Neutrácím za šaty, ale za součástky

  11:49aktualizováno  11:49
Srazem dědečků automobilů na třebíčském Karlově náměstí zahájili v sobotu nadšenci z Veteran car clubu Třebíč letošní sezonu.

Veterán - Sraz veteránů v Třebíči: Věra Dyntarová má doma tři veterány, nejčastěji používá Škodu Octavii | foto: Petr LemberkMF DNES

Stovky lidí se kochaly pohledem na nablýskané desítky let staré bouráky a historickou vojenskou techniku. Mezi auty se proplétaly čarodějnice na koštěti s regulérními cyklistickými řidítky.

Členové klubu totiž mysleli nejen na obdivovatele veteránů, ale i na jejich potomstvo. Na náměstí se tak soutěžilo třeba v létání na koštěti.

Na sraz dorazila i Věra Dyntarová. Asi jen málokdo by do drobné ženy z Třebíče řekl, že umně kočíruje veterány, jimž doslova propadla. Koníčku se věnuje již dvacet let.

"Mám tři auta. Funkční Tatru 57A z roku 1936. Pak ještě jednu starší z roku 1930, ale ta nejezdí.
Nejčastěji používám kombíka Škodu Octavii, která byla vyrobena v roce 1968,“ líčí šestapadesátiletá středoškolská profesorka Dyntarová, jež čtyřicetiletou oktávku před srazem důkladně připravila na sezonu.
"V zimě se opravuje, čistí, leští. Umím udělat základní věci. Dříve jsem dokázala opravit i nefunkční spojku. U oktávky si poradím s jednodušší závadou. Se složitějšími opravami mi pomáhají známí z klubu. Ale ještě večer před srazem jsem sama lepila vrchní část řadící páky,“ ukazuje na polepený vršek milovnice starých aut.

Tmavě zelená kapota jejího vozu je nablýskaná. "Na kapotě bylo hodně práce. Vypadala špatně. Ona mě tato oktávka vypekla hned, když jsem si ji před dvěma roky kupovala. Sehnala jsem ji v Kladně. Než jsem pro ni jela, volala jsem tam, abych se ubezpečila, že dojedu těch dvě stě kilometrů do Třebíče,“ líčí Dyntarová. Jenže ujela sotva půl kilometru a auto začalo jankovatět.

"Musela jsem pročistit filtr. Potom už jsem do Třebíče dojela,“ usmívá se žena s tím, že veteráni jsou pěkně drahý špás. Než by si pořídila Věra Dyntarová pěkný kostýmek, raději dá slušnou sumu do nového světla pro starou tatrovku.

"Taková malá krabička s náhradními díly na tatrovku mě stála deset tisíc korun,“ zavzpomíná matka dvou dcer. Ty se sice veteránům nevěnují, ale jejich dětství se točilo kolem autíček.

"Jezdívaly se mnou na srazy, do přírody. Raději než u plotny kuchtit vepřo, knedlo, zelo. Vzala jsem holky a jelo se ven s veteránem. Objížděly jsme třeba vesnice a koukaly po starých autech,“ vypráví Dyntarová, která má velký sen. Pokukuje po kabrioletu.

"Líbí se mi staré kabriolety. Věřím, že si ho brzy pořídím,“ přemítá a mrkne přitom na naleštěné vozy se staženou střechou, které parkují vedle jejího kombíku. Jak se vůbec takový veterán shání a kde jsou k mání náhradní součástky?

"Hledám na internetu, v inzerátech a po známých. Jsou i burzy,“ shrnuje Dyntarová, která učí ekonomii na zdejší obchodní akademii.

"Se studenty si občas o veteránech povídáme. Zrovna nyní mám jednoho, který se o ně hodně zajímá. Už se potkáváme na srazech,“ říká Věra Dyntarová.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Prototyp superferrari, jedinečný unikát za sto milionů, je k vidění v Plzni

Testovací mula Ferrari F150 Proto MP2 je prototypem modelu LaFerrari

Naprostý unikát, jediný kus Ferrari F150 Proto MP2 na světě, je k vidění na výstavě Skvosty s vůní benzínu, jejíž třetí...

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

Autofotka týdne: Střep z okruhové potyčky šampiona F1 je cennou trofejí

Nascar Chevrolet Camaro Jacques Villeneuve

Z prvního závodu NASCAR v Česku, který se jel začátkem letních prázdnin v Mostě, si diváci „odvalovali“ sjeté...

Najdete na iDNES.cz