Lidé v prosinci vyřadili z evidence šestkrát více aut než před rokem

aktualizováno 
Čeští motoristé vyřadili v prosinci z registru vozidel 65 000 aut, což je o 548 procent více než na konci roku 2007. Důvodem bylo chystané tažení proti neplatičům povinného ručení i zaváděné ekologické poplatky za registraci staršího auta. Uvádí to výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Majitelé nepojištěných aut musí od ledna za každý den platit příspěvek do garančního fondu pojišťoven. Ten se u běžných osobních vozů pohybuje od 50 do 70 korun za den. Například majitele nepojištěné Škody Fabie přijde měsíc bez ručení na více než 1 500 Kč, uvádí Česká kancelář pojistitelů. Počet nově uzavřených pojištění se na konci roku meziročně zvýšil o 47 procent.

Podle údajů v centrálním registru vozidel a údajů pojišťoven je v tuzemsku zhruba 800 000 vozidel bez povinného ručení, z toho na silnicích podle odhadu ČKP bez ručení jezdí 200 000 až 300 000 aut. Pojištění má 6,26 milionu aut.

V polovině února chce Česká kancelář pojistitelů odeslat výzvy k uhrazení příspěvku prvním zhruba 10 000 neplatičů. V prvních vlnách si chce vybrat právě ty majitele, u kterých hrozí, že s nepojištěným autem jezdí.

Příjemce výzvy bude mít 30 dní na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení toho, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. K tomu má sloužit dotazník, který spolu s výzvou dostane. V případě, že nezaplatí ani nedoloží, proč platit nemusí, hrozí mu soud a v krajním případě i exekuce.

Cílem je výrazně snížit počty nepojištěných aut. "Vzorem pro nás mohou být severské země, jako je Finsko a Švédsko, kde zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu vedlo k dlouhodobému poklesu počtu nepojištěných vozidel pod jedno procento. V ČR je nepojištěných zhruba 12 procent," dodal Hradec.

Kvůli neplacenému povinnému ručení a nově zaváděnému poplatku za auta neplnící emisní normu Euro 3 zažily dopravní úřady, které mají změny v registru vozidel na starosti, nebývalý nápor. Některé pojišťovny začaly pro začátek roku nabízet motoristům krátkodobé pojištění, než si dají údaje v registru vozidel do pořádku.

Modelový příklad

Nepojištěná Škoda Felicia 1,3: V polovině února obdrží majitel výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Doba nepojištění je 46 dní, tzn. od 1. 1. 2009, kdy příspěvek vstoupil v účinnost, až do 15. 2. 2009, tedy do dne odeslání výzvy.

Při denní sazbě příspěvku 50 Kč, která je stanovena pro tento druh vozidla, bude jeho majitel vyzván k úhradě částky 2 300 Kč navýšené o náklady uplatnění.

Pokud majitel vozu dlužnou částku nezaplatí, bude případ předán k soudu. V krajních případech může dojít až na exekuci.

Povinné ručení za dané období by majitele felicie vyšlo na přibližně 530 Kč, s případným bonusem by bylo ještě levnější.

Zdrok: ČKP

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Najdete na iDNES.cz