Autofotka týdne: Jaguar koupil sbírku veteránů za tři a půl miliardy

aktualizováno 
Oddělení Jaguar Land Rover Special Operations si pořídilo největší soukromou sbírku klasických britských vozů na světě. Kolekce Jamese Hulla čítá 543 automobilů, nejstarší je z roku 1919.

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických automobilů, do které patří třeba Austin, který vlastnil Winston Churchill. Sbírku koupilo oddělení Jaguar Land Rover Special Operations. | foto: Profimedia.cz

V kolekci jsou třeba i sajdkáry Swallow a na zakázku postavené Austiny Seven. Dále pak pestrá škála předválečných Jaguarů SS, sedm vozů XK 120 včetně vzácné verze Alloy s hliníkovou karoserií, C-Typy (unikátem v ceně 75 milionů jsme se svezli - čtěte zde) a D-Typy, XK SS, osm E-Typů, třicet klasických sedanů Jaguar Mark, devatenáct modelů XJS a přes dvacet limuzín XJ, jejichž předchozími majiteli byly zajímavé a slavné osobnosti nebo závodníci.

Hullova auta závodila ve slavném italském závodě Mille Miglia a promenovala se při oficiálních oslavách královniných narozenin. Součástí sbírky je i 295 šlapacích autíček a 19 velkých modelů válečných letadel.

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických...

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických automobilů, do které patří třeba Austin, který vlastnil Winston Churchill. Sbírku koupilo oddělení Jaguar Land Rover Special Operations.

Většina těchto vozů je v mimořádně dobrém stavu a váže se k nim pozoruhodný příběh. O historické veterány bude pečovat nová dílna Jaguar Heritage, která sídlí na historické Browns Lane v Coventry.

"Tato akvizice navazuje na nedávné vytvoření divize Special Operations, která byla založena, aby rozvíjela a dohlížela na historické dědictví a vytvářela speciální vozy, jako je Jaguar Project 7, který byl představen před několika týdny," vysvětluje mluvčí českého zastoupení Jaguaru Dieter Platzer.

Fotogalerie

Oddělení Jaguar Heritage nedávno oznámilo výrobu přesných odlehčených verzí E-Typu z roku 1963. Stavět je budou ručně v nových dílnách na Browns Lane, necelých sto metrů od místa, kde byly vyrobeny původní vozy.

Nejraději má starého peugeota

Pikantní na celém nákupu je to, že z více než pětistovky aut je jaguarů jen něco přes stovku. Jaguar, vlastněný indickým koncernem Tata, ovšem koupil sbírku celou a nechá ji pohromadě. Kolik za ni v dražbě prominentnímu britskému kosmetickému zubaři zaplatil, se jen spekuluje. Hull ji prý chtěl prodat někomu, kdo ji zachová pohromadě v Británii a nabídne aspoň sto milionů liber ( kolem 3,5 miliardy korun).

James Hull svou sbírku prodal ze zdravotních důvodů, za poslední čtyři roky třikrát zvítězil nad rakovinou. 

Na celou sbírku měl majitel pojištění. Mladší auta vyžadovala technické kontroly a platit silniční daň, o což se starala Hullova manželka Nova. "Když jsme se seznámili, nevěděla jsem o autech nic. Tvrdil, že jich má kolem čtyřicítky," popsala pro britský Dailymail. Zpočátku jí ukázal jeden ze skladů, kde měl auta schovaná. Ale pak nova zjistila, že je to jen vršek "čtyřkolového ledovce". Auta Hull neparkoval v obyčejných stodolách, všechny jsou vytápěné. 

Nejraději má James Hull svou "W298PCA", což je registrační značka dieselového Peugeotu 306 z roku 2000. "Je to nejpohodlnější auto, které jsem kdy měl," popisuje. Prý si pamatuje registrační značku každého auta, které kdy vlastnil. Jeho žena má stejného peugeota (se značkou W963PAC) ve stříbrném laku. Celkem mají Hullovi asi dvanáct naftových "třistašestek". Ale ty Jaguaru v miliardové sbírce neprodali.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Opel Insignia 2,0 CDTi...
Opel Insignia 2,0 CDTi...

r.v. 2009, naj. 145 155 km, diesel
177 777 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz