Vzácný jaguar maskovaný za italského elegána je na prodej

  15:19aktualizováno  15:19
Automobilka Jaguar vždy u sériových modelů spoléhala na vlastní designéry. Přesto vzniklo pár aut se zakázkovou karoserií jako například kupé FT Bertone, které je právě na prodej. Jaguara v něm nepoznáte. Maloval ho geniální krejčí italských supersportů.

Skica Jaguaru FT Bertone od Marcella Gandiniho | foto: Marcello Gandini

Druhá polovina šedesátých let byla zlatou érou italského automobilového designu: vznikla celá řada nezapomenutelných kreací, stačí vzpomenout třeba takové Lamborghini Miura. V Itálii ale navrhovali také bavoráky, peugeoty a dokonce i exkluzivní speciály na základě anglických aut. Jedním z méně známých je Jaguar FT Coupe, které ve studiu Bertone navrhl Marcello Gandini.

Jaguar FT Bertone

Jaguar FT Bertone

Italové se zhostili své práce natolik důkladně, že nebýt typické masky chladiče a sošky na kapotě, nedalo by se vůbec poznat, že jde o jaguar. Cestovní pětimístné kupé vzniklo z iniciativy italského importéra, kterým v té době byl Ferrucio Tarchini – odtud iniciály FT v názvu tohoto auta. První kus se předvedl v roce 1966 na autosalonu v Ženevě, nakonec ale z plánované malosériové výroby sešlo a vznikly jen dva exempláře. Jeden si ponechal sám Tarchini, druhý si koupil bohatý zákazník z Madridu.

Fotogalerie

Oba kusy existují dodnes. Ten „španělský“ má najeto 92 tisíc kilometrů a před dvěma lety se prodal v aukci za 88 tisíc eur. Původní, vystavený na ženevském autosalonu, se bude dražit zítra, 10. října, a organizátoři odhadují podobnou prodejní cenu. Přitom se jedná o zajímavější koupi. Vůz sice posledních osm let nejel, je ale v původním nikdy nerenovovaném stavu a má najeto jen 26 tisíc kilometrů.

Technicky toto kupé vychází ze sedanu Jaguar 420, který byl mezičlánkem spojujícím klasický s-type z roku 1963 a první generaci XJ z roku 1968. Pod kapotou se proto nachází 4,2litrový řadový šestiválec o výkonu 260 koní, který skrze čtyřstupňový manuál pohání zadní nezávisle zavěšená kola. Zajímavostí, která nebyla v té době ani u luxusních aut zdaleka běžná, je přítomnost klimatizace.

Stejný tvůrce, jiný výsledek

Rok po Jaguaru FT Coupe navrhl Gandini pod hlavičkou studia Bertone další kupé na podvozku jaguaru, tentokrát sportovního e-typu. Designová studie pojmenovaná Jaguar Pirana se poprvé ukázala na autosalonu v Londýně v roce 1967. Na svou dobu moderní kupé mělo luxusní interiér a propracovaný design, nikdy se ale nevyrábělo. Jeho design ale Gandini o rok později přepracoval do podoby Lamborghini Espada.

Jaguar Pirana

Jaguar Pirana

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Opel Mokka jede do důchodu. Je z něj perspektivní ojetina, nekazí se

Malé SUV od Opelu má ve své třídě výlučné postavení. Začalo se prodávat jako jedno z prvních, na rozdíl od většiny...

TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery
TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery

Knížka, deka, čaj... zní to jako klišé, ale pořád jde o jednu z nejlepších trojic, se kterými můžete strávit podzimní večer.

Najdete na iDNES.cz