Autofotka týdne: Jaguar koupil sbírku veteránů za tři a půl miliardy

aktualizováno 
Oddělení Jaguar Land Rover Special Operations si pořídilo největší soukromou sbírku klasických britských vozů na světě. Kolekce Jamese Hulla čítá 543 automobilů, nejstarší je z roku 1919.

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických automobilů, do které patří třeba Austin, který vlastnil Winston Churchill. Sbírku koupilo oddělení Jaguar Land Rover Special Operations. | foto: Profimedia.cz

V kolekci jsou třeba i sajdkáry Swallow a na zakázku postavené Austiny Seven. Dále pak pestrá škála předválečných Jaguarů SS, sedm vozů XK 120 včetně vzácné verze Alloy s hliníkovou karoserií, C-Typy (unikátem v ceně 75 milionů jsme se svezli - čtěte zde) a D-Typy, XK SS, osm E-Typů, třicet klasických sedanů Jaguar Mark, devatenáct modelů XJS a přes dvacet limuzín XJ, jejichž předchozími majiteli byly zajímavé a slavné osobnosti nebo závodníci.

Hullova auta závodila ve slavném italském závodě Mille Miglia a promenovala se při oficiálních oslavách královniných narozenin. Součástí sbírky je i 295 šlapacích autíček a 19 velkých modelů válečných letadel.

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických...

Anglický zubař James Hull se rozhodl prodat svou sbírku 543 klasických automobilů, do které patří třeba Austin, který vlastnil Winston Churchill. Sbírku koupilo oddělení Jaguar Land Rover Special Operations.

Většina těchto vozů je v mimořádně dobrém stavu a váže se k nim pozoruhodný příběh. O historické veterány bude pečovat nová dílna Jaguar Heritage, která sídlí na historické Browns Lane v Coventry.

"Tato akvizice navazuje na nedávné vytvoření divize Special Operations, která byla založena, aby rozvíjela a dohlížela na historické dědictví a vytvářela speciální vozy, jako je Jaguar Project 7, který byl představen před několika týdny," vysvětluje mluvčí českého zastoupení Jaguaru Dieter Platzer.

Fotogalerie

Oddělení Jaguar Heritage nedávno oznámilo výrobu přesných odlehčených verzí E-Typu z roku 1963. Stavět je budou ručně v nových dílnách na Browns Lane, necelých sto metrů od místa, kde byly vyrobeny původní vozy.

Nejraději má starého peugeota

Pikantní na celém nákupu je to, že z více než pětistovky aut je jaguarů jen něco přes stovku. Jaguar, vlastněný indickým koncernem Tata, ovšem koupil sbírku celou a nechá ji pohromadě. Kolik za ni v dražbě prominentnímu britskému kosmetickému zubaři zaplatil, se jen spekuluje. Hull ji prý chtěl prodat někomu, kdo ji zachová pohromadě v Británii a nabídne aspoň sto milionů liber ( kolem 3,5 miliardy korun).

James Hull svou sbírku prodal ze zdravotních důvodů, za poslední čtyři roky třikrát zvítězil nad rakovinou. 

Na celou sbírku měl majitel pojištění. Mladší auta vyžadovala technické kontroly a platit silniční daň, o což se starala Hullova manželka Nova. "Když jsme se seznámili, nevěděla jsem o autech nic. Tvrdil, že jich má kolem čtyřicítky," popsala pro britský Dailymail. Zpočátku jí ukázal jeden ze skladů, kde měl auta schovaná. Ale pak nova zjistila, že je to jen vršek "čtyřkolového ledovce". Auta Hull neparkoval v obyčejných stodolách, všechny jsou vytápěné. 

Nejraději má James Hull svou "W298PCA", což je registrační značka dieselového Peugeotu 306 z roku 2000. "Je to nejpohodlnější auto, které jsem kdy měl," popisuje. Prý si pamatuje registrační značku každého auta, které kdy vlastnil. Jeho žena má stejného peugeota (se značkou W963PAC) ve stříbrném laku. Celkem mají Hullovi asi dvanáct naftových "třistašestek". Ale ty Jaguaru v miliardové sbírce neprodali.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

První milionová škodovka šla do výroby už notně zastaralá. Slaví 50 let

Škoda 100

V srpnu 1969 byla v Mladé Boleslavi zahájena sériová výroba osobních vozů typové řady Škoda 100/110. Nové auto nebylo...

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

Na oslavy století Citroënu dorazily do Prahy dvě party četníků s kachnou

100 LET Citroën

Unikátní veterány, četníky ze Saint Tropez, francouzský boulevard i testovací centrum nových vozů, to vše nabídla...

Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

Dacia 1300

Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená...

Finanční úřad pro Liberecký kraj
odborný referent/vrchní referent v Oddělení kontrolním V

Finanční úřad pro Liberecký kraj
Liberecký kraj
nabízený plat: 18 230 - 27 420 Kč

Najdete na iDNES.cz