Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a D, které byly určené původně na závodní tratě. Novější z nich divize Jaguar Classic v omezeném počtu vrací do výroby.

Le Mans, neděle 14. června 1953, Jaguar C-Type vítězně projíždí cílem vytrvalostního závodu na 24 hodin. Tovární posádka Tony Rolt - Duncan Hamilton jako první v historii ujela více než 300 kol a pokořila hranici tří tisíc ujetých kilometrů. Jedním z klíčů k úspěchu bylo použití kotoučových brzd, které konkurence tehdy ještě neměla.

Triumf z roku 1953 byl rozhodující pro další směřování značky Jaguar. Zatímco jiné dříve slavnější britské značky po válce postupně upadaly v zapomnění, Jaguar tímto vítězstvím stvrdil svůj postup vpřed. A automobilka z Coventry nechtěla usnout na vavřínech, proto pro následující sezonu připravila zcela nové auto.

Fotogalerie

Závodní speciál pro rok 1954 dostal označení D-Type. Písmeno v názvu nemá žádný speciální význam, jednoduše navazuje na předchozí C-Type (u něj C znamenalo „competition“, tedy soutěžní vůz). S předchozím modelem měl D-Type společné jen zavěšení, kotoučové brzdy a motor, i když ten prošel také několika úpravami.

Karoserie byla zcela nová, samonosná, aerodynamicky tvarovaná a z velké části postavená z hliníku. Jaguar předběhl konkurenci jak použitím lehkého monokoku, tak zvláštní péčí o aerodynamiku. S využitím znalostí z leteckého průmyslu (karoserii navrhl bývalý letecký konstruktér Malcolm Sayer) se podařilo vytvořit auto, které odolávalo bočním náporům větru mnohem lépe než konkurence.

Díky vyladěné aerodynamice model D-Type maximální rychlostí přes 275 km/h překonával konkurenci, i když měl relativně malý motor. Tím byl řadový šestiválec 3,4 l (třeba Ferrari tehdy používalo pětilitr V12) o výkonu zhruba 300 koní. V zájmu snížení těžiště dostal motor na rozdíl od toho v Jaguaru C-Type mazání se suchou skříní, další změnou bylo náporové vedení vzduchu ke karburátorům.

Veškerý vývoj šel velmi rychle, první vůz se sériovým číslem XKD401 byl postaven začátkem roku 1954. Trojice aut pro tovární tým byla dokončena až těsně před závodem v Le Mans, na přelomu května a června.

Nový pokus o vítězství v závodě na 24 hodin ale nevyšel. Posádku Stirling Moss - Peter Walker po 12 hodinách zastavila závada na brzdách. Petera Whiteheada a Kena Whartona o hodinu později donutila k odstoupení převodovka. Duncan Hamilton a Tony Rolt, vítězové předchozího ročníku, na třetím z d-typů po většinu závodu stíhali Ferrari J. F. Gonzáleze a Maurice Trintignanta, v cíli však měli nakonec jedno kolo ztrátu.

Jaguar D-Type v akci

Prvních šest továrních vozů se zúčastnilo se střídavými úspěchy ještě několika dalších závodů, pak je automobilka postupně rozprodala. Pro rok 1955 postavila nové d-typy s důležitými úpravami: prodloužení přídě o 18 cm zlepšilo aerodynamiku, přepracovaná hlava s většími ventily zvedla výkony motoru. V této podobě Jaguar ovládl Le Mans v letech 1955 až 1957 třikrát za sebou. Delší sérii vítězství v řadě dokázalo vytvořit až Porsche v osmdesátých letech s typem 956.

Dohromady Jaguar postavil podle dostupných zdrojů jen 71 d-typů: 18 továrních a 53 pro nezávislé závodní týmy (automobilka sama udává sumu 75 kusů bez bližšího upřesnění). K nim můžeme připočítat ještě odvozený silniční model XKSS. Těch mělo být vyrobeno 25, ale požár v továrně zničil devět rozpracovaných kusů, a tak jich k zákazníkům vyjelo jen 16.

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type
Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type
Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type.

Zajímavá historie a malý počet dochovaných aut ženou ceny nahoru. Letos v lednu se tovární vůz s odhadovanou cenou 250 až 300 milionů korun na aukci v Arizoně neprodal. Před dvěma lety se ale na jiné dražbě prodal vůz po soukromém týmu Ecurie Ecosse v přepočtu za více než 400 milionů korun. Přitom ještě deset let zpátky dosahovaly prodejní ceny d-typů „jen“ desítek milionů korun.

Nově ale existuje i jiná cesta k Jaguaru D-Type. S odstupem šesti desetiletí od původních závodních úspěchů se letos v únoru na veletrhu Salon Retromobile v Paříži představil tento typ v obnovené premiéře. Divize Jaguar Classic se rozhodla postavit 25 nových aut podle dobové dokumentace, která završí původně plánovanou výrobní kvótu.

Každý vůz bude vyroben podle autentických specifikací, přičemž majitelé si budou moci vybrat mezi původní specifikací z roku 1955 nebo novější s prodlouženou přídí.

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...