nepřiznaná havárie vozu (12 procent) a závada na motoru (11 procent).
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Meziročně podíl závadných ojetin narostl o šest procentních bodů. Vyplývá to z průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) mezi více než tisícovkou zákazníků, kteří si loni auto z druhé ruky koupili.

Odhalené problémy byly kupujícímu kompenzovány v rámci záruky či smluvní reklamace jen ve čtyřech z deseti případů. Zbytek si náklady na opravu musel hradit sám.

Výše škody se v 72 procentech případů pohybovala do 20 tisíc korun, ve 23 procentech případů do 50 tisíc korun. Vyšší sumu za opravy muselo vynaložit pět procent poškozených.

Podezření na tzv. přetočení tachometru uvedlo 15 procent kupujících, dalších 29 procent nemá jistotu, že jejich tachometr přetočený není. „Přestože průměrné stáří prodávaných ojetin klesá, mají kupující velké rezervy v prověřování servisní historie. Jako nejlépe prověřené lze považovat ojetiny prodávané ve značkových autobazarech či velkých dealerstvích, které umožňují i prohlídku vozu s vlastním automechanikem,“ uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Nezájem o prověřování servisní historie ojetého vozu přitom meziročně stoupá. Původ auta si v roce 2018 neprověřovalo 76 procent zákazníků, což je meziroční nárůst o tři procentní body. Ti, kteří se o původ zajímali, využili k jeho prověření zejména služby dostupné online. Třetina z nich využila pomoc nezávislého odborníka.

Mezi nejoblíbenější ojetiny patří Škoda, VW a Ford, přičemž nejčastějším místem prodeje je autobazar (38 procent), koupě od soukromé osoby (33 procent), koupě od autorizovaného dealera (15 procent), dovoz ze zahraničí (13 procent). Mezi tři nejzásadnější kritéria při výběru vozu patří cena, počet najetých kilometrů a rok výroby. O budoucí provozní náklady se zajímaly jen čtyři procenta kupujících.

Autoři: ,

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Dámy na prskoletech: Vespa je láska i životní styl

Vespařky

Může mít člověk pěkný vztah k vose? Ano, pokud ji bude oslovovat italsky, přidá dvě kola, elegantní design a pohodlný...

Další z rubriky

Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na...

Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Na Velikonoce vyjíždí sváteční jezdci a policie kontrolující alkohol

Ilustrační snímek

O Velikonocích se zvyšuje závažnost dopravních nehod, varuje BESIP. Na negativní bilanci se podle policie více...

Najdete na iDNES.cz