Autofotka týdne: Jaguar koupil sbírku veteránů za tři a půl miliardy

aktualizováno 
Oddělení Jaguar Land Rover Special Operations si pořídilo největší soukromou sbírku klasických britských vozů na světě. Kolekce Jamese Hulla čítá 543 automobilů, nejstarší je z roku 1919.

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických automobilů, do které patří třeba Austin, který vlastnil Winston Churchill. Sbírku koupilo oddělení Jaguar Land Rover Special Operations. | foto: Profimedia.cz

V kolekci jsou třeba i sajdkáry Swallow a na zakázku postavené Austiny Seven. Dále pak pestrá škála předválečných Jaguarů SS, sedm vozů XK 120 včetně vzácné verze Alloy s hliníkovou karoserií, C-Typy (unikátem v ceně 75 milionů jsme se svezli - čtěte zde) a D-Typy, XK SS, osm E-Typů, třicet klasických sedanů Jaguar Mark, devatenáct modelů XJS a přes dvacet limuzín XJ, jejichž předchozími majiteli byly zajímavé a slavné osobnosti nebo závodníci.

Hullova auta závodila ve slavném italském závodě Mille Miglia a promenovala se při oficiálních oslavách královniných narozenin. Součástí sbírky je i 295 šlapacích autíček a 19 velkých modelů válečných letadel.

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických...

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických automobilů, do které patří třeba Austin, který vlastnil Winston Churchill. Sbírku koupilo oddělení Jaguar Land Rover Special Operations.

Většina těchto vozů je v mimořádně dobrém stavu a váže se k nim pozoruhodný příběh. O historické veterány bude pečovat nová dílna Jaguar Heritage, která sídlí na historické Browns Lane v Coventry.

"Tato akvizice navazuje na nedávné vytvoření divize Special Operations, která byla založena, aby rozvíjela a dohlížela na historické dědictví a vytvářela speciální vozy, jako je Jaguar Project 7, který byl představen před několika týdny," vysvětluje mluvčí českého zastoupení Jaguaru Dieter Platzer.

Fotogalerie

Oddělení Jaguar Heritage nedávno oznámilo výrobu přesných odlehčených verzí E-Typu z roku 1963. Stavět je budou ručně v nových dílnách na Browns Lane, necelých sto metrů od místa, kde byly vyrobeny původní vozy.

Nejraději má starého peugeota

Pikantní na celém nákupu je to, že z více než pětistovky aut je jaguarů jen něco přes stovku. Jaguar, vlastněný indickým koncernem Tata, ovšem koupil sbírku celou a nechá ji pohromadě. Kolik za ni v dražbě prominentnímu britskému kosmetickému zubaři zaplatil, se jen spekuluje. Hull ji prý chtěl prodat někomu, kdo ji zachová pohromadě v Británii a nabídne aspoň sto milionů liber ( kolem 3,5 miliardy korun).

James Hull svou sbírku prodal ze zdravotních důvodů, za poslední čtyři roky třikrát zvítězil nad rakovinou. 

Na celou sbírku měl majitel pojištění. Mladší auta vyžadovala technické kontroly a platit silniční daň, o což se starala Hullova manželka Nova. "Když jsme se seznámili, nevěděla jsem o autech nic. Tvrdil, že jich má kolem čtyřicítky," popsala pro britský Dailymail. Zpočátku jí ukázal jeden ze skladů, kde měl auta schovaná. Ale pak nova zjistila, že je to jen vršek "čtyřkolového ledovce". Auta Hull neparkoval v obyčejných stodolách, všechny jsou vytápěné. 

Nejraději má James Hull svou "W298PCA", což je registrační značka dieselového Peugeotu 306 z roku 2000. "Je to nejpohodlnější auto, které jsem kdy měl," popisuje. Prý si pamatuje registrační značku každého auta, které kdy vlastnil. Jeho žena má stejného peugeota (se značkou W963PAC) ve stříbrném laku. Celkem mají Hullovi asi dvanáct naftových "třistašestek". Ale ty Jaguaru v miliardové sbírce neprodali.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Tisíc vozů Porsche pohromadě. Na sraz dorazily i závodní legendy

Sraz Mission 1000 v německém Rodingu je vyvrcholením setkání majitelů vozů Porsche, kterého se účastní i legendy...

Najdete na iDNES.cz