Jediné čínské auto v Česku: „Opravujeme si ho sami“

aktualizováno 
Našli jsme jediné čínské auto, které má české "espézetky". Je to Shuanghuan CEO - auto, které začátkem července zakázali v Německu prodávat, protože je až moc podobné BMW X5. Tenhle "čínský teréňák" je právě na prodej jako ojetý, vyrazili jsme se na něj podívat. Za 610 tisíc mohl být náš.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů je tahle dost nepovedená kopie předchozí generace velkého terénního BMW jediným autem čínské provenience na českých silnicích.

Dovoz z Německa, servis vlastní
Ještě minulý týden parkoval před jedním děčínským pneuservisem s cenovkou na necelých 660 tisíc. Na dva kilometry CEO opravdu připomíná staré BMW X5, pak už ale nikoho neošálíte.

Prodejce auta, kterému jsme slíbili úplnou anonymitu, si zlaté CEO koupil na autosalonu v Lipsku za 750 tisíc korun koncem letošního května. S přihlášením na české registrační značky problém nebyl, CEO má evropskou homologaci, takže ho jako individuálně dovezené vozidlo přihlásili bez problémů.

Shuanghuan CEO

"Koupili jsme si ho do firmy, protože jsme chtěli vyzkoušet, jaké to je," říká majitel. "Každý z firmy se s ním svezl, jeli jsme s ním i jednou do Mnichova," vypráví.

Auto prodává, protože mu prý nevyhovují houpavé těžkopádné jízdní vlastnosti. "Zjistil jsem, že terénní auto není nic pro mě," vysvětluje. Sám usedá do nejnovějšího Mercedesu třídy E.

CEO by se ještě letos mělo potkat na českých silnicích s krajany. Do konce roku snad už konečně po několika odkladech odstartuje prodej automobilů Brilliance. "Čekáme na dodávku prvních aut," říká Andrej Barčák ze společnosti Charouz Motor, která má značku na českém trhu zastupovat.

Auto s osmi tisíci kilometry na počítadle kilometrů vypadá skoro jako nové, stopy po bouračce jsme neodhalili. Má čistý motor i podvozek, uvnitř je vypulírované, dokonce i ochranná fólie na plexiskle kryjícím budíky pod volantem zůstala. Jediný šrám jsme našli na kapotě. Prodávající nás ještě upozorňuje na prasklý plastový lem předního pravého blatníku.

Auto je stavěno "postaru", má tedy rámovou konstrukci, na kterou nedají dopustit off-roadisté a všichni ti, kteří chtějí za autem tahat těžký přívěs. "Když jsme si auto prohlíželi zespoda, vypadalo to jako poctivá kovářská práce," říká majitel.

Na auto německý prodejce poskytuje dvouletou záruku, uplatňuje se prý přímo u něj. Náhradní díly prý dovozce dodá do 48 hodin ze svého meziskladu v Holandsku. "Servisujeme si to sami," říká prodávající. Prozatím jediný problém byl podle jeho slov s drnčícím výfukem, pomohl nový silentblok.

Zpět do 90. let
Ohledání čínského teréňáku odhalí mnohé chyby ve zpracování. Sem tam nejde něco otevřít nebo zavřít. Dveře řidiče jsou tak křivé, že vypadají jako stále otevřené. Na zadních sedadlech třeba nejde zavřít držák nápojů.

Shuanghuan CEO

Vyrážíme na krátkou projížďku. Na nečekaně přesnou převodovku si zvykám docela rychle, horší je to s volantem. Je hodně naplocho - asi jako v autobusu. Když jím pak v zatáčkách točím, zachytávám dlaní o ledabyle slícované plastové díly.

Hned zpočátku nás vyděsí zvláštní bezpečnostní funkce směrovek, když otevřete dveře a máte přitom nastartovaný motor, začnou blikat. Bezpečnostních prvků v autě o moc víc nenajdeme. Pouze dva airbagy a ABS, jehož přítomnost auto hrdě hlásí nápisem na dveřích kufru.

Tento 2,4litrový benziňák původem od Mitsubishi má nijak ohromujících 92 kilowattů (125 koní). Spotřeba je podle zkušeností prodávajícího 10-13 litrů, je prý hodně závislá na stylu jízdy.

Shuanghuan CEO

Za příplatek v Německu domontovávají do terénního shuanghuanu pohon na plyn, nádrž se pak nastěhuje na místo plnohodnotného rezervního kola pod podlahu kufru.

V zatáčkách se auto hodně naklání, jinak se v něm cítíme jako v jakémkoliv jiném laciném teréňáku ze začátku devadesátých let. Velká kola tlumí nerovnosti a auto se houpavě šine ulicí. Při každém rozjezdu se protočí zadní poháněná kola (pohon všech kol se přiřazuje ručně), na chod pedálu spojky si nemůžu zvyknout. Interiér vypadá na pohled přijatelně, má kůží potažené sedačky, střešní okno, digitální klimatizaci a zadní parkovací asistent.

Shuanghuan CEO

Kožené čalounění ale rozhodně není perfektní. A slícování plastů už vůbec ne. Naštěstí chybí gumová "vůně" tenisek, kterou si pamatujeme z loňského autosalonu ve Frankfurtu.

Více se z několikakilometrové projížďky nedozvíme. Na výlet do terénu nepomýšlíme. Podle slov majitele se CEO s bažinou, kam ho také vyvezl, vypořádalo lépe, než čekal.

Ještě obhlídka kufru. První oříšek je se do něj dostat, nejprve musíte - buď z místa řidiče, nebo dálkovým ovladačem - odjistit vrchní díl, pak titěrnou páčkou z plastu, která vám za pár dní zůstane v ruce, odjistíte spodní výklopný díl. Kufr vypadá na pohled stejně velký jako v X5. Těžké víko, které kryje rezervu, je nepochopitelně několik centimetrů nad nákladovou hranou.

Shuanghuan CEO

Na závěr se bavíme o ceně. Na ceduli za oknem je napsaná cena 659 000 korun. "Když ho koupíte do konce týdne, dám vám slevu padesát tisíc," říká mladý muž s tím, že si chce koupit jiné auto.

S díky se loučíme a odjíždíme, raději si asi pořídíme ojetý originál. Inzerátů na ojeté BMW X5 do šesti set tisíc je na internetu docela slušný výběr...

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky
Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Tisíc vozů Porsche pohromadě. Na sraz dorazily i závodní legendy

Sraz Mission 1000 v německém Rodingu je vyvrcholením setkání majitelů vozů Porsche, kterého se účastní i legendy...

Blogerka porodila do Karibského moře, maminky i lékaři šílí
Blogerka porodila do Karibského moře, maminky i lékaři šílí

Francouzská blogerka Audrey Coste, která od roku 2016 žije s rodinou na cestách a má více než čtvrt milionu sledujících, se stala potřetí matkou. Do vln Karibského moře porodila chlapce.

Najdete na iDNES.cz